Sådan lyder overskriften for den jubilerende
daghøjskoles forårsprogram, og, som vi lovede i går, vil vi gå lidt tættere på
indholdet af den lille skole i Stenvad, hvem den er beregnet på, og hvordan fremtiden ser
ud.
Læs mere hér!

Vi vil lige allerførst beklage, at vi ikke i gårsdagens
artikel fik nævnt, at Vibeke Nilars kun var alene lærer i et par måneder lige i
starten, hvor daghøjskolen fungerede på Fjellerup Skole. Hun fik nemlig allerede i
oktober måned samme år selskab af Anny Pedersen fra Bønnerup, og siden har de 2 været
kolleger og sparringspartnere. Anny Pedersen har altså derfor også 10 års jubilæum, og
hun har været en uundværlig kraft i det daglige arbejde. Inge Lise startede som elev,
men kunne ikke undvære skolen, så for nogle år siden blev hun tilknyttet som
kontordame, og hun er også med tiden blevet en kompetent kraft. Pedellen Jørgen løser
en sand velsignelse af forskellige opgaver, og på værkstedssiden trækker skolen på et
hold af dygtige gæstelærere som igangsættere.
Der kan være adskillige gode grunde til at melde sig på et af daghøjskolens kurser
arbejdsledige kan f.eks. efter anvisning fra AF bruge skolens tilbud om et
afklaringsforløb før en egentlig aktivering og folk, der i kortere eller længere tid
har været på kontanthjælp og har brug en afklaring af egne muligheder. Mennesker, der
har været syge i en periode, kan også have god gavn af en periode på daghøjskolen, og
førtidspensionister dømt til lediggang kan få prøvet egne grænser af og måske finde
ting at beskæftige sig med, som kan give noget større livsglæde.
Foruden de nævnte grupper af mennesker er der også på skolen specialkurser for
flygtninge og indvandrere, og samspillet mellem alle disse forskellige folk er én af
hemmelighederne bag Daghøjskolens succes. Når eleverne er færdige med et forløb, er
der næsten kamp om, hvem det kan lykkes at få lov til tage et kursusforløb mere, så
interessen for at "dumpe" er påfaldende stor, ifølge Vibeke Nilars.
Om indholdet af skolens kursusforløb kan siges generelt, at det indeholder en god del
personlighedsudvikling, almene skolekundskaber, værkstedskultur, emnearbejder og
beskæftigelsesvejledning. Hvert kursus består af 4 moduler:
1) Introduktion, inspiration, motivation, vejledning.
2) Navigering i eget liv.
3) På sporet
.
4) Man kan, hva` man vil!
Eleverne bliver hjulpet i gang med at finde frem til de sider i sig selv, som de kan bruge
videre frem i livet, hvad enten de er unge og aldrig har været på arbejdsmarkedet før,
eller man er ældre og skal omskoles. Herefter er kommunikation nøgleordet, og de enkelt
elever lærer om, hvordan man samarbejder med andre, og det bliver prøvet af i indlagte
emneforløb, hvor man eksempelvis fremstiller ting, der måske er blevet ønsket af lokale
foreninger eller institutioner. På den måde får eleverne også lejlighed til at bruge
de færdigheder, de har opnået på skolens værksteder.
Dansk, EDB og matematik er blandt skolefagene, og specielt danskundervisningen har man
store planer om at udbygge i daghøjskolens regi (F. V. U.). Den opmærksomme læser har
nok lagt mærke til, at der nu ikke bare står Norddjurs Daghøjskole, men endvidere
Kursus- og Projektcenter på den nye brochure et navneskift, som bestyrelsen
fornylig har gennemført for at give muligheder at bruge skolen til andre kursus- og
projektformer end lige daghøjskole.
Nørre Djurs NetNyt ønsker Daghøjskolen i Stenvad til lykke og held og lykke med de
næste år!

Selv om de har store planer om at få fornyet deres hjemmeside,
vil folkene fra Daghøjskolen dog gerne stå inde for indholdet på den gamle, som du
stadig kan besøge på:
http://users.cybercity.dk/~ccc13330 |