Vi har før
fortalt om, hvor svært det kan være at få udgivet musik i Danmark, hvis man ikke lige
præcis laver noget, som er umiddelbart salgbart og følger tidens ungdomstrends. Bo
Jacobsen fra Emmelev har samlet nogle af Danmarks absolut dygtigste jazz-musikere og lavet
en CD af meget høj standard. Alligevel har han forgæves løbet pladeselskaberne på
dørene, men er endt op med at måtte udgive den selv for egen regning og risiko.
Jazzmusikeren Bo Jacobsen, Emmelev.
Læs mere hér!
I dag har vi været til formiddagskaffe hos Bo Jacobsen for at få en snak om den nye CD
og om den fortid, som ligger bag udgivelsen.
Bo var fra slutningen af tresserne trommeslager i den legendariske gruppe Blue Sun, som
var én af de første danske grupper, der blandede elementer fra både jazz, rock,
free-form-jazz og alverdens etniske musik sammen til en yderst original cocktail. Det var
i de glade hippie-dage, og Blue Sun spillede lange, improviserede forløb med udgangspunkt
i iørefaldende blæsertemaer, en øjeblikkets musik, hvor den varme stemning musikerne
imellem betød mere end deres dygtighed. De var dygtige, men det var som sagt ikke målet
i sig selv, som det ellers desværre er tilfældet i megen jazzmusik, der nemt bliver til
en formålsløs opvisning i musikernes formåen.
Efter flere år med utallige koncerter (bl.a. opvarmning for Jimi Hendrix i København) og
pladeudgivelser trak Bo Jacobsen sig ud af Blue Sun. Den afrikanske inspiration var meget
udtalt i denne gruppe, og den ville han gerne studere på tætteste hold, så i 1977 tog
han til Tanzania sammen med den gruppe musikere og teaterfolk fra Djursland, der senere
hen udviklede sig til Utamaduni-Gruppen. Ved hjemkomsten skiltes deres veje: de begyndte
at tilegne sig den afrikanske dans og trommemusik, og den dag i dag har de udviklet sig
til at kunne både spille og danse sammen med afrikanerne på et meget højt plan.
Bo Jacobsen derimod gik sine egne veje. Han ønskede at spille en musik, som tog
udgangspunkt i det afrikanske, men ellers blev blandet med alle mulige andre stilarter.
Han dannede i slutningen af halvfjerdserne gruppen Nada sammen med et hold af landets
bedste musikere, hvoraf flere af dem senere har gjort sig stærkt bemærket både i New
Jungle Orchestra og hos Marilyn Mazur. Med i gruppen var også den tanzanianske sanger og
percussionist Faith Zahoro, der kom med et hav af temaer derhjemmefra, som de danske
musikere så drejede i alle mulige retninger.
Det blev til flere udgivelser, inden Bo Jacobsen i 1983 flyttede til Djursland (Nørre
Djurs) og levede som professionel trommeslager i bl.a. Djursland Spillemænd og som sanger
i sit eget rock-band, B. J. & the Evergreens. Det meste af halvfemserne spillede han i
powerblues-trioen Dream City med Tømrer-Claus og Peter Ingemann, og de udgav 2 CD`er.
Sidste år tog Bo Jacobsen en beslutning, der skulle være en slags programerklæring for
ham selv i det nye årtusinde. Fra nu af ville han vende tilbage til sit oprindelige
udgangspunkt og spille de jazz-inspirerede trommer, han hele tiden helst har villet dyrke,
fremfor at honorere andre musikeres krav til ham om at spille ganske bestemte stilarter
på en ganske bestemt måde. Bo fortæller til Nørre Djurs NetNyt, at han i virkeligheden
altid har ønsket at spille trommer lige præcis på den måde, han selv synes, og det er
som en konsekvens heraf, han har sat sig til computeren og har arrangeret nogle af de
temaer, der har ligget i skuffen i snart mange år.
Her på redaktionen synes vi, at vi her står med en meget bemærkelsesværdig CD med en
flot musik, der på samme tid er både enkel og ret kompliceret, men med yderst
iørefaldende temaer.
I morgen vil vi bringe en nærmere omtale af både musikken og musikerne på Bo Jacobsen`s
Worldjazz Conspiracy: Thank You for Your Tips.
Den kan købes hos Bo Jacobsen (tlf. 86 38 75 15).
Klik ind på web-adressen:
http://www.beejaymusic.dk
|