Nørre Djurs
Kommune
Økonomiudvalget
Dato: | 4. september 2001 |
Lokale: | Borgmesterens kontor |
Tidspunkt: | 9.00 |
Fraværende: |
Indholdsfortegnelse
Økonomiudvalget den 4. september 2001
Sag nr. Side
1. Budget 2002 og overslag for årene 2003, 2004 og 2005
2. Revisionsberetning nr. 117
3. Forskudskasse til SFO Voldby Skole
4. Forskudskasse til Åparkens Børnehave
5. Miljøstyringsprojekt - miljøredegørelse og handlingsplan for rådhuset
6. Grenaa Andelsboligforening - Regnskab 2000
7. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2000
8. Skatteafregning pr. 1. maj 2001
9. Beretning - ligningsplanen
10. Lokalplan nr. 59 og kommuneplantillæg nr. 6 for et område til børnehave og medborgerhus m.m. i Fjellerup.
11. Lokalplan nr. 69 for Feriehotel Kattegat, Bønnerup Strand
12. Tillæg nr. 1 til Spildevandsplan 1997 - 2001
13. Tillæg nr. 2 til Spildevandsplan 1997 - 2001
14. Budgetopfølgning, drift - forsyningsvirksomheder
15. Projekt 140.001 Fællesudgifter og -indtægter
16. Projekt 141.700 Spildevandsplanlægning
17. Projekt 141.751 Nedsivningsundersøgelser i sommerhusområder
18. Projekt 142.700 Spildevandsplanlægning
19. Budgetopfølgning anlæg, kloakforsyningen
20. Budgetopfølgning 2001
21. Opholdsstedet Østergaard
22. Folkebibliotek
23. Budgetopfølgning 30. juni 2001
24. Revisionsberetning nr. 116 - områder med statsrefusion 2000
25. Normering af afløsere i døgnplejen
26. Delegering af kompetence - værgemålsansøgning
27. Eventuelt
28. LUKKET MØDE - Afskedigelse
29. LUKKET MØDE - Godkendelse af leasingaftale - Shii-take projektet
30. LUKKET MØDE - Leje af jord
31. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden
32. LUKKET MØDE - Eventuelt
1- Budget 2002 og overslag for årene 2003, 2004 og 2005 |
||||||
J.nr.: | 00.01 S02 | Init.: | hjl | 0 | of-327 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Der foreligger forslag til budget for 2002 og overslag for årene 2003, 2004 og 2005.
I forslaget for 2002 er der bl.a. indbygget de forudsætninger, at kommunen anvender Indenrigsministeriets tilbud om statsgaranteret udskrivningsgrundlag (udskrivningsgrundlag for indkomstskat 2002, provenue af ejendomsværdiskat og kirkeskat), at beskatningsprocenten fastholdes uændret på 21,9, at grundskyldspromillen fastholdes uændret på 20 og at kirkeskatteprocenten forhøjes med 0,05 procentpoint til 1,25.
Endvidere er der medtaget skattefinansierede anlægsudgifter på 12,296 mio. kr., der modsvares af et beløb til låneoptagelse på 9,174 mio. kr. til renovering af skolebygninger. Den resterende låneoptagelse på 7,026 mio. kr. har baggrund i bruttoanlægsudgifterne på forsyningsområdet, hvortil der er automatisk låneadgang.
Det bemærkes, at kommunen ved dagsordenens udarbejdelse ikke har modtaget Kirkeministeriets udmelding om tilskud fra præsteembedernes fællesfond, hvorfor der som tilskud er indregnet et af provstiudvalget skønnet beløb på 2,470 mio. kr. Ændring i forhold hertil vil blive forelagt som ændringsforslag.
Bilag: Hæfte 1 indeholder budgetoplæg i beretningsform, hovedoversigt og budgetsammendrag, mens hæfte 2 indeholder budgetbemærkninger, takstoversigt og investeringsoversigt.
Økonomichefen foreslår at Økonomiudvalget indstiller,
at budgettet overgives til 2. behandling,
at 2. behandlingen finder sted torsdag den 4. oktober 2001 i h.t. tidligere vedtagen tidsplan, og
at ændringsforslag skriftlig må være kommunaldirektøren eller økonomichefen ihænde senest mandag den 24. september 2001 kl. 12.00.
2. Revisionsberetning nr. 117 |
||||||
J.nr.: | 00.01 K01 | Init.: | hjl | 0 | of-117 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 117 vedrørende revisionen af regnskabet for året 2000 (afsluttende beretning for regnskabsåret 2000).
