Milanos chefanklager siger, at den tyske pilot, som havde
en stor del af skylden for fly-ulykken i Milano, tog fejl af to baner i lufthavnen.

118 mennesker omkom ved SAS-ulykken i Milano.
Anklageren har hørt radiokommunikationen mellem det mindre
tyske Cessna-fly og kontroltårnet, og den tyder på, at den tyske pilot på grund af den
tykke tåge troede, at han var på bane R5, der er en såkaldt taxi-bane. I stedet befandt
han sig på bane R6, som leder direkte hen til den startbane, hvorfra SAS-flyet var ved at
lette.
Det er tidligere blevet sagt, at den tyske pilot overhørte en klar og tydelig instruks
om, at han skulle standse ved startbanen.
Svensk firma: Flyv ikke med SAS
En svensk virksomhed har nu bedt alle sine ansatte om at lade være med at flyve med SAS,
hvis der findes alternativer. I følge det svenske blad, Dagens Industri, kritiserer det
børsnoterede selskab Graninge SAS for at benytte "andenrangs-lufthavne".
Men koncernchef i SAS, Jørgen Lindegaard, fastholder, at SAS ikke har grund til at
kritisere Linate eller lufthavnens tekniske udstyr. Heller ikke selv om en jordradar i
lufthavnen var ude af drift, da ulykken skete. Også andre selskaber benytter Linate uden
betænkeligheder.
I løbet af dagen i går ankom 40 skandinaviske pårørende til de omkomne til lufthavnen,
hvor 72 professionelle var klar til at yde psykolog- og lægehjælp. Jørgen Lindegaard
oplyser at de 118 omkomne fredag eller lørdag vil blive mindet ved en højtidelighed i en
kirke i Milano.
Kilde:Reuters/Ritzau
|