Forældre, elever og lærere får nu for første gang
mulighed for at sammenligne danske skolers karakterer. Undervisningsministeriet frigav i
går karaktergennemsnittene for folkeskolens og de private skolers afgangsprøver, og
tallene afslører store forskelle i de enkelte skolers karakterniveau.
Offentliggørelsen skaber åben strid mellem Danmarks Lærerforening og regeringen. Selv
om undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) advarer mod at hænge enkelte skoler ud,
karakteriserer lærerne offentliggørelsen som katalysator for at øge den sociale
skævhed.
»Det vil give en social deroute på de skoler, der geografisk og demografisk hører til i
områder, hvor det er folk uden en større uddannelsesmæssig baggrund. De vil tro, at
hvis de sender deres barn til et område med en anden social baggrund, vil barnet klare
sig bedre. Det holder ikke en meter«, siger Søren Hansen, informationschef, Danmarks
Lærerforening.
Fik aktindsigt
Undervisningsministeriet har hidtil afslået at give indsigt i skolernes karaktergivning.
Men da Folketingets ombudsmand i sidste uge underkendte ministeriet, fik Politiken i går
aktindsigt.
»Karakterer skal ikke absolut være en velbevaret hemmelighed. Det er en måde at sikre,
at brugere og elever kan stille krav, hvis tingene halter«, siger Ulla Tørnæs.
OECD-sammenligning
Også OECD fremlagde i går en stor undersøgelse af 170.000 15-årige skoleelevers
færdigheder i 25 lande. Danske elevers læsefærdigheder ligger på et gennemsnit. Både
finske, svenske og islandske skolebørn klarer sig bedre.
Forskningsleder Torben Pilegaard Jensen fra Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut
forklarer den danske middelmådighed med, at danske skoler er for dårlige til at tage
hånd om elever, der ikke stimuleres hjemmefra.
»Forældrenes job og uddannelse spiller en større rolle i Danmark end i de andre
nordiske lande«, siger han.
Kilde: POL
|