Beretningen er opdelt i følgende afsnit:
Revisionens påtegning af regnskabsaflæggelsen, der er foretaget i årsberetningsform, konkluderer, at "Det er vores opfattelse, at årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med lovgivningens krav til regnskabsaflæggelsen, og at det giver et retvisende billede af kommunens samlede økonomiske forvaltning".
Hvad angår kommunens økonomi er det revisionens opfattelse, at kassebeholdningen i 2001 vil blive negativ og at kommunens likviditet og økonomi er meget dårlig. Revisionen har noteret sig, at kommunen allerede har afholdt møde med Indenrigsministeriet omkring den økonomiske situation, men at det er absolut nødvendigt at få skabt større overskud på driftsbudgettet, så kommunen får et økonomisk spillerum. Revisionen vil følge op på kommunens økonomiske situation ved næste revisionsbesøg for at sikre, at de fornødne tiltag iværksættes.
På selskabsskatteområdet henvises til revisionsberetning tilsendt Grenaa Kommune, mens forsyningsvirksomhederne har ikke givet anledning til bemærkninger.
Med hensyn til lønninger og vederlag bemærkes det, at kommunen ikke opgør feriepenge i overensstemmelse med ferieloven, hvorfor det anbefales, at der tages kontakt til feriefonden med henblik på det videre forløb.
For de sociale regnskaber er det for Stenvad Mosebrugscenter anført, at der ikke har været forelagt driftsregnskab for 2000 og etableringsregnskab ultimo 2000 over afholdte udgifter til anlægsarbejder, hvorfor der snarest bør udarbejdes driftsregnskab/opgørelse.
Årsopgørelse vedrørende jobtræning og puljejob for 2000 er udarbejdet efter afslutningen af årsregnskabsrevisionen og vil blive revideret i forbindelse med kommende revisionsbesøg.
Den udførte revision har ikke givet anledning til bemærkninger.
Økonomichefen indstiller under hensyn til revisionens delkonklusioner og overordnede konklusion, hvorefter revisionen ikke har givet anledning til bemærkninger, at beretningen tages til efterretning.
3. Forskudskasse til SFO Voldby Skole |
||||||
J.nr.: | 00.01 Ø10 | Init.: | hjl | 0 | of-325 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
SFO Voldby Skole ansøger om at få etableret en forskudskasse.
Der ansøges om et forskudsbeløb på 1.000 kr. svarende til de øvrige forskudskasser, og lederen af SFO vil være ansvarlig for forskudskassen.
Økonomichefen skal bemærke, at nyoprettelsen ikke er i modstrid med kasse- og regnskabsregulativets bestemmelser med tilhørende bilag, og indstiller, at ansøgningen imødekommes med et forskudsbeløb på 1.000 kr., og at bilag 10 til kasse- og regnskabsregulativet om retningslinier for etablering og daglig forretningsgang for forskudskasser ændres i overensstemmelse med indstillingens tiltrædelse.
4. Forskudskasse til Åparkens Børnehave |
||||||
J.nr.: | 00.01 Ø10 | Init.: | hjl | 0 | of-324 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Åparkens Børnehave ansøger om at få etableret en forskudskasse.
Der ansøges om et forskudsbeløb på 1.000 kr. svarende til de øvrige forskudskasser, og børnehavelederen vil være ansvarlig for forskudskassen.
Økonomichefen skal bemærke, at nyoprettelsen ikke er i modstrid med kasse- og regnskabsregulativets bestemmelser med tilhørende bilag, og indstiller, at ansøgningen imødekommes med et forskudsbeløb på 1.000 kr., og at bilag 10 til kasse- og regnskabsregulativet om retningslinier for etablering og daglig forretningsgang for forskudskasser ændres i overensstemmelse med indstillingens tiltrædelse.
5. Miljøstyringsprojekt - miljøredegørelse og handlingsplan for rådhuset |
||||||
J.nr.: | 01.02.00 | Init.: | hsl | 0 | ok-294 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Som opfølgning på målsætningerne i Kommuneplan 1999-2011 om Agenda 21, har kommunen i 2000-2001 deltaget i et miljøledelsesprojekt sammen med 4 andre kommuner på Djursland. Projektet har opnået støtte fra Miljøstyrelsen med 100.000 kr. og er foregået med Miljøcenter Østjylland som "tovholder" og underviser.
I alt deltog 3 rådhuse, 1 plejehjem, 1 skole, 4 børnehaver, 2 renseanlæg og 1 materielgård fra de 5 kommuner. Nørre Djurs Kommune deltog med Rådhuset, Plejehjemmet Vestervang, Glesborg Skole og Bønnerup Børnehave. De deltagende institutioner har fokuseret på el, vand, varme og grønne indkøb, samt eventuelt valgfrie temaer.
