LEADER+

Udviklingsplan for Den jyske Næseryg

April 2001

Indholdsfortegnelse

1. Indledning -3-

2. Socioøkonomisk beskrivelse af den Jyske Næseryg -4-

2.1. Befolkningen -4-

2.1.1. Befolkningstæthed -4-

2.1.2. Alderssammensætning -4-

2.1.3. Den fremtidige befolkningsudvikling -4-

2.2. Uddannelse -6-

2.3. Ledighed og beskæftigelse -7-

2.4. Erhvervspendling -8-

2.5. Erhvervsstruktur -9-

3. SWOT-analyse af Jyllands Næseryg -12-

3.1. Natur og geografi -12-

3.2. Infrastruktur -13-

3.3. Erhvervsstruktur -14-

3.4. Turisme -14-

3.5. Arbejdskraft -15-

3.6. Befolkning -15-

3.7. Børn og unge -15-

3.8. Livet på Landet -16-

3.9. Image -16-

4. Målsætning og strategi for LEADER+ i Den Jyske Næseryg -17-

4.1. Næseryggens mål med udviklingsplanen -17-

4.2. Strategi for Næseryggens udviklingsplan -17-

4.2.1. Temaet for udviklingen i Den jyske Næseryg -18-

4.2.2. Pilotaspektet -18-

4.3. Processen omkring udarbejdelsen af Udviklingsplanen -18-

4.4. Den Lokale AktionsGruppe -19-

4.5. Afstemning i forhold til andre tiltag i landdistrikterne -20-

5. Integreret pilotstrategi for udvikling af landdistrikterne i Næseryggen -21-

5.1. Foranstaltning 1: Udvikling af landdistrikter -22-

5.1.1. Indsatsfelt 1.a.: Drift af Lokal AktionsGruppe -22-

5.1.2. Indsatsfelt 1.b.1.: Infrastrukturen -24-

5.1.3. Indsatsfelt 1.b.2.: Befolkningen -26-

5.1.4. Indsatsfelt 1.b.3.: Erhvervsstrukturen -29-

5.1.5. Indsatsfelt 1.b.4.: Livet på landet -32-

5.2. Foranstaltning 2: Samarbejde mellem landdistrikter -34-

5.2.1.: Samarbejde mellem landdistrikter -34-

6. Mål og forventede effekt -35-

7. Finansieringsplan -36-

8. Konklusion -37-

 

 

 

1. Indledning

En gunstig udvikling i EU’s medlemslande skaber grobund for en fælles positiv udvikling af Europa som helhed. Denne udvikling er blandt andet skabt ved at fokusere på udviklingen i de enkelte medlemslande. I forhold til at skabe udvikling i det enkelte medlemsland er det overordentlig vigtigt at udnytte alle landets ressourcer og styrkepositioner, hvor divergerende de end må være. Ofte opdeles et lands geografiske områder i land og byer, og i en udviklingsmæssig sammenhæng bidrager begge områder til et lands udvikling. Landdistrikterne udgør således en ressource for hele det danske og det europæiske samfund. I dag synes der at være behov for at ‘genopdage’ landdistrikternes ressourcer og kreativt bearbejde dem for at bidrage til en moderne samfundsudvikling.

LEADER+ initiativets udfordringer er med denne udviklingsplan blevet taget op af Den Jyske Næseryg, hvilket er en fælles betegnelse for Mariager, Midtdjurs, Nørhald, Nørre Djurs og Rougsø kommuner. Den jyske Næseryg er generelt præget af, at det i de senere år er gået godt på det socioøkonomiske område, men at man kan se at denne tendens vender inden for nogle ganske få år, hvis der ikke gøres noget nu. Den jyske Næseryg vil bruge LEADER+ initiativet til at udvikle innovative og eksperimentelle projekter, hvoraf nogle sandsynligvis viser en bæredygtighed, der efter LEADER+ perioden vil medføre at disse projekter kan udvides, og dermed bliver til "large scale"-projekter. Dette skal ske, så der i højere grad sker en udnyttelse af områdets ressourcer og styrkepositioner.

Udviklingsplanens struktur er som følger:

« i afsnit 2 foretages der en socioøkonomisk analyse af den Jyske Næseryg

« dernæst beskrives i afsnit 3 den Jyske Næserygs svage og stærke sider samt trusler og muligheder i form af en SWOT-analyse

« i afsnit 4 behandles den Jyske Næserygs tema- og strategivalg

« i afsnit 5 redegøres der for de to foranstaltninger under den integrerede strategi

« afsnit 6 omhandler initiativernes mål og forventede effekter.

« finansieringsplanen fremgår af afsnit 7

« Bilag 1-7 indeholder finansieringsplaner for udviklingsplanen.

2. Socioøkonomisk beskrivelse af den Jyske Næseryg

2.1. Befolkningen

De befolkningsmæssige forhold har stor betydning for den erhvervsmæssige udvikling i Næseryggen. Det handler om befolkningstæthed, alderssammensætning og befolkningsudvikling.

2.1.1. Befolkningstæthed

Arealmæssigt udgør Næseryggen i alt 1.042 km2 (figur 2.1.), hvilket svarer til 2,4% af Danmarks samlede areal. Befolkningsmæssigt udgør Næseryggen ikke en gang 1 % af Danmarks befolkning. Sammenholdes befolkningstal og areal, har Næseryggen en befolkningstæthed på 39, hvilket er markant lavere end befolkningstætheden i Danmark på 123. Befolkningen i Næseryggen bor således meget spredt, og der er ingen byer med over 3.000 indbyggere.

Figur 2.1. Areal, indbyggertal og befolkningstæthed pr. 1. januar 1999.

 

Område

Areal i km2

Indbyggertal

Befolkningstæthed

Næseryggen

1042

40794

39

Hele landet

43094

5313577

123

Kilde: Danmarks Statistik

 

2.1.2. Alderssammensætning

Den erhvervsaktive aldersgruppe, altså de 17-64 årige udgør 61,5% af Næseryggens befolkning, hvilket er lavere end i resten af landet. Det ses endvidere af figur 2.2., at områdets andel af børn under 16 år (22,4%) og mennesker over 65 år (16,2%) er større end i resten af landet. Befolkningssammensætningen i Næseryggen kan derfor karakteriseres som skæv.

Figur 2.2. Alderssammensætning i Næseryggen og hele landet pr. 1. januar 1999 sorteret efter andel af erhvervsaktive (17-64 år).

Område

0-16 år

17-24 år

25- 64 år

Erhvervs- og studieaktive (17-64 år) i alt

65+

Total

Næseryggen

22,4%

8,5%

53,0%

61,5%

16,2%

100%

Hele landet

20,3%

9,9%

54,9%

64,8%

14,9%

100%

Kilde: Danmarks Statistik.

Da forsørgerbyrden ligger på de erhvervsaktive, hovedsageligt blandt de 17-64 årige, må det siges at være et problem for Næserryggen, at denne aldersgruppe er underrepræsenteret. Konsekvensen er, at der er relativ færre personer til at bære forsørgerbyrden.

2.1.3. Den fremtidige befolkningsudvikling

Hele Danmarks befolkningen forventes at vokse med 4,3% fra 1998 til 2020.

Figur 2.3. viser befolkningsudviklingen for den erhvervs- og studieaktive gruppe (17-64 år). Det må positivt bemærkes, at befolkningen i den erhvervs - og studieaktive aldersgruppe i Næseryggen forventes at vokse mere end på landsplan. Næseryggen forventes således at have en større andel af pågældende gruppe end resten af Danmark.

 

Figur 2.3. Den forventede befolkningsudvikling af den erhvervs- og studieaktive del af befolkningen 1998-2010 i Næseryggen og hele landet. Indeks: 1998 = 100.

Kilde: Danmarks Statistik

De ikke-erhvervsaktive aldersgrupper (0-16 år samt de 65 år og derover) forventes også at stige, dog mindre end landsgennemsnittene.

Som det ses af figur 2.4. forventes gruppen af pensionister at vokse drastisk, specielt fra 2010.

Væksten i pensionisternes andel af befolkningen forventes dog mindre i Næseryggen end i resten af landet, hvilket formodentligt skyldes at ældre bosætter sig i byerne.

Det kan skyldes, at:

- de ældre har svært ved at finde en bolig af rimelig størrelse,

- der kan være begrænset offentlig transport

- nærmeste købmandsbutik sandsynligvis ikke ligger i gå-afstand fra boligen

Figur 2.4. Den forventede befolkningsudvikling af folk over 65 år for Næseryggen samt hele landet. Indeks: 1998 = 100.

Kilde: Danmarks Statistik

 

2.2. Uddannelse

Befolkningens uddannelsesniveau har stor betydning for den erhvervsmæssige udvikling i Næseryggen. Uddannelsesniveauet er vigtigt, idet virksomheder nu og i fremtiden efterspørger kreative og uddannede medarbejdere, der evner omstilling, da virksomhederne i dag opererer på et langt mere omskifteligt marked.

Uddannelsesniveauet i Næseryggen er lidt lavere end i resten af landet (figur 2.5.). I alt har 37,5% af den erhvervsaktive befolkning (20-66 årige) i Danmark en grunduddannelse som højeste uddannnelsesniveau, mens det samme er tilfældet for 46,3% af den erhvervsaktive befolkning i Næseryggen. Til gengæld har 37,5% i området en erhvervsfaglig uddannelse som højeste uddannelsesniveau, mens det kun gælder for 35,3% af de erhvervsaktive i resten af Danmark.

 

Figur 2.5. Andelen af befolkningen (20-66 årige) i Næseryggen og hele landet i 1997 med gymnasial, erhvervsfaglig, grundskole og videregående uddannelse som højeste uddannelsesniveau.

