Artikler på Nørre Djurs Web
Internet flyttede valget

Valgkampen i november blev internettets svendeprøve i politisk sammenhæng.

For første gang blev det nye medie anvendt målrettet af de politiske partier, der trods en vis famlen hver især formåede at tilrettelægge en internet-strategi, der passede til partiernes profil.
Valgkampen blev den første nogensinde, hvor partierne i vid udstrækning kunne kommunikere direkte med deres vælgere uden om pressens bidske blodhunde, der ofte går efter konflikter og den klare, rene historie på massemediernes egne, skarpe præmisser.
Med internettets anseelige udbredelse havde de politiske partier ved dette valg for første gang alle chancer for få en debat på deres egne præmisser ved at kommunikere direkte med deres vælgere via internet.
Det gav håb internt i partierne om, at debatten denne gang kunne blive dybere og mere nuanceret end nogensinde før.
Og det lykkedes i vid udstrækning.
Sådan lød den klare besked fra repræsentanter fra fire politiske partier, da FDIH i samarbejde med Berlingske Tidende torsdag holdt konference om internettet og valget.
"Der er ingen tvivl om, at internettet har været langt den vigtigste kanal for Venstre i denne valgkamp. Internettet har helt ændret den måde, som vi som partier kommer ud på. Vi har været i stand til at informere på et helt andet niveau end tidligere. Det er direkte massekommunikation, hvor alle, der søger grundige informationer, kan finde dem," sagde Venstres Kristian Jensen.

Ufiltreret debat den store styrke
Netop i den ufiltrerede, uspolerede og direkte debat ligger internettets enorme, demokratiske styrke, var IT-politikerne enige om.
"Som politikere er vi jo stumme uden medierne. Men internettet giver os mulighed for en helt anden mediestruktur med en meget mere mangefacetteret debat. Vi ser store muligheder i at komme ufiltreret ud uden at være nødt til at gå gennem de store mediekanaler," sagde SF's Knud Erik Hansen.
SF's hjemmeside havde under valgkampen omkring 80.000 unikke besøgende, mens Venstre havde omkring 100.000.
"Tænk bare på alle de frimærker, vi har sparet. Hvis man skal omsætte det her til den fysiske verden, har det en meget voldsom volumen," sagde Knud Erik Hansen.
Det kunne den radikale Morten Helveg Pedersen snakke med om. Hans egen hjemmeside havde under valgkampen omkring 300 unikke brugere om dagen.
"Og det svarer altså til at dele ret mange valgpjecer ud på banegården i regnvejr," sagde han.

Det bedste venter endnu
Politikerne pegede dog samtidig samstemmende på, at internettet endnu ikke er modent til at være andet og mere end et supplement til valgmøderne i forsamlingshusene, hvor politikerne med kaffe og blødt brød i munden kan se det hvide i vælgernes øjne.
Næste gang, der er valg, vil det imidlertid se anderledes ud, lød vurderingen.
"Det store spørgsmål er jo, hvorvidt internettet vil udvikle sig til tovejs-kommunikation. I dag har vi det problem, at de generelle debatsider ikke er de mest spændende. Men det er helt sikkert, at spændende former vil udvikle sig," sagde Knud Erik Hansen fra SF.
Samme holdning havde Kristian Jensen fra Venstre.
"Internettets betydning i den demokratiske debat vil stige, når der for eksempel kommer ordentligt gang i lyd- og videoklip. I den næste valgkamp vil internettet fuldstændigt tage over på flere områder, end vi kan se i dag," sagde han.

Kilde: Computerworld

[ Dagsoversigt | Arkiv ]

Skrevet af Mads, redaktion 04, den 12- 07-01
Copyright Nørre Djurs Web 2001