De tre af disse institutioner har i forvejen i nogle år deltaget i ELO-ordningen (EnergiLedelsesOrdningen), hvor el, vand og varmeforbruget er registreret og installationerne gennemgået med henblik på forbedringsforslag.
Projektets fokusering på grønne indkøb skal bl.a. ses med baggrund i opfordring fra Kommunernes Landsforening om, at øge de grønne indkøb og udforme en indkøbspolitik inden udgangen af 2001.
Som et resultat af projektet er der udarbejdet en miljøredegørelse med en handlingsplan for rådhuset, som bl.a. beskriver hidtidige tiltag og en handlingsplan for kommende tiltag inden for temaerne el, vand, varme, grønne indkøb og affald. Endvidere er der udarbejdet en miljøhåndbog, der beskriver hvordan miljøledelsessystemet på rådhuset praktisk skal fungere fremover.
Det er hensigten at handlingsplanen skal ajourføres hvert år, og at miljøredegørelsen mindst hvert 2. år skal revideres for at gøre status på miljøpåvirkning og indsats.
Bilag: Miljøredegørelse for rådhuset.
I sagen ligger: Miljøhåndbog for rådhuset, brev af 30.3.2000 fra Kommunernes Landsforening.
Kommunaldirektøren indstiller, at miljøredegørelsen med handlingsplan godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 31. juli 2001
Fraværende: Ingen.
Udsættes.
Beslutning i Samarbejdsudvalget - Referat den 27. august 2001
Fraværende: Ingen.
Anbefales gennemført.
6. Grenaa Andelsboligforening - Regnskab 2000 |
||||||
J.nr.: | 03.11.02S55 | Init.: | cl | 0 | ok-311 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Grenaa Andelsboligforening fremsender regnskab for året 2000 vedrørende:
Afdeling VI
Afdeling VII
Afdeling VIII
Afdeling IX
Afdeling XI
Med baggrund i By- og Boligministeriets lovbekendtgørelse nr. 550 af 20. juni 2000, § 166, om vedligeholdelsesstandard for afdelinger, som ikke er omfattet af Byggeskadefonden, dvs. afdelinger med tilsagn før 1. juli 1986, har boligforeningen fremsendt drift- og vedligeholdelsesplan for afdeling VI, Møllevangen 6 - 12, Bønnerup Strand.
I medfør af By- og Boligministeriets bekendtgørelse nr. 372 af 19. juni 1998 om drift af almene boliger, § 70, skal regnskab og beretning indsendes inden 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.
Borgmesterkontoret skal oplyse, at revisionen er udført efter bestemmelserne i By- og Boligministeriets instruks om revision af almene boligselskabers regnskaber.
Kommunaldirektøren indstiller, at regnskaberne godkendes.
7. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2000 |
||||||
J.nr.: | 03.11.02S55 | Init.: | cl | 0 | ok-310 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Randersegnens Boligforening fremsender regnskab for året 2000 vedrørende:
Afdeling 135 - Gjerrild/Ginnerup (Stokkebro, Troldhøjvej, Sunddalvej)
Afdeling 136 - Ørum I (Gormsvej)
Afdeling 138 - Glesborg I (Gl. Rimsøvej, Kornblomstvej, Idrætsvej)
I medfør af By- og Boligministeriets bekendtgørelse nr. 372 af 19. juni 1998 om drift af almene boliger, § 70, skal regnskab og beretning indsendes inden 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.
Borgmesterkontoret skal oplyse, at revisionen er udført efter bestemmelserne i By- og Boligministeriets instruks om revision af almene boligselskabers regnskaber.
Kommunaldirektøren indstiller, at regnskaberne godkendes.
8. Skatteafregning pr. 1. maj 2001 |
||||||
J.nr.: | 25.20 S03 | Init.: | hjl | 0 | of-326 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling for 2001 på netto 5.233.000 kr. (merudgift/mindreindtægt) til bevillingsniveauerne 07 Renter, 08.52 Forskydninger i kortfristet gæld i øvrigt samt 08.65 Skatter.
Som begrundelse for ansøgningen skal angives den årlige skatteafregning mellem stat og kommune pr. 1. maj 2001, der nødvendiggør følgende tillægsbevillingsbeløb:
Renter 151.000 kr.
Kommuneskat
Kirkeskat
Indkomstskatterestancer
1992/1998 -10.000 kr.
Særlig indkomstskat -7.000 kr.
I alt 5.233.000 kr.
Specifikation af beløbene fremgår af et bilag, der er indlagt i sagen tillige med et notat, der nærmere redegør for afregningen.