Gymnasial Erhvervsfaglig Grundskole Videregående

Område

antal

procent

antal

procent

antal

procent

antal

procent

Næseryggen

628

2,6%

9075

37,5%

11196

46,3%

3277

13,6%

Hele landet

268614

8,1%

1174612

35,3%

1247826

37,5%

638914

19,2%

Kilde: Danmarks Statistik

 

I alt har 19,2% af den erhvervsaktive befolkning (20-66 årige) i Danmark en videregående uddannelse som højeste uddannnelsesniveau, mens det samme kun er tilfældet for 13,6% af den erhvervsaktive befolkning i Næseryggen.

Opløses kategorien ‘videreuddannelse’ så ses det af figur 2.6., at befolkningen i Næseryggen primært har korte videregående uddannelser som højeste uddannelsesniveau. Af den danske befolkning har 8,6% af den erhvervsaktive befolkning (20-66 årige) en mellem lang videregående uddannelse, mens 4,8% har en lang videregående uddannelse som højeste uddannnelsesniveau. I Næseryggen er de tilsvarende andele for ‘mellem lang’ og ‘lang videregående uddannelse’ kun 6,8% og 1,8% af den erhvervsaktive befolkning.

 

Figur 2.6. Andelen af befolkningen (20-66 årige) i Næseryggen og hele landet i 1997 med kort, mellemlang og lang videregående uddannelse som højeste uddannelsesniveau.

Område

Korte

Mellem lange

Lange

I alt

Næseryggen

4,9%

6,8%

1,8%

13,6%

Hele landet

5,8%

8,6%

4,8%

19,2%

Kilde: Danmarks Statistik

2.3. Ledighed og beskæftigelse

Figur 2.7. beskriver udviklingen af ledigheden i Næseryggen samt i hele landet. For de tre udvalgte år gælder der, at Næseryggen har en højere ledighed end hele landet. Gennemsnitligt var ledighedsprocent i 1999 for hele landet 5,7%, mens den for Næseryggen var 6,9%.

Figur 2.7. Udviklingen i den gennemsnitlig ledighed i Næseryggen og hele landet i procent af arbejdsstyrken i udvalgte år.

Kilde: Danmarks Statistik.

I 1999 var den gennemsnitlige ledighed for kvinder på landsplan 7%, mens den for kvinder bosat i Næseryggen var hele 9%.

Figur 2.8. Kvinders gennemsnitlige ledighedsprocent i 1999 fordelt på aldersgrupper i Næseryggen samt hele landet.

Kilde: Danmarks Statistik.

Ovenstående figur 2.8. viser den gennemsnitlige ledighedsprocent for kvinder fordelt på forskellige aldersgrupper. Ledigheden blandt kvinder er markant højere for alle aldersgrupper i Næseryggen end i hele landet. De største forskelle findes for kvinder i aldersgruppen 20 til 34 årige. I Næseryggen er 10 % af 20-24 årige kvinder ledige mod et landsgennemsnit på 5 %. I Næseryggen er der også mange ledige kvinder i aldersgruppen 55-59 årige.

Figur 2.9. Udviklingen i ledighed og arbejdsstyrke i perioden 1993-98, fordelt på Næseryggen samt hele landet.

Ledighed Arbejdsstyrke

Område

1993

1998

Forskel

1993-98

1993

1998

Forskel

1993-98

Næseryggen

2891

1503

-48,0%

20659

20399

-1,3%

Hele landet

348624

182604

-47,6%

2805442

2777961

-1,0%

Kilde: Danmarks Statistik.

Figur 2.9. beskriver udviklingen i ledighed og arbejdsstyrke. Hele Næseryggen bærer præg af en kraftig nedgang i ledigheden i perioden 1993-1998. Betragtes udviklingen i arbejdsstyrken ses det, at området har oplevet et større fald i arbejdsstyrken end hele landet betragtet. Det kan betyde, at den faldende ledighed i området ikke kun er udtryk for en positiv beskæftigelsesudvikling, men at der også er sket en reduktion i antallet af indbyggere i den erhvervsaktive alder.

2.4. Erhvervspendling

Erhvervspendling, altså forskellen mellem befolkningens bokommune og arbejdskommune, er blandt andet en indikation på mobilitet, men fortæller også noget om, hvor meget tid folk bruger på transport - tid som kunne være brugt på engagement i lokalsamfundet. Således kan det have betydning for det sociale liv, om befolkningen blot bor i et område, eller om de har bosat sig og engagerer sig i området.

Figur 2.10. Antal personer der enten pendlede ud eller ind i de fem kommuner i 1999.

 

Område

Pendler ud

Pendler ind

Forskel

 

Mariager

1725

1041

684

Midtdjurs

1904

1402

502

Nørhald

2806

636

2170

Nørre Djurs

1893

673

1220

Rougsø

1796

674

1122

Af figur 2.10. ses det, at Næseryggen er karakteriseret ved, at der er flere personer, som kører uden for bo-kommunerne for at arbejde, end der er personer udefra, der kører på arbejde i de samme kommuner.

Figur 2.11. viser antallet af pendlere i enkelte kommuner rundt om Næseryggen.

 

Figur 2.11. Antal personer der enten pendlede ud eller ind i Næseryggens nabokommuner i 1999

Område

Pendler ud

Pendler ind

Forskel

 

Ebeltoft

2583

1734

849

Grenaa

1887

2759

-872

Purhus

3065

1023

2042

Rønde

2078

957

1121

Sønderhald

2557

1232

1325

 

2.5. Erhvervsstruktur

Figur 2.12. indikerer, at de vigtigste brancher beskæftigelsesmæssigt i Næseryggen er offentlige og personlige tjenesteydelser, industrien samt primærsektoren bestående af landbrug, fiskeri og råstofudvinding.

Figur 2.12. sammenligner også beskæftigelsesandele fordelt på brancher mellem hele landet og Næseryggen.

Figur 2.12. Beskæftigede fordelt på brancer i Næseryggen og hele landet 1999.

Kilde: Danmarks Statistik.

I alt er 17,5% af den erhvervsaktive befolkning (20-66 årige) i Danmark beskæftiget i industrisektoren, mens det samme er tilfældet for 20,6% af den erhvervsaktive befolkning i Næseryggen (figur 2.13.). Også andelen af beskæftigede i landbrugssektoren er større i Næseryggen end på landsplan, idet henholdsvis 11,5% og 4,1% er beskæftiget i denne sektor. Til gengæld er kun 6,2 beskæftiget indenfor finansieringssektoren m.v. i Næseryggen, mens sektoren på landsplan beskæftiger 11,9% af den erhvervsaktive befolkning.

Industrisektoren

Andelen af beskæftigede i industrien er som nævnt større i Næseryggen end i resten af landet. I 1999 var under 1% af Danmarks beskæftigede i industrisektoren beskæftiget i Næseryggens industrivirksomheder.

Man er de seneste år begyndt at anvende begrebet ‘virksomhedsklynger’ om grupper af virksomheder, der besidder særligt stærke kompetencer inden for et erhvervsområde. Som et eksempel herpå kan beklædningsindustrien omkring Herning, Ikast og Brande nævnes. Figur 2.14. viser industribeskæftigelsen, hvorved en evt. virksomhedsspecialisering indikeres.

 

Figur 2.13. Industribeskæftigede i Næseryggen og hele landet 1999 fordelt på brancher.

Kilde: Danmarks Statistik.

Figur 2.13. viser, at der i de Næseryggen er en klart større andel af de industribeskæftigede, der er beskæftiget inden for træ-, papir-, og grafisk industri end i hele landet. Det indikerer, at der i Næseryggen er en form for klynge af virksomheder inden for denne branche. Til gengæld har området ikke samme industribranchebeskæftigelse som resten af landet inden for nærings- og nydelsesmiddelindustrien.

Industriudviklingen har gennem en årrække være karakteriseret ved strukturtilpasning, blandt andet er der blevet færre, men større industrivirksomheder.

 

Figur 2.14. Udviklingen i antal industrivirksomheder 1993-97 og beskæftigelse 1993-98 i industrien i Næseryggen og hele landet.

Antal virksomheder Antal beskæftigede

Område

1993

1997

Forskel

1993-97

1993

1998

Forskel

1993-98

Næseryggen

211

195

-7,6%

3954

4260

7,7%

Hele landet

25462

22939

-9,9

483451

477527

-1,2

Kilde: Danmarks Statistik.

Figur 2.14. viser, at antallet af industrivirksomheder er faldet i området: Udviklingen har dog ikke været så negativ, som det umiddelbart ser ud til. Betragtes beskæftigelsesudviklingen er det tydeligt, at industrivirksomhederne i perioden 1993-1998 har ansat flere i modsætning til hele landet, som har oplevet en beskæftigelsestilbagegang på 1,2%.

3. SWOT-analyse af Jyllands Næseryg

Med afsæt i den socioøkonomiske analyse beskriver dette afsnit områdets nuværende styrker og svagheder samt de trusler og muligheder, der tegner sig for områdets fremtidige udvikling.

SWOT-analysen er således forbindelsesledet mellem den socioøkonomiske beskrivelse (bagudrettet) og visionerne og strategien for udvikling i området (fremadrettet). Følgende forkortelser anvendes: (MA) Mariager, (MD) Midtdjurs, (NH) Nørhald, (ND) Nørre Djurs og (RO) for Rougsø kommune.

SWOT-analysen kommer omkring følgende emner:

Natur og geografi, Infrastruktur, Befolkning, Børn og unge, Erhvervsstruktur, Turisme, Arbejdskraft, samt Livet på Landet og endeligt berøres Næseryggens fælles image.

