Jan Gruwier Larsen, også fra Hedegård, har et
humoristisk svar til Bjarke Nielsens indlæg til forsvar for Carlo Christensen, som efter
Bjarkes opfattelse havde en ræv bag øret, da han skrev til os om forfejlet integration
af Nørre Djurs Liste-folkene, som han mente, har lavet deres eget indvandrerparti. Jan G.
Larsen skriver følgende:
"Man skal ikke skyde den ræv, man selv har bag øret.....
Kære Bjarke
På trods af din højere anciennitet som Nørre Djurs borger springer jeg ikke umiddelbart
til at acceptere din fortolkning af Carlos læserbrev. Her i kommunen findes personer, som
personligt har været her i op mod otte generationer. På den baggrund er et par år fra
eller til på opholdstilladelsen for vand at regne. Jeg ved godt, at Carlo er jæger og
har en ræv bag øret, og jeg hælder mest til at fortolke læserbrevet som en
vådeskudsulykke under forsøg på at skyde den ræv, han selv har bag øret. Formodentlig
under et forsøg på at være morsom, har han skrevet noget, der med god ret kan tages
ilde op af alle kommunens indvandrere - både de nye og gamle, og uanset hvad de stemmer
på. Men jeg indrømmer, at der er en venligere fortolkning. Det afhænger i virkeligheden
nok af øjnene, der læser. Du er et venligt menneske og har set brevet i et globalt
perspektiv. Jeg har, måske knap så venligt set det i en lokal synsvinkel. Som hos alle
store profeter er der en indbygget tvetydighed i teksten - den står og flimrer mellem to
betydninger.
Jeg har for nylig været ude for et lignende eksempel - den ikke længere helt nye
skulptur ved posthuset i Glæsborg. Første gang jeg så den, brød jeg mig ikke om dens
budskab. Kuglen er selvfølgelig jorden, og der har vi omridset af Nørre Djurs kommune i
grotesk overstørrelse - arealmæssigt noget i retning af det australske kontinent. Midt i
kommunen er en prik, der viser Glæsborg uden hensyn til, at der jo er andre byer i
kommunen. Fortolkningen må være noget i retning af, at Glæsborg er verdens centrum.
Noget af en selovervurdering skulle man mene.
Men en dag, da jeg stod ved posthuset med et brev i hånden, forstod jeg pludselig
skulpturens sande betydning. Brevet var til en mand i en lille by en halv verden borte, og
i et øjebliks transcendens opstod den erkendelse, at hvis noget så almindeligt som
Glæsborg er verdens centrum, så er den by mit brev skulle til også verdens centrum. I
virkeligheden er enhver plet på kloden, hvor et menneske prøver at skabe et liv for sig
selv, sin familie, venner og naboer, verdens centrum. Verdens centrum findes overalt, og
vi står alle altid i lige præcis det vigtigste punkt på kloden. En smuk tanke udtrykt i
rød granit.
Alt kan ses i en global, en lokal og den individuelle synsvinkel. Den globale er klart den
smukkeste. Hvis man læser bibelen eller koranen eller en hvilken som helst religiøs
eller politisk visionær tekst i et globalt perspektiv, siger den noget om menneskeheden,
noget om vor fælles skæbne og fælles handlemuligheder. Hvis man læser den i et
lokalt perspektiv, som en tekst der angår en gruppe mennesker i modsætning til andre
grupper af mennesker, har man straks problemet med missioneren, fundamentalisme og måske
endda fanatisme. Efterhånden som perspektivet snævres ind til det individuelle - altså
noget der angår mig - sker der noget interessant. Betydningen bliver pludselig global
eller universel igen. Det, der kun gælder ét menneske, gælder alle.
Muligvis er Carlos tekst ikke et spørgsmål om at grave grøfter og skabe brok mellem
indvandrere og ikke-indvandrere, men en invitation til dannelse af ikke alene et
venstre-venstre men et PAN-venstre. Hvis det er tilfældet, så indeholder den en
storslået vision. En vision som ingen andre af kommunens politikere har turdet tænke,
endsige udtrykke. Og den er vel at mærke ikke udtalt omkostningsfrit af en eller anden
nyreligiøs, fupåndelig, navlepiller, men af en praktisk mand som et forslag til
organisering af kommunen på en ny måde. Hvis det er tilfældet, og jeg bare ikke har
været i stand til at fatte dybden i teksten, beklager jeg.
Der er historiske fortilfælde. Oraklet i Delfi havde sine præstinder, Jesus havde sine
evangelister, Allah havde sin Muhammed, Engels havde sin Marx, Harpo havde sin Chico,
Niels Bohr havde sin Heisenberg, Freud havde sin Jung og Nyrup Rasmussen har sin Lykketoft
til at forklare visionernes betydning for almindelige dødelige.
Hvis Carlos budskaber i den grad kan forskønnes ved fortolkning af dig Bjarke, er der
måske basis for en ny stærk alliance i kommunens politiske liv.
Jeg forbereder mig på at rulle bedetæppet ud i en helt ny retning og spørger i
mellemtiden Carlo, hvad han egentlig mener?"
Indsendt af: Jan Gruwier Larsen, Hedegaardsvej 6
DK 8585 Glesborg
86387119
jgl@c.dk
|