Økonomichefen indstiller, at der meddeles bevilling i det ansøgte omfang, og at bevillingen i lighed med tidligere års praksis finansieres (i år: trækkes) af de likvide midler.
9. Beretning - ligningsplanen |
||||||
J.nr.: | 25.25.04 | Init.: | hjl | 0 | of-323 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Økonomi- og Skatteforvaltningen fremsender "Beretning for produktionsåret 2000/2001".
Beretningen er en redegørelse om forløbet af lignings- og revisionsarbejdet for ligningsplanperioden 1. juli 2000 - 30. juni 2001.
Beretningen skal fremsendes til Told- og Skatteregionen senest den 15. oktober 2001.
Økonomichefen indstiller, at beretningen godkendes med henblik på fremsendelse til Told- og Skatteregionen.
10. Lokalplan nr. 59 og kommuneplantillæg nr. 6 for et område til børnehave og medborgerhus m.m. i Fjellerup. |
||||||
J.nr.: | 01.02.05-59 P16 | Init.: | JAC | 0 | tm-341 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Lokalplanen har været fremlagt som forslag i offentlig høringsperiode fra den 19. juni 2001 til den 14. august 2001.
I høringsperioden indkom:
Forvaltningen skal bemærke, at det nedgravede højspændingskabel ligger uden for den planlagte børnehaves byggefelt og legeplads m.v., og at der kan tages højde for kablets beliggenhed ved detailprojekteringen af fremtidig byggeri i lokalplanområdet.
Skrivelsen fra Fjellerup Aktivitetsforening skal ikke betragtes som en indsigelse til lokalplanforslaget. Som det i øvrigt fremgår af tekst på lokalplanens bilag 2, "Beliggenhedsplan", er beliggenhedsplanen retningsgivende, men ikke bindende for placering og udformning af bygninger, p-pladser, træer og boldbaner m.v.
Bilag: Lokalplan nr. 59.
Bilag: Indkomne breve m.v. beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at lokalplanen vedtages endeligt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
11. Lokalplan nr. 69 for Feriehotel Kattegat, Bønnerup Strand |
||||||
J.nr.: | 01.02.05-69 P16 | Init.: | JAC | 0 | tm-342 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Lokalplanen har været fremlagt som forslag i offentlig høringsperiode fra den 15. maj 2001 til den 10. juli 2001.
I høringsperioden indkom:
Forvaltningen skal bemærke, at Lokalplan 69 ikke ændrer på nugældende bestemmelser i Lokalplan 42 B om bebyggelsens maksimale højde på 12,0 m over terræn (jf. § 7.3), hvilket også gælder for hotellets nordlige bygning.
Den ændrede anvendelse af den nye etage fra kursus- og konferenceformål til 8 ferielejligheder vil - efter forvaltningens opfattelse, ikke medføre nogen ændring af indbliksforholdende.
På lokalplanens bilag 2 angives indkørsler til hotelgrunden fra henholdsvis offentlig og privat vej, og der indsættes et bilag 5 i lokalplanen med en visualisering af det planlagte byggeri, sammen med de eksisterende omkringliggende bygninger, set fra havnen.
Bilag: Lokalplan nr. 69.
Bilag: Indkomne breve/indsigelser beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at lokalplanen vedtages endeligt med ovennævnte rettelse af bilag 2 samt med det supplerende bilag 5.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Et flertal anbefaler indstillingen. Carlo F. Christensen og John Krogh går imod.
12. Tillæg nr. 1 til Spildevandsplan 1997 - 2001 |
||||||
J.nr.: | 06.00.05 P15 | Init.: | JAC | 0 | tm-344 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Tillæg nr. 1 omfatter en ajourføring i henhold til planlagte aktiviteter og ændrede oplandsinddelinger. Endvidere er der i tillægget indsat et kort over nedsivningsmuligheder, og i bilag 4 angivet en status vedrørende registrering af afløbsforhold i det åbne land.
Forslaget til Tillæg nr. 1 blev vedtaget af kommunalbestyrelsen den 14. juni 2001 og har herefter været fremlagt i offentlighedsfase i perioden 19. juni 2001 - 14. august 2001.
I offentlighedsfasen er ikke indkommet indsigelser mod forslaget til spildevandsplan. Århus Amt, Natur og Miljø har i brev af 21. juni 2001 henledt opmærksomheden på noget formalia, som naturligvis efterleves.