3.1. Natur og geografi

Næseryggen strækker sig fra Mariager Fjord til Djurslands næsetip, der ligger centralt placeret i Danmark med næsten lige lange afstande til Nord-, Vest- og Sønderjylland, Fyn og Sjælland, der alle kan nås på under ca. 1½ time i bil. Det er endvidere lige nemt at komme til nabolandene Tyskland, Sverige og Norge.

Området omfatter en meget attraktiv og afvekslende natur. Dominerende er den lange kyststrækning ud til Kattegat, der spænder fra Østdjurslands klinter, over Norddjurslands badestrande og store sommerhusområder, til de store inddæmmede arealer ved Randers og Mariager Fjord. Dominerende er også den inddæmmede Kolindsund, og de mange store skovområder især på Djursland og ved Mariager. Landskabet veksler mellem store flade inddæmmede arealer og flere højdedrag, mest markant omkring Mariager og Randers Fjord, samt Kolindsund.

 

Over 80 % af befolkningen i Næserryggen bor i byer med under 1000 indbyggere. Største byer er Mariager og Assens (MA), Ørsted og Allingåbro (RO), Kolind og Ryomgård (MD).

Styrker Svagheder Trusler Muligheder

R centralt

beliggende i

Danmark også ift. nabo lande

 

R stort areal

R geografisk adskilt af Randers (Fjord) i hhv. Kronjylland og Djursland

R langt til uddannelses-

institutioner

R små bystør- relser er en "skrøbelig enhed"

R anvende den attraktive natur til at tiltrække

bosættere og turister

 

3.2. Infrastruktur

Området har generelt en dårlig udbygget infrastruktur mellem de mange små byer. Mariager og Nørhald ligger dog nær den nord-syd gående jyske motorvej og jernbane mellem Århus og Aalborg. Fra såvel Mariager og Djursland er der god landevejsforbindelse til Randers. Djurslands forbindelse til Århus og motorvejen sydpå er ikke udbygget og direkte.

Fra Grenaa er der flere færger til Sverige. Imidlertid er færgefarten på Grenaa-Hundested lukket, og Ebeltoft-Odden er netop reduceret betydeligt.

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R gode veje til egnscenter

Randers

R nærhed til motorveje og jernbane (NH, MA)

 

 

 

R tyndt befolket, lange afstande

R dårlig udbygget vejnet og vej-

standard

R høj afhængighed af transport/bil

R for få færgeafgange Djursland-Sjælland

R mangel på infrastruktur-investeringer (veje, færger, fly mv.)

R manglende Djursland-færge til Sjælland

R nedlæggelse af Randers Fjord

færgen

R for langt til "vækstlinien" langs den jyske motorvej (ND, MD, RO)

R forringelse af offentlig transport forsyning

R IT-infrastruktur

R telebusser og lign.

1__ R dæmnning over Randers Fjord

 

3.3. Erhvervsstruktur

Erhvervsstrukturen er præget af små og mellemstore virksomheder, med en forholdsmæssig stor andel arbejdspladser i landbruget og i industrisektoren.

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R arbejdskraften er tilstede (men pendler ud)

R mange "fleksible" små virksomheder

R mange jobs i træ-, papir-, og grafisk industri

R fremgang i bygge & anlæg og

turisterhverv

R fiskerierhvervet i fremdrift (ND)

R plastindustri (MA)

R møbelindustri (NH)

R få jobs - høj udpendling

R få jobs til højtuddannede

R få store virksomheder

R serviceorienterede erhverv er svagt udbyggede

R ikke fokus på IT

R ringe tilknytning til og udnyttelse af forsknings- og uddannelsesmiljøer

R ringe tilbøjelighed til brug af ekstern/offentlig assistance

R erhvervsudviklin-gen, herunder detailhandlen samler sig i de større byer

R uddannelse prioriteres lavt

 

R fælles tiltag for små virksom-heder, f.eks. om udvikling, pro-duktion, admi-nistration, IT, markedsføring mv.

R nye (niche) produkter

R bedre viden om tilskudsordninger (bl.a. EU)

R distancearbejde

 

3.4. Turisme

Turisterhvervet udgør en stor og stigende andel af arbejdspladserne i området, der hvert år har flere millioner besøgende. I visse egne er turismen medvirkende til at kunne opretholde detailhandelsbutikker og rutebils-betjeningen (i en del af året) til gavn for de fastboende.

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R attraktiv natur og kyst (badestrande)

R rekreative

oplevelser

R slotte og

herregårde

R Djurs Sommerland

R Mariager By

R egnen er ikke

"overbesøgt"

(masseturisme)

R ringe kendskab til turistattraktionerne

R for få overnattende turister (MA, NH)

R for få hoteller mv.

R for få kursus og konferencefaciliteter

R forøget konkurren-ce i turistsektoren

R masse-

turisme i de små by-

samfund

R forlænge turistsæson ved nye tiltag

R kombination af ophold og oplevelser

R nye turistmålgrupper, f.eks. "grøn" turisme, "aktivitets"turisme,

konferencer m.m.

R bedre netværk på tværs af Næseryggen

3.5. Arbejdskraft

Hovedparten pendler ud af Næseryggen for at arbejde andetsteds. Arbejdskraften i Næseryggen har generelt korterevarende uddannelser, og der er en høj andel af selvstændige erhvervsdrivende, som dog er faldende.

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R høj andel selvstændige

R "fleksibel" arbejdskraft

R stabil arbejdskraft

 

R lavt uddannet arbejdskraft

R ikke fokus på efteruddannelse

R mange ledige kvinder

R ikke jobs til højtuddannede

R færre jobs i landbruget pga. strukturudviklingen

R færre og færre selvstændige

R distanceunder-visning

 

3.6. Befolkning

Andelen af børn (under 16 år) og ældre mennesker i Næseryggen er stor. Der er samtidig en lavere andel i den erhvervsaktive alder, der dog forventes at stige fremover.

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R sociale relationer

 

 

 

 

R få i erhvervsaktive alder

R større andel ældre

R få med længere-varende uddan-

nelser

R må køre fra området efter arbejde og fritidstilbud

R manglende jobs, fritidstilbud, handels- og

transportmuligheder kan medføre

fraflytning

R der forventes større andel i erhvervsaktive alder

R det er attraktivt at bo på landet

 

3.7. Børn og unge

Selvom der er en større andel børn under 16 år, så har Næseryggen en lavere andel af unge (17-24 år). Det skyldes naturligvis, at de unge rejser til de større byer for at uddanne sig, da der er meget få uddannelsesinstitutioner i området.

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R stigende uddan-

nelsesfrekvens

 

 

 

R få uddannelses- tilbud

R få fritidstilbud

R de unge vender ikke tilbage efter uddan- nelse

R (familier med) unge bliver væk pga. manglende tilbud inden for uddan- nelse og fritid R tiltrække ud- dannelsesinsti- tutioner

R flere ungdoms- boliger

3.8. Livet på Landet

Kvalitative analyser viser, at beboerne i landdistrikterne generelt er meget tilfredse med at bo på landet. Generelt er der høj engagement i fritidstilbud og lokalsamfund.

For livet i de små bysamfund betyder tilstedeværelsen af skole, børnepasningstilbud, butikker og transportmuligheder meget, sammen med selvfølgelig jobmulighederne. Vigtige faktorer for levevilkårene er også naturen og sociale relationer.

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R små overskuelige samfund

R naturoplevelser, samt "lys og luft"

R børnepasnings- garanti

R lave huspriser

R ingen massive sociale problemer

R behov for meget kørsel til arbejde og fritidstilbud

R ringe grundlag for butikker, skoler m.v.

R de små bysamfund mister erhvervs-udvikling, butiks-forsyning, skole- og fritidstilbud

R dårlig/billig boligmasse tiltrækker socialt dårlige tilflyttere

R flere turister som underlag for butikker og fritidstilbud

R nye fritidstilbud, der også kan tiltrække turister

R lokalisering af (offentlige) institutioner, kontorer og lignende

 

3.9. Image

Når et område samlet skal løfte en udvikling, kan det være en styrke at have et fælles image, dvs. en fælles forståelse af, hvad man står for i området (udgangspunktet), og hvad man kan og skal stræbe efter at opnå. Det kan også være et vigtigt signal overfor andre kommende samarbejdspartnere mv. uden for området, at man står med et fælles image.

Den Jyske Næseryg består af 5 kommuner med en lang række fællestræk, som imidlertid strækker sig over et stort geografisk område fra Mariager Fjord til Djurslands næsetip. Hidtil har geografien betydet, at samhørigheden og samarbejdet kommunerne imellem har været delt i to, nemlig Djursland (3 ud af i alt 8 kommuner) og Kronjylland (2 ud af i alt 8 kommuner).

Næseryggen er derfor et nyt samarbejdsforum på tværs af et usynligt/synligt skel (Randers Fjord).

 

Styrker

Svagheder Trusler Muligheder

R mange ligheder som "typisk"

landdistrikt

 

R intet samlet image

R ikke tradition for samarbejde mellem Djursland og Kronjylland

R området "knækker over" i hhv. Djursland og Kronjylland

R kystnærheden

(-MD)

R nyt samarbejdsforum

R fælles udnyttelse og udveksling af erfaringer

4. Målsætning og strategi for LEADER+ i Den Jyske Næseryg

Nærværende Udviklingsplan er et supplement til og en konkretisering af de respektive Kommuneplaner for de 5 deltagende Kommuner. Udviklingsplanen er ligeledes i fin overensstemmelse med den kommende Landdistriktspolitik for Århus Amt, som forventes vedtaget inden sommerferien 2001, og den regionale handlingsplan vedrørende Landdistriktsprogrammet som forventes vedtaget i oktober 2001.

