Artikler på Nørre Djurs Web
Åbent brev fra "Det Skæve Danmark"

Ny Finansieringsreform kan ikke komme hurtigt nok.
På baggrund af landsudvalgsmøde d. 3. august 2001 er det meget magtpåliggende for "Det Skæve Danmark", at fremkomme med følgende udtalelse:

"Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg er i gang med at undersøge mulighederne for en reform af den måde, bloktilskuddene og de kommunale udlignings-ordninger er skruet sammen på. Denne undersøgelse kan ikke blive færdig hurtigt nok.
Beviset fremlagde Indenrigsministeriets embedsmænd selv, da de fordelte de første 195 mill. af en særtilskuds-pulje på 265 mill. for 2002.
For at få del i pengene må beskatningsgrundlaget pr. indbygger i kommunen i 2001 ikke overstige 90% af landsgennemsnittet, som var 123.170 kr. Det vil sige, at de kommuner, som havde et beskatningsgrundlag pr. indbygger på under 110.853, kunne komme i betragtning. Det krav opfylder 140 kommuner.
Herudover skulle 2 ud af 3 følgende kriterier være opfyldt:

1:
Vækst i beskatningsgrundlag pr. indbygger i kommunen i perioden 1998-2001 på under 90% af landsgennemsnittet.

2:
Samlede nettodriftsudgifter til forsørgelse pr. 17-66-årig i kommunen i 2000, som ligger over 110% af landsgennemsnittet.

3:
Vækst i kommunens samlede nettodriftsudg. til forsørgelse pr. 17-66-årig i perioden 1997- 2000, som ligger over 110% af landsgennemsnittet.

Men hvorfor har de fleste af de kommuner med et beskatningsgrundlag på under 100.000 pr. indbygger (6 af 7 kommuner i Nordjylland), svarende til 80% af landsgennemsnittet, ikke kunnet komme i betragtning til tilskud fra særtilskudspuljen?
Først og fremmest fordi kommuner med særligt lavt beskatningsgrundlag aldrig vil kunne opfylde kriteriet om, at samtlige nettoudgifter til forsørgelse pr. 17-66-årig i kommunen i 2000 skal ligge over 110% af landsgennemsnittet. Det har de kommuner simpelt hen ikke råd til.
Men opfylder kommunerne så de 2 andre kriterier, ville man jo få tilskud. Ja, men det første kriterie om vækst i beskatningsgrundlag på 90% af landsgennemsnittet er for særtilskudspuljen for 2002 opgjort på gennemsnittet for de sidste 4 år. Særtilskudspuljen for 2001 var opgjort på gennemsnittet for de sidste 15 år. Vi kan kun opfatte denne ændring som et bevidst middel til at udelukke kommuner med et særligt lavt beskatningsgrundlag fra at få tilskud.
Et godt eksempel er Aalestrup og Sindal. Deres vækst har været større end 90% af landsgennemsnittet.
De opfylder således ikke kriteriet, men deres beskatningsgrundlag er stadig meget lavt, 94.000 kr., svarende til 76% af landsgennemsnittet.
Helt grotesk bliver fordelingen af særtilskudspuljen, når endnu et kriterie bliver tilføjet:

4:
De kommuner, som fik tilskud fra puljen vedr. ugunstig økonomisk udvikling og tilskud regionaløkonomisk udvikling i 2001, men som ikke er berettigede til tilskud fra den nye pulje i 2002, er sikret 50% af sidste års tilskud.

Så har man sikret sig, at der ikke bliver kritiske røster fra de kommuner. For os at se kunne Indenrigsministeriet lige så godt have ydet tilskud til kommuner med mange rødhårede.
Vi er udmærket klare over, at det er svært at finde kriterier, som tilfredsstiller alle kommuner, men det er overraskende for os, at det er lykkedes at fordele 195 mill. til særligt dårligt stillede kommuner, hvor kun 9 jyske kommuner med under 12.000 indbyggere er iblandt med et tilskud på over 1 mill.
Det er også overraskende for os, at formanden for Kommunernes Landsforening, borgmester Anker Boye, har udtrykt tilfredshed med fordelingen. Det må jo betyde, at Kommunernes Landsforening har godkendt kriterierne.
Hvis nogen tror, at tildeling af penge fra særpulje eller andre puljemidler vil få "Det Skæve Danmark"`s berettigede krav om en ny finansieringsreform til at forstumme, har man taget gevaldigt fejl. Vi er netop enige om, at den ikke kan komme hurtigt nok. Hvis ikke Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg har forelagt Folketinget et forslag, som kan vedtages, inden kommunerne skal lave budget for 2003, må vi opfatte det på den måde, at Folketingets partier ikke er interesserede i at få lavet en ny Finansieringsreform.
"Det Skæve Danmark" ønsker ikke, at generelle problemstillinger omkring beskatningsgrundlag og udgiftsbehov løses via særtilskud. Særtilskud skal alene benyttes til helt konkrete og individuelle problemstillinger.
"Det Skæve Danmark" finder ikke, at et svagt beskatningsgrundlag og udgifter til forsørgelse af 17-66-årige er helt konkrete og individuelle problemstillinger. Såfremt der udarbejdes yderligere ordninger omkring udligning af beskatningsgrundlag og udgiftsbehov, må det skyldes, at den generelle ordning ikke er tilstrækkelig.
Den største risiko ved en særtilskudpulje, som den for 2002 udmeldte, er, at det vil være særdeles vanskeligt at benytte parametre, der kan opfattes som værende fyldestgørende for den problemstilling, der ønskes løst. Særtilskudspuljen for år 2002 er et godt eksempel på denne problemstilling, jf. det ovenstående.

Med denne beskrivelse synes vi, at det anskueliggøres med al tydelighed, hvor uegnet særtilskudspuljer fungerer.
"Det Skæve Danmark" kræver "lapperierne" gjort til en generel ændring af kommunernes økonomiske vilkår. "En ny finansieringsreform kan ikke komme hurtigt nok!""

Sendt til Nørre Djurs NetNyt af borgmester Leif Sørensen og skrevet af borgmesteren i Arden, Arne Toft, formand for foreningen "Det Skæve Danmark", som Nørre Djurs Kommune er medlem af.

[ Dagsoversigt | Arkiv ]

Skrevet af Rex, redaktion 11, den 10-08-01
Copyright Nørre Djurs Web 2000