Teknisk chef indstiller, at Tillæg nr. 1 til spildevandsplan 1997 - 2001 vedtages endeligt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
13. Tillæg nr. 2 til Spildevandsplan 1997 - 2001 |
||||||
J.nr.: | 06.00.05 P15 | Init.: | JAC | 0 | tm-346 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Tillæg nr. 2 omfattede i forslaget sommerhusområder i Gjerrild Nordstrand og Eskæret ved Bønnerup Strand, hvor der blev fastsat rammer for fremtidig afledning og rensning af spildevand samt bortskaffelse af overfladevand.
Forslaget til Tillæg nr. 2 blev vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 14. juni 2001 og har herefter været fremlagt i offentlighedsfase i perioden 19. juni 2001 - 14. august 2001.
Der blev i offentlighedsfasen afholdt offentlige møder om planforslaget på Gjerrild Kro den 3. juli 2001 og den 4. juli 2001 i Bønnerup Huset.
I offentlighedsfasen er indkommet bemærkninger m.v. fra lodsejere og andre som følger:
Fra Eskæret: (Samletank-løsning)
43 ud af 44 lodsejere har tilsluttet sig en fælles indsigelse mod samletank-løsning til bortskaffelse af spildevand i området. Man anmoder Kommunalbestyrelsen om en kloakeringsløsning i stedet og ønsker at blive inddraget i planlægningen heraf.
Fra Gjerrild Nordstrand: (Spildevandskloakering)
Der er fremkommet 10 indsigelser mod forslaget om spildevandskloakering af hele sommerhusområdet.
Til støtte for forslaget om kloakering er indkommet 2 tilkendegivelser, udover tidligere anbefaling fra grundejerforeningerne i området af 18. februar 2001.
Bilag: Notat af 16. august 2001 fra Carl Bro A/S med anbefaling i forbindelse med endelig vedtagelse af Tillæg nr. 2 til Spildevandsplanen, beror i sagen.
Teknisk chef indstiller,
at Bønnerup Strand, Eskæret udtages af Tillæg 2 til Spildevandsplanen,
at der snarest tages kontakt til repræsentanterne for området Eskæret med
henblik på nedsættelse af arbejdsgruppe, der skal medvirke til en snarlig fremsættelse
af alternativ(e) forslag til spildevandsplan for området, samt
at Tillæg nr. 2 til Spildevandsplanen for så vidt angår Gjerrild Nordstrand, oplande 9.23 A, B, C, D og F, som indebærer en spildevandskloakløsning, vedtages endeligt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales med den tilføjelse, at det anbefales, at ejendomme der har fået nedsivningstilladelse indenfor de seneste 5 år får frist for tilslutning til den offentlige kloak på 5 år, fra tilslutningsmuligheden foreligger.
14. Budgetopfølgning, drift - forsyningsvirksomheder |
||||||
J.nr.: | 00.01S03 | Init.: | nb/js | 0 | tm-334.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevillinger for regnskabsåret 2001 vedrørende hovedkonto 1 Forsyningsvirksomheder opdelt på funktioner således:
Funktion kr.
1.44 Tømningsordninger -25.000
1.51 Renovation 2.000
Balance 0
Bemærkninger samt specifikation af beløbene fremgår af bilag, der er vedlagt sagen.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
15. Projekt 140.001 Fællesudgifter og -indtægter |
||||||
J.nr.: | 00.01.S03 | Init.: | js | 0 | tm-329.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling, drift for 2001 indenfor bevillingsniveau 00.35.40 således
grp. 01 Direkte udgifter (tilslutningsbidrag) 117.000 kr.
grp. 93 Vandafledningsbidrag, boliger 218.000 kr.
grp. 97 Øvrige indtægter (tilslutningsbidrag) -335.000 kr.
Balance 0 kr.
Endelig afregning af vandafledningsbidrag for år 2000 betød tilbagebetaling for ca. 9.500 m3 spildevand i forhold til budgetteret/opkrævet á conto.
Tilslutningsbidrag, indtægter og udgifter var ikke budgetteret.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
16. Projekt 141.700 Spildevandsplanlægning |
||||||
J.nr.: | 00.01S05 | Init.: | nb/js | 0 | tm-331.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om anlægsbevilling på 180.000 kr. og negativ tillægsbevilling til rådighedsbeløb på 100.000 kr. for regnskabsåret 2001. Rådighedsbeløbet udgør herefter 180.000 kr.
Løbende spildevandsplanlægning. Tillæg nr. 1, 2 og 3 er p.t. fremlagt med indsigelsesfrist 14. august 2001. Derudover opfølgning på amtets tiltag i regionplanen, hvilket medfører en samlet fremlæggelse af ny spildevandsplan omkring årets udgang.
Der er i investeringsoversigten for 2001 afsat 280.000 kr., hvoraf en del af beløbet er planlagt anvendt til planlægning vedrørende nedsivningsområder.