4.1. Næseryggens mål med udviklingsplanen

Udviklingsplanen skal være med til at skabe en dynamisk udvikling i Den jyske Næseryg. Dette skal ske ved, at fokus flyttes væk fra at se landdistrikterne som problemområde, og i stedet se landdistrikterne som et område med mange uudnyttede ressourcer.

Disse ressourcer er blandt andet:

« en lokalbefolkning, der ønsker udvikling

« en lokalbefolkning, der har et stort engagement

« fysisk plads til udvikling

« en enestående natur

« store muligheder for udbygning af turismen

« naturmæssigt og kulturelt langt fra de større byer, og - relativt set - alligevel afstands- mæssigt tæt på alle danske større byer og færdselsårer

En øget beskæftigelse anses som en vigtig forudsætning for en positiv økonomisk og social udvikling. Den vigtigste målsætning ved gennemførelse af projekter under LEADER+ er derfor, at projekternes potentiale til at styrke den økonomiske og bæredygtige udvikling i Næseryggen er til stede, således at der i fremtiden etableres nye lokalbaserede arbejdspladser.

4.2. Strategi for Næseryggens udviklingsplan

SWOT-analysen skitserer blandt andet Næseryggens styrker. Til Den Jyske Næserygs styrker hører bl.a. en stabil lokal arbejdskraft, ‘klynger’ af plast- og møbelvirksomheder samt en afvekslende natur med stort turistpotentiale.

Til Næseryggens svagheder hører omstrukturering i primærerhverv og forarbejdnings-virksomheder samt ledighed på trods af højkonjunktur, manglende/ineffektiv offentlig trafik samt begrænset brug af offentlig erhvervsfremme og bedre men fortsat ikke optimal udnyttelse af forsknings- og uddannelsesinstitutionerne.

Strategien for Næseryggens indsats for jobskabelse i området er at eksperimentere med omorganisering af områdets ressourcer, så de anvendes på en mere optimal, men fortsat bæredygtig måde. Til Næseryggens ressourcer regnes den lokale befolkning, naturen og de eksisterende økonomiske ressourcer. Næseryggen har et stort behov for en fælles indsats på området og betragter ovenstående strategi som en integreret del af ønsket om at skabe nye arbejdspladser.

 

4.2.1. Temaet for udviklingen i Den jyske Næseryg

Den Lokale Udviklingsplan Gruppe har valgt temaet "Forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne". Ved en forbedring af livskvalitet forstås en forbedring af de forhold, som betinger et menneskes lyst til at bo, arbejde og leve i Næseryggen. Livskvalitet opleves sjældent som en statisk følelse, idet menneskets tilfredshed med livet ofte hænger nøje sammen med det omkringliggende samfund, der til stadighed forandres. Derfor er forbedring af livskvalitet et frugtbart tema for igangsættelse af en dynamisk og fremadrettet udvikling i den Jyske Næseryg.

4.2.2. Pilotaspektet

Næseryggen oplever i dag symptomer på problemer, som inden for de nærmeste 10-15 år kan udvikle sig til endog meget store problemer, såsom en voksende forsørgerbyrde for en over tid relativt aftagende gruppe af erhvervsaktive. Det er derfor fordelagtigt at satse på at gennemføre LEADER+ projekter, der skal vise vejen for, hvad Næseryggen skal satse på ikke nu og her - men efter LEADER+ periodens udløb, således at området også om 10-15-20 år er levedygtigt og et attraktivt landdistrikt i Danmark og EU. Projekterne opfattes derfor som eksperimenter og pilotprojekter i mindre målestok, der skal afprøves for at vise projektideens bæredygtighed. Hvis det viser sig, at det enkelte projekt er bæredygtigt, skal det efter LEADER+ initiativets udløb gennemføres i større målestok, og samtidig stilles til rådighed for andre landdistrikter både i Danmark og EU.

Med afsæt i Næseryggens naturlige og kulturelle ressourcer ønskes området således udviklet via jobskabende initiativer, der på sigt højner livskvaliteten - under hensyntagen til lokalbefolkningen og områdets værdifulde naturressourcer.

Initiativet skal opdyrke

« iværksættervilje hos den enkelte til at sætte opgaver i gang

« lysten til at bo, arbejde og leve i Næseryggen

« samarbejde om projekters iværksættelse på tværs af lokale netværk

« projektinitiativer, der "smitter af" og "slår flere fluer med ét smæk"

 

4.3. Processen omkring udarbejdelsen af Udviklingsplanen

Politisk tilsagn

Ved et møde den 21. september 2000 besluttede de 5 borgmestre i Næseryggen, at man ønskede at deltage i konkurrencen om at blive udpeget som LEADER+ område i Danmark. Første møde blandt repræsentanter fra de 5 Kommuner og Amtet fandt sted i oktober. For at sikre en udviklingsplan i overensstemmelse med lokalbefolkningens ønsker, blev det besluttet at indkalde til et ildsjælsmøde.

Ildsjælene inddrages

Det første møde foregik den 2. november 2000, med deltagelse af ca. 70 ildsjæle fra hele Næseryggen. Mødet mundede ud i, at der blandt deltagerne fra hver af de 5 kommuner fandtes 3 personer ud over kommunerepræsentanten til at arbejde i en Lokal UdviklingsplanGruppe (LUG). I alt har der været afholdt 3 møder for alle LUG deltagere, mens deltagerne sideløbende har afholdt lokale kommune møder, hvor de har orienteret og er blevet orienteret af deres baglande.

Gruppen af græsrødder har valgt udviklingstemaet og har på et arbejdsseminar den 6. januar 2001 udarbejdet udkastet til en udviklingsplan. Amtets medarbejder har fremstillet en socioøkonomisk analyse af området, mens kommunernes repræsentanter har udarbejdet SWOT-analysen af området. Herudover har Amtets medarbejder i processen spillet rollen som informationsformidler, igangsætter samt sekretær for gruppen af græsrødder.

LEADER+ - allerede kendt i Næseryggen

Deltagere i LUG har en god kontakt til de lokale medier, hvorfor initiativet og ildsjælsmøder allerede er blevet omtalt. Ligeledes har et lokalt erhvervsråd allerede skrevet om LEADER+ på sin hjemmeside.

Politisk godkendelse

På et møde den 18. april 2001 godkendte de 5 borgmestre fra Mariager Kommune, Midtdjurs Kommune, Nørhald Kommune, Nørre Djurs Kommune og Rougsø Kommune nærværende Udviklingsplan. Borgmestrene nærer stor tillid til, at LEADER+ initiativet kan være den katalysator, der sætter mange nye tiltag i gang, som længe har ventet på, at der blev rettet fokus på dem.

4.4. Den Lokale AktionsGruppe

Den Lokale AktionsGruppe (LAG) blev nedsat på ildsjælsmødet den 4. april 2000, og består primært af personer fra den nu opløste Lokale UdviklingsplanGruppe (LUG) med erfaring fra processen med udarbejdelsen af Udviklingsplanen.

Den Lokale AktionsGruppe består af 2-3 deltagere fra hver af de 5 kommuner (i alt 12 personer), der repræsenterer erhvervslivet, foreninger, organisationer og andre med interesse for områdets udvikling. Desuden deltager en repræsentant fra hver af de 5 kommunale administrationer samt en repræsentant fra Århus Amt.

Figur. 4.1. Liste over deltagere i Næseryggens Lokale AktionsGruppe

 

Navn

Stilling "forening/interesse" der repræsenteres Uddannelse Alder
Jesper V. Andersen Planlægger Mariager Kommune Landinspektør 33
Jørgen Vittrup Udviklingschef Mariager Handelsstandsforening MBA 36
Pernille Xenia Bæk Rasmussen Student Mariager Kommunes Ungdomsråd    

18

Oscar Holst Jensen Erhvervschef Mariager Erhvervsråd Ingeniør 60
Søren Erikstrup Teknisk chef Rougsø Kommune Ingeniør 40
Jytte Schmidt Lærer Idrætsforening Lærer 47
Inge Dorte Mandrup Selvstændig Erhvervslivet Korrespondent 37
Mogens Strandfelt Bygningsinspek-tør Nørhald Kommune Bygningskonstruktør 56
Diana Knudsen Fuldmægtig Borgergruppe Cand. scient. pol 37
Knud Pedersen Husholdningslærer Mellerup Bylaug Lærer 44
Frede Kabel Planlægger Midtdjurs Kommune Bygningskonstruktør 56
Knud Møller Salgskonsulent Midtdjurs Erhvervsråd Handel 47
Karen Holm-Pedersen Forstander Danmarks Naturfredningsforening Socialrådgiver 57
Sidse Damgaard- Larsen Student Nørre Djurs Ungdomsråd    

18

Henrik Søe Lysgaard Planlægger Nørre Djurs Kommune Landinspektør 37
Mette Iermiin Grøn guide Norddjurslands Grønne Forening Kok 39
Benny Hammer Direktør Nørre Djurs Erhvervsråd Gartneritekniker 40
Peder Bang Fuldmægtig Århus Amt Cand.merc 38

 

Den Lokale AktionsGruppe vil umiddelbart efter at udpegningen har fundet sted, danne en forening med vedtægter, hvorved LAG´en bliver organiseret i en retslig form, som forudsat i Det danske program for Fællesskabsinitiativet LEADER+.

4.5. Afstemning i forhold til andre tiltag i landdistrikterne

For at undgå "dobbeltfinansiering" og enhver tvivl om, hvilket tiltag der kan støttes, vil LEADER+ ikke støtte projekter, der vedrører basale infrastrukturinvesteringer.

