Artikler på Nørre Djurs Web
Pilot tog fejl af baner i lufthavnen

Milanos chefanklager siger, at den tyske pilot, som havde en stor del af skylden for fly-ulykken i Milano, tog fejl af to baner i lufthavnen.

Milano-flyulykke.jpg (18694 bytes)
118 mennesker omkom ved SAS-ulykken i Milano.

Anklageren har hørt radiokommunikationen mellem det mindre tyske Cessna-fly og kontroltårnet, og den tyder på, at den tyske pilot på grund af den tykke tåge troede, at han var på bane R5, der er en såkaldt taxi-bane. I stedet befandt han sig på bane R6, som leder direkte hen til den startbane, hvorfra SAS-flyet var ved at lette.
Det er tidligere blevet sagt, at den tyske pilot overhørte en klar og tydelig instruks om, at han skulle standse ved startbanen.

Svensk firma: Flyv ikke med SAS
En svensk virksomhed har nu bedt alle sine ansatte om at lade være med at flyve med SAS, hvis der findes alternativer. I følge det svenske blad, Dagens Industri, kritiserer det børsnoterede selskab Graninge SAS for at benytte "andenrangs-lufthavne".
Men koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard, fastholder, at SAS ikke har grund til at kritisere Linate eller lufthavnens tekniske udstyr. Heller ikke selv om en jordradar i lufthavnen var ude af drift, da ulykken skete. Også andre selskaber benytter Linate uden betænkeligheder.
I løbet af dagen i går ankom 40 skandinaviske pårørende til de omkomne til lufthavnen, hvor 72 professionelle var klar til at yde psykolog- og lægehjælp. Jørgen Lindegaard oplyser at de 118 omkomne fredag eller lørdag vil blive mindet ved en højtidelighed i en kirke i Milano.

Kilde:Reuters/Ritzau

[ Dagsoversigt | Arkiv ]

Skrevet af Mads, redaktion 04, den 10-10-01
Copyright Nørre Djurs Web 2001