Mindreudgiften 100.000 kr. foreslås at tilfalde de likvide aktiver med henblik på finansiering af udgiften for projekt 141.751 Nedsivningsundersøgelser i sommerhusområder.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
17. Projekt 141.751 Nedsivningsundersøgelser i sommerhusområder |
||||||
J.nr.: | 00.01S05 | Init.: | nb/js | 0 | tm-332.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om anlægsbevilling på 100.000 kr. og tillægsbevilling til rådighedsbeløb for 2001 på 100.000 kr.
Forundersøgelserne vedrørende tillæg 2 og 3 til spildevandsplanen er afsluttet i 2001.
Arbejdet blev pågyndt for ca. 15 år siden. Udgifterne er opsamlet på statusbalancen med henblik på opkrævning i medfør af betalingsvedtægtens § 7.2 .. "Kommunalbestyrelsen kan bestemme, hvorledes udgifterne til undersøgelser, der er nødvendige for en vurdering ". Den samlede udgift på 536.000 kr. opkræves hos de lodsejere, som er omfattet af lodsejerfortegnelsen til tillæg 2 og 3 til spildevandsplanen. Anlægsbevilling for indtægten vil blive søgt, når indsigelsesfristen er udløbet.
Ansøgningen foreslås med henvisning til sagen om projekt 141.700 Spildevandsplanlægning finansieret af de likvide aktiver.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
18. Projekt 142.700 Spildevandsplanlægning |
||||||
J.nr.: | 00.01S05 | Init.: | nb/js | 0 | tm-333.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om anlægsbevilling på 200.000 kr. og frigivelse af rådighedsbeløb for regnskabsår 2001 på 200.000 kr.
Undersøgelser i forbindelse med spildevandsplanlægning, bl.a. som konsekvens af nye lokalplanforslag m.v.
Ansøgningen foreslås finansieret ved på investeringsoversigten for 2001 til formålet afsatte rådighedsbeløb på 200.000 kr.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
19. Budgetopfølgning anlæg, kloakforsyningen |
||||||
J.nr.: | 00.01Ø09 | Init.: | js | 0 | tm-330.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillæg til og ajourføring af anlægsbevillinger samt tillæg til rådighedsbeløb for regnskabsåret 2001.
Tillægsbevillinger til anlægsbevillinger
Projektnr. kr. kr.
141.746 U Gjerrild Bugt Renseanlæg - nedlæggelse 1.051.000 (1.949.000)
142.757 U Ændring af udløb fra fælleskloak Marshøjvej, 182.000 (1.034.000)
I Gjerrild 6.000 (74.000)
Størrelsen af de samlede anlægsbevillinger efter ovennævnte justeringer er angivet i parentes.
Tillægsbevillinger/rådighedsbeløb
Projektnr. kr. kr.
141.744 U Modernisering af installationer og SRO anlæg og
øvrige renseanlæg og pumpestationer 80.000 (80.000)
141.746 U Gjerrild Bugt Renseanlæg - nedlæggelse -184.000 (1.116.000)
142.757 U Ændring af udløb fra fælleskloak Marshøjvej, Gj 104.000 (104.000)
Balance 0
Størrelsen af de samlede rådighedsbeløb for regnskabsåret 2001 efter ovennævnte justeringer er angivet i parentes.
Bemærkninger samt specifikation af beløbene fremgår af bilag, der beror i sagen.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for teknik og miljø den 23. august 2001
Fraværende: Ingen
Indstillingen anbefales.
20. Budgetopfølgning 2001 |
||||||
J.nr.: | 00.01Ø09 | Init.: | vv | 0 | bk-068 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling/budgetopfølgning for regnskabsåret 2001 vedrørende hovedkonto 3 og dele af hovedkonto 5 på følgende beløb:
Merudgifter | 798.000 kr. |
Mindreudgifter | -576.000 kr. |
Merindtægter | -236.000 kr. |
Mindreindtægter | 0 kr. |
I alt | -14.000 kr. |
Specifikation over beløbenes placering med tilhørende noter er vedlagt sagen.
Børne- og Kulturchefen indstiller, at ansøgningen anbefales, samt at nettobeløbet tilfalder kassebeholdningen.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 23. august 2001
Fraværende: Torben Lund
Anbefales.
21. Opholdsstedet Østergaard |
||||||
J.nr.: | 17.03.09P19 | Init.: | kmk | 0 | bk-064 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Overenskomst med Opholdsstedet Østergaard om undervisning
Der er fra Fonden Opholdsstedet Østergaard indkommet forslag om indgåelse af en overenskomt mellem Fonden og Nørre Djurs Kommune om undervisning på opholdsstedet.