I forhold til EU´s Landdistriktsprogram (artikel 33 i EU´s Landdistriktsforordning) vil det fra sag til sag skulle vurderes, hvilken ordning der kan støtte.

I forhold til EU´s Mål 2 program (overgangsordning for Nørre Djurs Kommune) vil der kunne opstå tvivl om projekter, der er placeret i Nørre Djurs Kommune. Der vil fra sag til sag skulle vurderes, hvilket program der kan støtte.

I forhold til EU´s Mål 3 program vil LEADER+ ikke støtte projekter, der fremmer en generel kompetenceudvikling, men kun støtte projekter, der fremmer en specifik kompetenceudvikling.

I forhold til EU´s EQUAL initiativ vil der fra sag til sag skulle vurderes, hvilket initiativ der kan støtte.

5. Integreret pilotstrategi for udvikling af landdistrikterne i Næseryggen

Der er i Næseryggen ønsker om at skabe en forbedring af livskvaliteten og herunder at skabe flere arbejdspladser.

Den Lokale AktionsGruppe vil prioritere projekter, der fremmer ligestillingen højt. Der tænkes i den forbindelse på projekter, der specielt fremmer kvinders ligestilling men også projekter, der aldersmæssigt kan ligestille borgerne i området og projekter, der fremmer integrationen af nye danskere.

Den Lokale AktionsGruppe vil ligeledes prioritere både nationale og internationale samarbejdsprojekter højt. Det er Den Lokale AktionsGruppes opfattelse, at specielt internationale samarbejdsprojekter kan fremme ideerne og tankerne omkring innovation og nytænkning - både socialt og specielt i relation til produktionen i små og mellemstore virksomheder.

Indsatsen under den integrerede pilotstrategi er delt op på Foranstaltning 1: Udvikling af landdistrikter og Foranstaltning 2: Samarbejde mellem landdistrikter.

Med baggrund i den socioøkonomiske analyse og SWOT-analysen er indsatsen under Foranstaltning 1 opdelt på følgende fem Indsatsfelter:

 

Under Foranstaltning 2 er der ét Indsatsfelt:

« 2.1.: Samarbejde mellem landdistrikter

5.1. Foranstaltning 1: Udvikling af landdistrikter

Den Lokale AktionsGruppe vil prioritere projekter, der går på tværs af Indsatsfelterne 1.b.1- 1.b.4, således at projekter, der kommer mange mennesker og virksomheder til gavn vil blive prioriteret højt.

5.1.1. Indsatsfelt 1.a.: Drift af Lokal AktionsGruppe

Indsatsfelt 1.a Drift af Lokal AktionsGruppe har til hensigt dels at sikre en forsvarlig og effektiv gennemførelse af programmet.

Der skal ansættes en administrativ leder til implementering af og opfølgning på LEADER+ projekterne i perioden 2001-2006. Personen skal dels være sekretariat for den Lokale AktionsGruppe, og dels fungere som"field officer" for LEADER+ i Den jyske Næseryg. En person fra Næseryggen foretrækkes, men det anses dog for mere væsentligt at personen, der ansættes, har projekterfaring, herunder erfaring med økonomisk styring af projekter.

For at sikre et godt forløb for LEADER+ er det væsentligt, at der snarest muligt igangsættes et PR-arbejde for LEADER+ initiativet. Dette bør iværksættes for både at involvere den del af lokalbefolkningen, som endnu ikke har hørt om LEADER+ og for at alle mulige skuffeprojekter hives frem i lyset.

Figur. 5.1.

Foranstaltning 1 Udvikling af landdistrikter
Indsatsfelt 1.a. Drift af Lokal AktionsGruppe
Formål

Dette Indsatsfelt har til hensigt at sikre en forsvarlig og effektiv gennemførelse af programmet. Midler under denne foranstaltning skal dels anvendes til sekretariatsmæssig betjening af Den Lokale AktionsGruppe, køb af ekstern bistand, evalueringer, informationsmaterialer, informationsmøder m.m og dels til opkvalificering af Den Lokale AktionsGruppe.

Det regionale og lokale informations- og rådgivningsberedskab i projektudviklingsfasen er en væsentlig forudsætning for, at projekterne opnår en kvalitet og en effekt, som lever op til udviklingsplanens intentioner. Netop i et område, der er karakteriseret ved mindre landkommuner og forholdsvis mange små virksomheder spiller den direkte information en afgørende rolle i fasen fra projektide til ansøgning.

Indhold

u sekretærfunktion for LAG

u markedsføring af LEADER + på Næseryggen

u varetagelse af informationer til brug for projektmagere

u kontaktperson mellem Næseryggens LEADER+ initiativ og Direktoratet for Fødevareerhverv

u opfølgning på gennemførelsen af de enkelte projekter

u opkvalificering af Den Lokale AktionsGruppe

Udvælgelseskriterier,

specifikke mål og effekt

u Udbrede kendskabet til LEADER+

u Følge op på projekter

u Udarbejde årsrapporter for LEADER+ arbejdet

Endelig

støttemodtager

Den Lokale AktionsGruppe
Støttesats Der ydes op til 100% støtte af de samlede støtteberettigede udgifter.

Den administrative leder forventes blandt andet at løse følgende opgaver:

 

Udbredelse af kendskab til LEADER+

For at sikre et godt forløb for LEADER+ er det væsentligt, at der snarest muligt igangsættes et PR-arbejde for LEADER+ initiativet. Dette bør iværksættes for både at involvere den del af lokalbefolkningen, som endnu ikke har hørt om LEADER+ og for at mulige skuffeprojekter hives frem i lyset.

Udbredelsen af kendskabet til LEADER+ skal dels ske ved personlig kontakt med ildsjæle og projektmagere, og dels gennem annoncering i lokale aviser og med diverse pressemeddelelser.

Der skal ligeledes udarbejdes et kortfattet informationsmateriale, og herunder oprettelse og opdatering af en hjemmeside.

Den administrative leder og LAG´en skal i løbet af initiativets første år arrangere en række ildsjælsmøder med forholdsvis snævre temavalg for at danne grobund for netværksdannelse blandt folk med fælles interesse, og for at problematikkerne og initiativforslag kan blive så konkrete som muligt.

Opfølgning

Den administrative leder skal følge op på de enkelte projekter (controllerfunktion), og hvert år udarbejde en rapport om, hvorledes LEADER+ skrider frem. Den administrative leder er desuden ansvarlig for, at der foreligger de oplysninger, der er behov for ved midtvejsevalueringen og slutevalueringen, for at disse kan udarbejdes.

5.1.2. Indsatsfelt 1.b.1.: Infrastrukturen

Infrastruktur, transporttid og -muligheder spiller en væsentlig rolle for befolkningen i landdistrikterne. Geografisk deles Næseryggen af Randers Fjord, hvilket udgør en barriere for transport på tværs af fjorden mellem Kronjylland og Djursland.

Det overordnede formål med dette Indsatsfelt er dels at eksperimentere med nye transportmuligheder og dels at undersøge nye transportmuligheder.

Figur 5.2.

Foranstaltning 1 Udvikling af landdistrikter
Indsatsfelt 1.b.1. Infrastrukturen
Formål

Den Jyske Næseryg ønsker at skabe velfungerende transportmuligheder mellem betydende boligområder og arbejdssteder, til turistområder, samt på tværs af store transportkorridorer.

Det væsentligste for Næseryggen er at øge fleksibiliteten og frigøre sig fra den geografisk bundne infrastruktur ved at gå nye veje. LEADER+ initiativet skal være med til at afprøve nye løsninger på kendte problemstillinger, så fleksibiliteten øges og området frigøres fra den geografisk bundne infrastruktur. Næseryggen ønsker også at satse på udvikling af de kvaliteter, som området kan tilbyde fastboende og gæster gennem rekreative cykel-, vandre- og ridestier i en unik natur.

Indhold u Forbedre transportmulighederne mellem betydende bolig-, erhvervs- og turistområder samt på tværs

af store transportkorridorer.

u Bedre udnyttelse, samordning og øget fleksibilitet i de kollektive samfærdselsmuligheder.

u Etablering af trafiksikre transportveje for ‘bløde’ trafikanter.

u Udvikle og forbedre IT-infrastrukturen.

Udvælgelseskriterier,

specifikke mål og effekt

Støtte til et projekt forudsætter, at der foreligger additionalitet. Ved additionalitet forstås, at projektgennemførelsen ikke ville kunne ske i samme omfang, på samme tidspunkt eller indenfor samme tidsramme uden støtten. Kravet om additionalitet betyder også, at der ikke kan ydes tilskud til projekter, som er begrundet i opfyldelse af lovkrav (dvs. hvor lovkravet har betinget projektet).

Der foretages vurderinger af de miljømæssige konsekvenser af hvert enkelt projekt, således der forud for indstillingen af projektet foretages en afvejning af eventuelle modstridende erhvervsudviklings- og miljøinteresser Miljø- og planlovgivningen skal overholdes, herunder regler for VVM.

Effekt:

Det forventes, at der skabes minimum 5 nye transportmuligheder og etableres minimum 3 nye transportnetværk

Endelig støttemodtager Private virksomheder og offentlige og offentlige lignende organisationer. Det forventes, at 30% af støttemidlerne ydes til private projektholdere.
Støttesats Støttede projekter skal være indenfor rammerne af gældende forordninger samt Kommissionens og nationale regler og retningslinier

Der ydes op til 30% støtte af de samlede støtteberettigede udgifter, hvor projektholderen er en privat virksomhed.

Der ydes op til 50% støtte af de samlede støtteberettigede udgifter, hvor projektholderen er en offentlig eller offentlig lignende organisation.

Eksempler på projektideer under Indsatsfelt 1.b.1.

