Valgkampen i november blev
internettets svendeprøve i politisk sammenhæng.
For første gang blev det nye medie anvendt målrettet af de politiske
partier, der trods en vis famlen hver især formåede at tilrettelægge en
internet-strategi, der passede til partiernes profil.
Valgkampen blev den første nogensinde, hvor partierne i vid udstrækning kunne
kommunikere direkte med deres vælgere uden om pressens bidske blodhunde, der ofte går
efter konflikter og den klare, rene historie på massemediernes egne, skarpe præmisser.
Med internettets anseelige udbredelse havde de politiske partier ved dette valg for
første gang alle chancer for få en debat på deres egne præmisser ved at kommunikere
direkte med deres vælgere via internet.
Det gav håb internt i partierne om, at debatten denne gang kunne blive dybere og mere
nuanceret end nogensinde før.
Og det lykkedes i vid udstrækning.
Sådan lød den klare besked fra repræsentanter fra fire politiske partier, da FDIH i
samarbejde med Berlingske Tidende torsdag holdt konference om internettet og valget.
"Der er ingen tvivl om, at internettet har været langt den vigtigste kanal for
Venstre i denne valgkamp. Internettet har helt ændret den måde, som vi som partier
kommer ud på. Vi har været i stand til at informere på et helt andet niveau end
tidligere. Det er direkte massekommunikation, hvor alle, der søger grundige
informationer, kan finde dem," sagde Venstres Kristian Jensen.
Ufiltreret debat den store styrke
Netop i den ufiltrerede, uspolerede og direkte debat ligger internettets enorme,
demokratiske styrke, var IT-politikerne enige om.
"Som politikere er vi jo stumme uden medierne. Men internettet giver os mulighed for
en helt anden mediestruktur med en meget mere mangefacetteret debat. Vi ser store
muligheder i at komme ufiltreret ud uden at være nødt til at gå gennem de store
mediekanaler," sagde SF's Knud Erik Hansen.
SF's hjemmeside havde under valgkampen omkring 80.000 unikke besøgende, mens Venstre
havde omkring 100.000.
"Tænk bare på alle de frimærker, vi har sparet. Hvis man skal omsætte det her til
den fysiske verden, har det en meget voldsom volumen," sagde Knud Erik Hansen.
Det kunne den radikale Morten Helveg Pedersen snakke med om. Hans egen hjemmeside havde
under valgkampen omkring 300 unikke brugere om dagen.
"Og det svarer altså til at dele ret mange valgpjecer ud på banegården i
regnvejr," sagde han.
Det bedste venter endnu
Politikerne pegede dog samtidig samstemmende på, at internettet endnu ikke er modent til
at være andet og mere end et supplement til valgmøderne i forsamlingshusene, hvor
politikerne med kaffe og blødt brød i munden kan se det hvide i vælgernes øjne.
Næste gang, der er valg, vil det imidlertid se anderledes ud, lød vurderingen.
"Det store spørgsmål er jo, hvorvidt internettet vil udvikle sig til
tovejs-kommunikation. I dag har vi det problem, at de generelle debatsider ikke er de mest
spændende. Men det er helt sikkert, at spændende former vil udvikle sig," sagde
Knud Erik Hansen fra SF.
Samme holdning havde Kristian Jensen fra Venstre.
"Internettets betydning i den demokratiske debat vil stige, når der for eksempel
kommer ordentligt gang i lyd- og videoklip. I den næste valgkamp vil internettet
fuldstændigt tage over på flere områder, end vi kan se i dag," sagde han.
Kilde: Computerworld
|