Børn og Ungeafdelingen i Århus Amt har udstedt en godkendelse af opholdsstedet pr. 1. august 2001 og Børne- og Kulturchefen har udstedt en midlertidig godkendelse af undervisningen fra samme dato indtil Kommunalbestyrelsen har truffet beslutning i sagen.
Opholdsstedet er et kombineret skole- og opholdssted for 6 unge i alderen 10 18 år, der har behov for et længerevarende ophold, med primært indvisitering i alderen 10 14 år.
Det overordnede mål med opholdet er at give de unge konkrete faglige og sociale kompetencer, der gør dem til frie og selvstændige personer, som kan tage vare på deres eget liv.
Lovgrundlaget findes i Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, hvoraf det fremgår, at henvisning af en elev til undervisning i et anbringelsessted er betinget af, at der på forhånd mellem anbringelsesstedet og den stedlige kommunalbestyrelse efter indstilling fra den stedlige kommunale skolemyndighed er indgået en overenskomst om undervisningens omfang, indhold og tilrettelæggelse. Overenskomsten skal mindst omfatte følgende forhold:
Udgifterne i forbindelse med undervisningen i dagbehandlingstilbuddet afholdes af Nørre Djurs Kommune og indgår i kommunens budget, men dog således at udgifterne til den enkelte elevs undervisning endeligt påhviler den anbringende kommune. Dette gælder også de til undervisningen knyttede udgifter som f.eks. til PPR, talepædagogisk bistand og prøveafholdelse, som der en mulighed for at opkræve betaling for.
Takstbeløb m.v. fastsættes og godkendes i forbindelse med budgetvedtagelsen.
Nørre Djurs Kommune varetager tilsynet med undervisningen. Dette tilsyn delegeres til ledelsen af Glesborg skole. Den pædagogisk-psykologiske rådgivning varetages af PPR for Nørre Djurs og Midtdjurs Kommuner. Der ydes godtgørelse for dette arbejde, jf. notat i sagen.
Der samarbejdes i øvrigt med Glesborg skole om undervisningsfaciliteter, materialer og om afholdelse af Folkeskolens afsluttende prøver.
Der vil efterfølgende blive fremsendt tillægsbevillingsansøgning på udgifter/indtægter.
Der vil ligeledes snarest blive udarbejdet en administrativ instruks for samarbejdet mellem Fonden og Nørre Djurs Kommune.
Børne- og Kulturchefen indstiller
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 23. august 2001
Fraværende: Torben Lund
Anbefales.
22. Folkebibliotek |
||||||
J.nr.: | 21.00.00/04.04P00 | Init.: kmk | kmk | 0 | bk-063 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
I forbindelse med opførelse af Ørum Aktiv Center blev der indsendt ansøgning til Lokale- og anlægsfonden om etableringstilskud og lån til centret.
Det blev i fondsansøgningen beskrevet, at centret skulle være et kunst-/kulturhus, en idrætshal og et bibliotek. På grundlag af denne projektbeskrivelsen, blev der bevilget et etableringstilskud på 1.250.000 kr. og lån op til 5.015.000 kr.
Etableringstilskuddet på de 1.250.000 kr. indgik i finansieringen, mens der ikke blev gjort brug af lånetilbuddet på de 5.015.000 kr. (Lån i samme størrelsesorden blev i stedet optaget gennem Realkredit Danmark).
Udbetaling af etableringstilskuddet var betinget af, at projektet blev gennemført i sin helhed, derunder også at 2. etape af det samlede projekt - biblioteksdelen - blev gennemført inden udgangen af indeværende byrådsperiode.
På den baggrund og med henvisning til Kommunalbestyrelsens målsætninger, som de står beskrevet i Kommuneplan og i "Mål og Handlinger" i budgetbemærkningerne, skal sagen tages op til politisk behandling.
Citat fra Kommuneplanen:
"Handlinger. Kommunalbestyrelsen vil foranstalte, at hovedbiblioteket udvides eller flyttes".
Citat fra Mål og Handlinger i Budgetbemærkninger 2001:
"Det indgår i planerne, at der inden for denne byrådsperiode skal etableres bibliotek i centret".
Der skal gøres opmærksom på, at der i tilskuds- og lånebetingelserne fra Lokale- og anlægsfonden står, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at underrette fonden, såfremt der sker ændringer i formålet med projektet.
Børne- og Kulturchefen indstiller, at der rettes henvendelse til Lokale-og Anlægsfonden med det formål at opnå dispensation for tidsfristen, og at projektering og etablering af biblioteket fastholdes på investeringsoversigten i årene 2003 (projektering) og 2004 (etable-ring).