1. Fri person- og godstransport over Fjorden

Randers Fjord udgør en geografisk begrænsning for person- og varetransport mellem Nørhald og Rougsø kommune. For en stor del af året kan de to færgeforbindelser benyttes, hvilket dog ikke er gratis. Der skal derfor laves forsøg med kombi-billetter til færgen og turistattraktioner i området, samt rabatordninger for personer og erhvervsdrivende bosiddende i de to kommuner. Forsøgsordningen skal også anvendes til at fastsætte grænsepunktet for en fast forbindelse over fjorden.

2. Indførelse af telebusordning

Næseryggens befolkning har gennem de senere år oplevet at busruter er blevet nedlagt. Samtidig er man også utilfreds med, at der på de tilbageblevne busruter ikke køres, når borgerne har behov for det, hvorfor det ikke er ualmindeligt at se næsten tomme busser køre omkring. Derfor vil der blive iværksat en telebusordning. Optimalt en telebusordning, der også kan fungere på tværs af kommunegrænserne. Indførselen af telebusordninger vil medføre færre tomme busser og en bedre service overfor borgerne under hensyntagen til miljøet.

3. Undersøgelse af behovet for samkørsel

I Næseryggen har mange borgere behov for transport, ikke alene til og fra arbejde, men også til børns fritidsaktiviteter. En interesseret butik skal derfor som en tillægsfunktion koordinere en samkørselsordning.

4. Øget offentlig adgang til naturområder

Offentligheden har ikke adgang til alle naturarealer, bl.a. fordi nogle er privat ejet. Derfor skal man i området arbejde på opbakning til et initiativ som Spor i Landskabet (www.spor.dk).

5.1.3. Indsatsfelt 1.b.2.: Befolkningen

Andelen af unge (17-24 år) er lavere i Næseryggen end på landsplan, mens antallet af ældre over 65 år er større i området end på landsplan. Næseryggen kendetegnes dog også ved en dårlig cirkulationen i boligmassen. De ældre bliver boende i deres relativt store huse, fordi der ikke er ældre- og handicapegnede boliger, mens de unge omvendt har svært ved at finde en passende bolig. Samtidig er en række landsbyer ved at gå i forfald, hvilket ikke efterlader turister eller andre besøgende med et godt indtryk.

Det overordnede formål med dette Indsatsfelt er at styrke og udvide rammerne for bosætning, at finde alternative bo-muligheder og at børnene i landdistrikterne bliver rustet til fremtiden.

Figur 5.3.

Foranstaltning 1 Udvikling af landdistrikter
Indsatsfelt 1.b.2. Befolkningen
Formål  

Formålet med dette felt er en befolkningssammensætning i Næseryggen, der svarer til resten af Danmark.

Næseryggen skal fastholde lokalbefolkningen og tiltrække nye beboere ved at imødekomme nogle af de krav, som folk stiller til deres bolig i dag.

Indhold u Styrkelse af rammerne så lokalbefolkning kommer til at bestå af flere folk med en længere

uddannelse end grundskolen.

u Stimulere byggeri/renovering af områdets landsbyer så de kulturelle og bygningsmæssige værdier

bevares, hvilket vil fastholde områdets styrke som boligområde - særlig fokus på unge og ældre.

u Styrke områdets udbud af aktiviteter for børn, unge, voksne og ældre. Særlig henvendt til unge skal

der ske etablering af nicheuddannelsescentre.

u Styrke af børn og unges bevidst om, hvor de kommer fra, så de får lyst til at flytte tilbage efter

færdiggjort uddannelse.

u Styrkelse af rammer så børn og unge i Næseryggen er lige så godt rustede til at klare sig i samfundet,

som børn uden for området.

Udvælgelseskriterier, specifikke mål og effekt Støtte til et projekt forudsætter, at der foreligger additionalitet. Ved additionalitet forstås, at projekt-gennemførelsen ikke ville kunne ske i samme omfang, på samme tidspunkt eller indenfor samme tidsramme uden støtten. Kravet om additionalitet betyder også, at der ikke kan ydes tilskud til projekter, som er begrundet i opfyldelse af lovkrav (dvs. hvor lovkravet har betinget projektet).

Der foretages vurderinger af de miljømæssige konsekvenser af hvert enkelt projekt, således der forud for indstillingen af projektet foretages en afvejning af eventuelle modstridende erhvervsudviklings- og miljøinteresser Miljø- og planlovgivningen skal overholdes, herunder regler for VVM.

Effekt:

Det forventes, at der skabes en samlet befolkningstilvækst på minimum 0,5%, og at antallet af personer i aldersgruppen 17-65 år stiger med 0,5%.

Endelig

støttemodtager

Private virksomheder og offentlige og offentlige lignende organisationer. Det forventes, at 50% af støttemidlerne ydes til private projektholdere.
Støttesats Støttede projekter skal være indenfor rammerne af gældende forordninger samt Kommissionens og nationale regler og retningslinier

Der ydes op til 30% støtte af de samlede støtteberettige udgifter, hvor projektholderen er en privat virksomhed.

Der ydes op til 50% støtte af de samlede støtteberettigede udgifter, hvor projektholderen er en offentlig eller offentlig lignende organisation.

 

Eksempler på projektideer under Indsatsfelt 1.b.2.

1. Etablering af et Bolig- og Energividenscenter

Hver for sig formår de 5 kommuner ikke at anvende eksterne midler til byfornyelse eller energioptimering. Derfor skal der etableres et Bolig- og Energihus til stimulering af boligforbedring og gennemførelse af energibesparende initiativer i hele Næseryggen. Centret skal besidde kompetence til at rådgive private samt offentlige institutioner med hensyn til renovering af eksisterende byggeri, så modernisering og boligforbedringer også sker på en sådan måde at landsbyens eller områdets karakteristika bevares. Centret skal derfor have kendskab til:

- bygningskultur-historiske karakteristika

- finansieringsmuligheder

- etablering af andelsboligforeninger og

- energioptimering

2. Forberedelse til den 3. alder

Flere borgere i den ældre aldersgruppe er forholdsvis uforberedte, når de træder ud af arbejdsmarkedet og påbegynder en pensionisttilværelse. For etablering af en aktiv pensionisttilværelse, oprettes der et kursusforløb for (kommende) pensionister. Forløbet kunne indeholde motivering til frivillig arbejde, kreative og hobbybetonede fag samt et forløb hvor deres sociale rettigheder gennemgås. Kursusforløbet forventes også at lægge grund for en vis form for netværksdannelse.

3. Kommunal markedsføring af bosættelse på landet

Landkommuners markedsføring for bosætning i landdistrikterne kan gøres mere eksplicit. Derfor vil kommunerne i fællesskab identificere lokalområdernes stærke sider og på baggrund heraf fremstille en ‘landdistriktsdeklaration’ til brug for en markedsføring af bosætning i landdistrikterne.

4. Integrationsprojekt for kvinder

I forhold til integration viser flere projekter kvinders integration på sigt fremmer en integration af hele familien. Derfor skal det forsøgsvis afprøves, hvorvidt man kan danne bro mellem danske kvinder og kvinder med en anden etnisk baggrund ved at lade dem bidrage med deres kultumæssige baggrund etniske oprindelse for herved at skabe kontakt mellem kulturer samt ‘social’ integration gennem netværksdannelse, der fremmer trivsel i og tilknytning til et lokalområde.

5. Udvikling af børn og unges indsigt i demokrati

Næseryggens 5 Ungdomsråd skal styrkes gennem tværgående samarbejde. De 5 ungdomsråd skal samarbejde om at undersøge, hvilke fritidsaktiviteter områdets unge efterspørger, og således indgå i bestræbelserne på at identificere LEADER+ projekter til gavn for unge.

6. Etablering af et maritimuddannelsescenter

Næseryggen karakteriseres ved adgang til hav og fjord, hvilket gør området oplagt til placering af et maritimuddannelsescenter. Som et supplement kan centret tilbyde maritime kurser for turister.

7. Etablering af Landsbyværksteder

Flere borgere efterlyser muligheder for at kunne udnytte deres fritd aktivt. Ved at etablere Landsbyværksteder, f.eks i tilknytning til det lokale forsamlingshus kan samtlige behov for hobby og fritidsaktiviteter dækkes. Der tænkes i forbindelse blandt andet på IT, kunst, mulighed for reparation af cykler og knallerter og husflid. det er vigtigt, at tilbuddet både dækker såvel unges som ældre behov. Dermed kan den enkelte høsteden erfaring, som andre har på tværs af alder, social status og erfaring.

5.1.4. Indsatsfelt 1.b.3.: Erhvervsstrukturen

Det overordnede formål med dette Indsatsfelt er at tiltrække, fastholde, udbygge og udvikle mindre og mellemstore specialvirksomheder i tæt tilknytning til og i samspil med lokalområdet og lokalbefolkningen.

Figur 5.4.

Foranstaltning 1

Udvikling af landdistrikter

Indsatsfelt 1.b.3.

Erhvervsstrukturen

Formål

At ruste - uanset branche - de eksisterende erhvervsvirksomheder til hurtig omstilling i forhold til omverdenen.

Der skal forsøges etableret flere arbejdspladser inden for den sekundære og tertiære sektor.

Indhold

u Udbygning af kontakt mellem virksomheder i området indenfor - og på tværs af brancher.

u Udbrede kendskabet og arbejde for større åbenhed mellem lokalbefolkning og lokale virksomheder.

u Øget information om eksisterende offentlig erhvervsservice, herunder specielt iværksættertilbud og i særlig grad overfor unge og kvinder.

u Etablering af fælles markedsføring af produkter og serviceydelser.

u Udbygning af netværk mellem områdets turistattraktioner, blandt andet med henblik på fælles

markedsføring.

u Arbejde for større grad af dialog med og involvering af lokalbefolkningen i forbindelse med nye

turisttiltag.

u Afprøve nye tiltag samt forbedre de eksisterende turistattraktioner, herunder forlængelse af sæsonen.

u Øge antallet af beskæftigede kvinder.

u Arbejde for øget fleksibilitet, herunder etablering af uddannelsestilbud for unge i området og oprettelse

af jobs for ufaglærte kvinder.

u Motivere til øget samarbejde mellem lokale virksomheder med henblik på uddannelse til lokalrelevante

jobs.

u Bedre muligheder for at videreuddanne/omskole arbejdskraften lokalt, gerne via en kombination af

fjernundervisning og samarbejde mellem lokale virksomheder med enslydende behov.

Udvælgelseskriterier, specifikke mål og effekt

Støtte til et projekt forudsætter, at der foreligger additionalitet. Ved additionalitet forstås, at projektgennemførelsen ikke ville kunne ske i samme omfang, på samme tidspunkt eller indenfor samme tidsramme uden støtten. Kravet om additionalitet betyder også, at der ikke kan ydes tilskud til projekter, som er begrundet i opfyldelse af lovkrav (dvs. hvor lovkravet har betinget projektet).

Der foretages vurderinger af de miljømæssige konsekvenser af hvert enkelt projekt, således der forud for indstillingen af projektet foretages en afvejning af eventuelle modstridende erhvervsudviklings- og miljøinteresser Miljø- og planlovgivningen skal overholdes, herunder regler for VVM.

Effekt:

Det forventes, at der skabes minimum 100 nye arbejdspladser og at der fastholdes minimum 100 etablerede arbejdspladser

Endelig

støttemodtager

Private virksomheder og offentlige og offentlige lignende organisationer. Det forventes, at 60% af støttemidlerne ydes til private projektholdere.

Støttesats

Støttede projekter skal være indenfor rammerne af gældende forordninger samt Kommissionens og nationale regler og retningslinier

Der ydes op til 30% støtte af de samlede støtteberettige udgifter, hvor projektholderen er en privat virksomhed.

Der ydes op til 50% støtte af de samlede støtteberettigede udgifter, hvor projektholderen er en offentlig eller offentlig lignende organisation.

Andelen af beskæftigede inden for landbruget forventes at falde kraftigt i de kommende år på grund af den igangværende omstruktureringen af landbruget hen imod færre men større landbrug. Af indtjeningsmæssige årsager forventes erhvervet fortsat at være vigtigt, men strukturforandringerne forventes at påvirke beskæftigelsen i negativ retning.

Næseryggen har i dag en høj koncentrationen af små virksomheder, hvilket til dels skyldes en større andel af beskæftigelse inden for landbrug, fiskeri og råstofudvinding end på landsplan. Næseryggens styrke er desuden, at der er flere beskæftigede inden for træ-, papir-, og grafisk industri end på landsplan.

Ledigheden er i området faldet lige så meget som på landsplan, men området har fortsat en større ledighed end både resten af landet og andre kommuner i Århus Amt. I perioden 1993-97 faldt ledigheden endog mere i Næseryggen end på landsplan, men den forholdsvise høje ledighed er problematisk, da det også er et udtryk for, at området ikke har formået at udnyttet højkonjunkturen til at nå et højere beskæftigelsesniveau.

Eksempler på projektideer under Indsatsfelt 1.b.3.

1. Etablering af markedshaller

Området har mange små unikke fødevareproducenter, som har vanskeligt ved at markedsføre og distribuere deres produkter. For at udnytte disse muligheder etableres markedshaller efter sydeuropæisk forbillede, hvor producenterne har et fælles sekretariat, der forestår markedsføring og distribution. Produkterne markedsføres samtidig på internettet, hvor forbrugeren kan bestille varer. Produkterne markedsføres samtidig overfor institutioner, restauranter etc.

2. Etablering af et Call Center

Mindre virksomheder har ofte ikke tilstrækkelige arbejdsopgaver til at ansætte kvalificeret arbejdskraft indenfor regnskabs- og bogholderiområdet. Derfor skal der forsøgsvis oprettes et Call Center, der kan dække forskellige mindre virksomheders behov for sekretærhjælp, telefonbetjening samt regnskabs- og bogholderifunktioner. Et fælles kontor vil resultere i en bedre udnyttelse af de mindre virksomheders økonomiske ressourcer, samtidig med at de små virksomheder også betjenes af ansatte med den rette ekspertise.

Som sideeffekt forventes samarbejdet at resultere i videns- og erfaringsudveksling virksomheds-ejerne imellem, hvilket kan styrke deres styring af virksomheden eksempelvis på områder som markedsføring, efteruddannelse, produktionsplanlægning samt kommunikations- og informationsteknologi.

3. Fremme af nærturisme

Området har mange attraktive turistmål, som lokalbefolkningen ikke altid selv er bekendt med. Der skal derfor iværksættes initiativer, der øger lokalbefolkningens kendskab til og brug af turistattraktioner. Eksempelvis med brug af årskort og anvendelse af faciliteterne som samlingspunkter, så lokalbefolkningen får et større kendskab til turistattraktionen og stedets anvendelsesmuligheder.

4. Jyllands Næserygs Økomuseum - større synlighed for eksisterende turistattraktioner

Økomuseum bruges som en betegnelse for et "museum uden vægge". Et økomuseum dækker over et netværk af forskellige eksisterende turistattraktioner, hvor der på stedet sker en formidling af natur- og/eller kulturhistoriske begivenheder, der finder eller har fundet sted. Ud fra en helhedsorienteret tankegang har økomuseet mulighed for at skabe tilbud om nye oplevelser og formidling i landskabet, hvilket forventes at bidrage til forståelse og oplevelse af landskabet for både lokalbefolkning og turister. Konceptet indeholder også en social betragtning, idet udvikling af turisme skal baseres på gensidig udviklings- og oplevelsesforståelse mellem turister og lokalbefolkningen. På sigt vil institutionerne udover egne projekter også iværksætte fælles projekter, hvor også mindre turistattraktrationer kan inddrages.

Et økomuseum kan bl.a. bestå af produktudvikling, markedsføring, formidling, projekter og fælles initiativer evt. fælles logo og turistattraktions-turpas. For at sikre en lokal forankring kan en lokal styregruppe dannes ud fra eksisterende institutioner, evt. Naturcenter Randers Fjord, Djursland for Fulde Damp, Saltcenteret, Stenvadscentret og institutioner drevet af de 5 Kommuner. Inspiration kan f.eks. hentes hos Søhøjlandets Økomuseum, som vil være en oplagt sparrings- og samarbejdspartner.

5. Fælles kontorer med fjernarbejdspladser

Behovet for fjern/distancearbejdspladser er måske overvurderet, men det synes dog realistisk at etablere sådanne faciliteter for højtuddannede, der 2-3 dage om ugen kan have behov/mulighed for at arbejde hjemmefra. Derfor skal et fælles kontor med fjernarbejdspladser forsøgsvis oprettes. Forsøgsprojektet har bl.a. til formål at øge kendskabet til hvilke betingelser et sådan kontor kan etableres, og om et sådant kontor er rentabelt.

6. Træningsakademi for iværksættere

Det er aldrig - eller kun sjældent - muligt for nye eller kommende erhvervsdrivende at modtage undervisning i, hvad det vil sige menneskeligt, ledelsesmæsssigt, økonomiske, familiemæssigt, tidsmæssigt o.s.v. at være selvstændig, udover korte iværksætterkurser. På forsøgsbasis oprettes et "træningsakademi for selvstændige" som gennem internatkurser af 6-8 ugers varighed kan "klæde" kommende erhvervsdrivende på, både ledelsesmæssigt, kulturelt og menneskeligt til at være selvstændige. Kurserne skal tilpasses aldersgrupper, faglig baggrund o. lign. ligesom der skal afholdes specielle kurser for kvindelige iværksættere.

5.1.5. Indsatsfelt 1.b.4.: Livet på landet

Blandt Næseryggens styrker finder man en stærk forenings- og selvstændighedskultur, der danner grobund for mange private initiativer og engagement i lokale opgaver. Denne kultur igangsætter megen udvikling, men den bør styrkes for at imødekomme fremtidens udfordringer. Én af udfordringerne er at tilpasse de fremtidige initiativer og opgaver til zappe- og projektkulturen.

Generelt er fritids- og kulturtilbudene i Næseryggen vigende som følge af en øget centralisering, grundet krav om økonomi og deltagerantal. Forsvinder fritidstilbudene vil det enten medføre et tab af livskvalitet for lokalbefolkningen, eller også kompliceres fritidslivet af meget tidskrævende transport.

Det overordnede formål med dette Indsatsfelt er at styrke fritids- og kulturlivet, da det både vil øge tilfredsheden blandt de nuværende borgere i området, og samtidig være den faktor, som tiltrækker og letter integrationen af nye borgere i området.

Figur. 5.5.

Foranstaltning 1 Udvikling af landdistrikter
Indsatsfelt 1.b.4. Livet på landet
Formål

At fritidsmuligheder bliver en god grobund for kultur og integration. Fritidsmuligheder og kultur skal derfor styrkes, hvilket medfører, at livskvaliteten i landområderne bliver styrket.

Indhold

u Styrke og udbrede kendskabet til den eksisterende kultur, fællesskab og samvær.

u Integration af lokalbefolkningen på tværs af alder, kultur, etnisk baggrund, tilhørsforhold, erhverv og samfundsmæssig status.

u Bekæmpelse af ensomhed og isolation, blandt både unge og ældre samt ‘indfødte’ og tilflyttere.

u Etablering af aktiviteter i lokalområdet, herunder øget mulighed for fysisk udfoldelse.

u Styrke ungdomsarbejdet i klubber og foreninger og dermed styrke det frivillige, folkelige arbejde og de demokratiske værdier, der knytter sig hertil.

u Udnytte Næseryggens naturressourcer på en positiv, fantatisfuld, visionær og miljøbevidst måde til gavn for lokalbefolkningen.

u Sikring af adgang til naturområder både til lands og til vands.

Udvælgelseskriterier,

specifikke mål og effekt

Støtte til et projekt forudsætter, at der foreligger additionalitet. Ved additionalitet forstås, at projekt-gennemførelsen ikke ville kunne ske i samme omfang, på samme tidspunkt eller indenfor samme tidsramme uden støtten. Kravet om additionalitet betyder også, at der ikke kan ydes tilskud til projekter, som er begrundet i opfyldelse af lovkrav (dvs. hvor lovkravet har betinget projektet).

Der foretages vurderinger af de miljømæssige konsekvenser af hvert enkelt projekt, således der forud for indstillingen af projektet foretages en afvejning af eventuelle modstridende erhvervsudviklings- og miljøinteresser Miljø- og planlovgivningen skal overholdes, herunder regler for VVM.

Effekt:

Det forventes, at der skabes minimum 5 nye mødesteder og etableres minimum 5 nye netværk

Endelig

støttemodtager

Private virksomheder og offentlige og offentlige lignende organisationer. Det forventes, at 80% af støttemidlerne ydes til private projektholdere.
Støttesats Støttede projekter skal være indenfor rammerne af gældende forordninger samt Kommissionens og nationale regler og retningslinier

Der ydes op til 30% støtte af de samlede støtteberettige udgifter, hvor projektholderen er en privat virksomhed.

Der ydes op til 50% støtte af de samlede støtteberettigede udgifter, hvor projektholderen er en offentlig eller offentlig lignende organisation.

 

Eksempler på projektideer under Indsatsfelt 1.b.4.

1. Stærkere tilknytning mellem ledige kvinder og frivillige foreninger

Næseryggen har forholdsvis mange ledige kvinder, også i en aldersgruppe, hvor man må formode, at de ikke er bundne af mindre børn. Derfor foreslås kontakten mellem ledige kvinder og frivillige foreninger styrket, med det formål at begge parter får gavn heraf.

2. Decentrale multikulturelle væresteder

For mange landdistrikter er mødesteder omdrejningspunktet for det folkelige og kulturelle liv i lokalområdet. De eksisterende mødesteder kan dog ikke altid imødekomme de behov som moderne og mere divergerende fritidsinteresser stiller. Derfor skal et eksisterende mødested forsøgsvis ombygges, så muligheden for de eksisterende aktiviteter suppleres med nyere mere forskelligartede aktiviteter. Der skal indrettes lokaler, der kan imødekomme efterspørgslen efter lokaler til aktiviteter, så som internettilbud til unge og ældre, samt lokaler, der mere fleksibelt kan tilpasses mere diffentierede former for aktiviteter.

3. Fastholdelse af de unge

I Næseryggen er mulighederne for fysisk udfoldelse ofte begrænset til de traditionelle idrætsformer som badminton, gymnastik samt fod- og håndbold. I dag tiltrækkes ungdommen også af fysiske fritidsaktiviteter som skateboard, rulleskøjter, rapelling, Derfor foreslås de eksisterende faciliteter indrettet mere fleksibelt evt. udbygget med faciliteter, som i højere grad imødekommer nutidens unge.

5.2. Foranstaltning 2: Samarbejde mellem landdistrikter

Udgangspunktet for et godt samarbejde kan være en oplevelse af næsten identiske udviklingsproblemer, men ikke nødvendigvis samme opfattelse/forståelse af problematikkerne. Det skyldes, at enighed til forskel fra divergerende perspektiver snarere resulterer i trivielle skrivebordsideer. Da det netop er overraskende og endnu ikke afprøvede metoder til løsning af landdistrikternes udviklingsproblemer, der efterspørges i LEADER+ initiativet, betragtes det som en oplagt mulighed at søge synergieffekter gennem samarbejde med andre landdistrikter.

5.2.1.: Samarbejde mellem landdistrikter

Næseryggens LAG ser det som en oplagt mulighed at samarbejde med andre landdistrikter - såvel i Danmark som uden for landets grænser.

Figur. 5.6.

Foranstaltning 2 Samarbejde mellem landdistrikter
Indsatsfelt 2.1. Samarbejde mellem landdistrikter
Formål

Dette Indsatsfelt har til hensigt at yde støtte til samarbejde med andre landdistrikter. Samarbejdet kan være med andre landdistrikter i Danmark, eller det kan være med landdistrikter i andre EU-lande. Samarbejde med landdistrikter i andre lande kan i særlige tilfælde også indbefatte landdistrikter i lande uden for EU, f.eks. samarbejde med grupper i landdistrikter i lande, der søger om medlemskab af EU.

Formålet med samarbejdet er tilføre udviklingsarbejdet i Den jyske Næseryg en reel merværdi. Dette skal opnås ved, at man gennem samarbejdet engagerer en gruppe mennesker, hvilket er nødvendigt for, at et fælles projekt kan blive levedygtigt, eller det skal opnås ved, at samarbejderne supplerer hinanden og kan tilføre det fælles projekt forskellige input og derved opnå en synergieffekt.

Indhold

u søge samarbejde med andre landdistrikter i Danmark

u søge samarbejde med andre landdistrikter i EU

u udarbejde samarbejdskriterier indeholdende formål, effektmål og budget

 

Udvælgelseskriterier,

specifikke mål og effekt

u fælles udnyttelse af menneskelige og økonomiske ressourcer

u samarbejdet skal ligge inden for rammerne inden for de valgte udviklingstemaer

 

Endelig

støttemodtager

Den Lokale AktionsGruppe
Støttesats Der ydes op til 50% støtte af de samlede støtteberettigede udgifter.

 

6. Mål og forventede effekt

For at kunne måle udviklingsplanens effekt og succes, er det nødvendigt på forhånd at opstille nogle mål for, hvornår udviklingsplanen er en succes.

I nedenstående tabel er angivet en kvantificering af output for Indsatsfelterne 1.1., 1.2., 1.3. og 1.4. under Foranstaltning 1. Der er ikke opsat mål og forventet effekt for Indsatsfelt 1.5.

Figur. 6.1.

Prioriterede felt Indikatorer Kvantificering 2001-2006
Infrastruktur Nye transportmuligheder

Nye netværk

+ 5

+ 3

Befolkning Samlet befolkningsudvikling

Antal personer i aldersgruppen 17-65 år

+ 0,5%

+ 0,5%

Erhvervsstruktur Antal nye arbejdspladser

Antal fastholdte arbejds-pladser

+ 100

+ 100

Livet på landet Nye mødesteder

Nye netværk

+ 5

+ 5

 

7. Finansieringsplan

Samlet er der 237.760.000 kr. til rådighed for LEADER+ områderne i Danmark. Den Jyske Næseryg forventer at have 51.684.591 kr til rådighed, hvoraf 13.798.287 kr er fra EU, 13.798.287 kr. er national medfinansiering og 24.087.825 kr er privat medfinansiering.

Af de 22.496.566 kr. (EU og national medfinansiering) under Indsatsfelterne 1.b.1.-1.b.4. forventes det, at ca. 12.000.000 kr. ydes til private projektholdere. Det forventes dermed, at ca. 53% af den samlede projektsum under Indsatsfelterne 1.b.1.-1.b.4. ydes til private projektholdere. Det forudsættes, at de private projektholdere støttes med gennemsnitlig 30% af deres samlede udgifter.

 

8. Konklusion

Den socioøkonomiske beskrivelse af Den Jyske Næseryg og SWOT-analysen viste, at området i dag ikke har presserende problemer, men at der er symptomer på store problemer i fremtiden, såfremt udviklingen ikke vendes til det bedre. Det drejer sig hovedsageligt om en relativ høj ledighed, der kombineret med et lille fald i arbejdsstyrken indikerer, at området ikke har fået tilstrækkelig del i den forhenværende højkonjunktur. Området står således dårligere rustet end Danmark generelt til at møde en evt. afmatning i samfundsøkonomien.

SWOT-analysen anviste dog også områder, hvilket potentielt synes at kunne udvikles for at igangsætte en udvikling til gavn for landdistrikterne. Blandt Næseryggens styrker kan nævnes en stabil lokal arbejdskraft, ‘klynger’ af plast- og møbelvirksomheder, en afvekslende natur med stort turistpotentiale.

Udviklingsplanen indeholder to foranstaltninger under "Integreret pilotstrategi for udvikling af landdistriktet. Med udgangspunkt i den socioøkonomiske analyse og SWOT-analysen er der under denne Foranstaltning 1 fem Indsatsfelter: Drift af Lokal AktionsGruppe, Infrastrukturen, Befolkningen, Erhvervsstrukturen og Livet på landet. Under Foranstaltning 2 er der ét Indsatsfelt: Samarbejde mellem landdistrikter.

Til initiativets implementering ansættes en administrativ leder til varetagelse af sekretærfunktioner for den Lokale AktionsGruppe samt informations- og opfølgningsaktiviteter. De samlede støttemidler vil beløbe sig til ca. 27,6 mio. kr. fordelt over 6 år, og det forventes at ca. 50% af støttemidlerne vil blive anvendt på private projekter. Det forventes ligeledes, at det samlede støttebeløb vil generere projekter for op imod 52 mio. kr.