Ny fælles turistguide på Djursland

Turist Guide Djursland 2002 er netop udkommet. Guiden er udgivet af Destination Djursland og Mercatus Reklamebureau A/S i samarbejde med Grenaa Bladet og erstatter de tidligere »Inspiration/Information Djursland «,»Turistkort Djursland «og »Nordøst Djursland Tourist Guide «.

Djursland én jagtmark
Djursland kan som Danmarks 3.største turistområde byde på mange oplevelser for turisterne. -Her på Djursland finder turisterne både kysterne, den smukke natur,handelslivet i byerne og mange attraktioner for børn og voksne.Det medvirker til,at Djursland kan gøre en forskel til mange andre områder i Danmark.Vi betragter Djursland som én jagtmark,da turisterne i dag er meget mobile og gerne tager rundt i større områder,når de holder ferie. Det har været vores omdrejningspunkt i udviklingen af guiden,fortæller kontaktdirektør Lars Chalmer Rasmussen,Mercatus Reklamebureau.Turist Guide Djursland skal servicere Djurslands turister,mens de gæster området. -Under udviklingen af guiden har vi nøje overvejet, hvad der skal til for at lave den ideelle guide til turisterne på Djursland.Det skal først og fremmest være nemt at finde rundt.Turisten skal kunne disponere sin ferie og have overblik over,hvor det f.eks.er muligt at handle og hvor attraktionerne eller vores herlige naturområder er.Derfor har vi integreret detaljerede specialtegnede kort i hele guiden,fortsætter Lars Chalmer Rasmussen. Inde i selve guiden findes en miniguide i form af et stort udtageligt Djurslandskort med register over blandt andet spisesteder,overnatningsmuligheder og attraktioner.Det sammenfoldede kort kan turisten bringe med sig i lommen i stedet for at tage hele guiden med.

Informative tekster
Turist Guide Djursland indeholder nyttige turistinformationer,omtaler og annoncer for et udvalg af de muligheder,der er på Djursland. -Vi har agt vægt på,at beskrive områderne uden det sædvanlige skønmaleri.Det hjælper jo ikke turisterne at skrive,at alle byerne har mange specialbutikker.Vi fokuserer på områdernes særpræg!Udover det grundige arbejde med teksterne og annoncerne har vi gjort meget ud af,at der er krydsreferencer mellem kort og annoncer,så turisterne hurtigt kan finde rundt i guiden,fortæller turistdirektør Lars Tribler, Destination Djursland.

Branding
Destination Djursland har i samarbejde med Danmarks Turistråd udviklet brandingværdier,blandt andet til anvendelse i Turist Guide Djursland,med henblik på at øge turisternes bevidsthed om,hvad Danmark og Djursland står for. -Udover at lave et indbydende og overskueligt layout har vi forsøgt at integrere brandingværdier fra Danmarks Turistråd via skrifttype,billedvalg og det røde danmarkshjerte.Ved at holde en ensrettet linie er vi med til at øge genkendeligheden for de danske produkter,slår turistdirektør Lars Tribler fast.

Annoncefinansieret guide
Udvikling og produktion af den nye guide er helt finansieret af annoncer. -Vi er glade for den store tilslutning,som vi har oplevet fra handels-og erhvervslivet på Djursland.De har været med til at realisere,at den ny turistguide kommer på gaden,slutter turistdirektør Lars Tribler.

Spørgeskemaundersøgelse
Med henblik på efterfølgende forbedringer af guiden har udgiverne nu planer om at iværksætte en spørgeskemaundersøgelse blandt nogle af de turister, som bruger Turist Guide Djursland. -Vi er meget interesserede i at høre brugerens mening om produktet.Det er uhyre vigtigt,at turisterne får optimalt udbytte af guiden,pointerer kreativ direktør Jens Nikolajsen,Mercatus Reklame-bureau.

Distribution på hele Djursland
Turist Guide Djursland distribueres på hele Djursland igennem de lokale turistbureauer og lokal-distributionen.Lokaldistributionen er omkring 300 brochurestativer,som er placeret offentligt tilgængeige steder,bl.a.supermarkeder,benzinstationer og attraktioner.Det står alle erhvervsdrivende frit for at uddele guiden,som er gratis.Lokale borgere er også velkommen til at hente guider på distributionsstederne.