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 23. august 2001
Fraværende: Torben Lund
Anbefales.
23. Budgetopfølgning 30. juni 2001 |
||||||
J.nr.: | 00.01 ø09 | Init.: | kka | 0 | su-626 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling for 2001 på 5.106.577 kr. Ansøgningen fordeler sig på følgende måltemaer:
Måltema 2 Døgninstitutioner for børn og unge 1.266.000 kr.
Måltema 3 Ældre og omsorg 553.160 kr.
Måltema 5 Foranstaltninger for voksne handicappede 1.081.010 kr.
Måltema 6 Førtidspension og personlige tillæg 1.181.407 kr.
Måltema 7 Sikringsydelser 1.025.000 kr.
Som begrundelse for ansøgningen kan budgetopfølgning pr. 30.06.2001 anføres. Der er udarbejdet bemærkninger der nærmere forklarer de forskellige ansøgninger.
Ansøgningen foreslås finansieret af de likvide aktiver, idet der ikke kan anvises finansiering via konto 5.
Bilag: Talmateriale samt bemærkninger
Socialchefen indstiller at ansøgningen anbefales.
Beslutning i Det sociale udvalg den 21. august 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales
24. Revisionsberetning nr. 116 - områder med statsrefusion 2000 |
||||||
J.nr.: | 00.01K01 | Init.: | LP | 0 | su-607 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Kommunernes Revisionsafdeling fremsender beretning nr. 116 vedrørende revision af de sociale regnskaber for året 2000 - områder med statsrefusion. Delberetning for regnskabsåret 2000.
Socialchefen indstiller, at revisionens beretning og revisionsbemærkninger tages til efterretning og fremtidig iagttagelse.
Beslutning i Det sociale udvalg den 7. august 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales.
25. Normering af afløsere i døgnplejen |
||||||
J.nr.: | 81.01 | Init.: | oh | 0 | su-617 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
I forbindelse udvalgets drøftelser i møderne den 3. April 2001 om ressourcebehov til afløsning -ældreområdet og drøftelserne i mødet den 24. April 2001 under punktet besparelser på det sociale område, blev det besluttet, at der skal fremsendes sag om forhøjelse af afløsningsnormeringen i døgnplejen. Herunder besluttede man blandt andet, at en fast normering i Nørrevangsområdet på 1,5 stilling skulle overføres til afløsningspuljen.
Forhøjelsen af afløsningspuljen med 1,5 stilling søges derfor godkendt, begrundet i , at erfaringerne har vist, at det at kan være nødvendigt at have en større afløsningspulje end tidligere på grund af tyngden i den samlede døgnpleje, hvor der skal være tilstrækkeligt personale til at kunne servicere hjemmeboende og plejehjemsbeboere med et tungt plejebehov, uanset om personalet er fraværende på grund af sygdom eller fravær i øvrigt.
For at få en bedre dokumentation af plejetyngden anbefaler socialchefen at døgnplejen anmodes om at udarbejde oplæg til, at der en gang årligt, f.eks. pr. 1. Maj, udarbejdes samlede plejetygdemålinger på hele døgnplejeområdet, således at disse målinger kan danne grundlag for en efterfølgende budgettering på området.
Socialchefen indstiller, at normeringen af afløsningspuljen fremover opnormeres med 1,5 stilling, samt at døgnplejen anmodes om at udarbejde en fælles standard for tyngdemåling på hele døgnplejens område, således at det kan indgå i budgettet for år 2003.
Bilag: Notat fra koordinerende leder om standard for tildeling af hjælp vedlægges
Beslutning i Det sociale udvalg den 7. august 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales.
26. Delegering af kompetence - værgemålsansøgning |
||||||
J.nr.: | 16.16.13 | Init.: | oh | 0 | su-619 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Koordinerende leder fremsender ansøgning om kompetence til at anmode Statsamtet om at iværksætte værgemålsprocedure for en svær dement person uddelegeres fra kommunalbestyrelsen til socialchefen, således at en ansøgning kan fremsendes administrativt.
I en konkret sag er der fremkommet en opfordring til iværksættelse af værgemål i forbindelse med et genrontopsykiatrisk tilsyn.
Århus Statsamt har i denne forbindelse foreslået at kommunalbestyrelsen uddelegerer kompetence til femsendelse til en administrativ ledelse.
Socialchefen indstiller, at den ansøgte kompetence godkendes.
Bilag: Ansøgning fra koordinerende leder
Beslutning i Det sociale udvalg den 7. august 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales.
27. Eventuelt |
||||||
J.nr.: | Init.: | Mc | 0 | ok-307 |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling: