Nørre Djurs
Kommune
Kommunalbestyrelsen
Dato: |
5. april 2001 |
Lokale: |
1 |
Tidspunkt: |
18.30 |
Fraværende: |
|
Indholdsfortegnelse
Kommunalbestyrelsen den 5. april 2001
Sag nr. Side
1. Spørgetid
2. Efterretningssager
3. Sager afgjort af udvalgene
4. Regnskab 2000
5. Likviditetsbudget
6. Revisionsberetning nr. 115
7. Erhvervshandlingsplan 2005
8. Ny skolestart
9. Folkeoplysningsudvalgets sammensætning
10. Forslag til ændring af bevillingsniveauerne
11. Forslag om etablering af seniorboliger
12. Eventuelt
13. LUKKET MØDE - Efterretningssager
14. LUKKET MØDE - Sager afgjort af udvalgene
15. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden
16. LUKKET MØDE - Eventuelt
1. Spørgetid |
||||||
J.nr.: |
|
Init.: |
mc |
0 |
kmb-325.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
2. Efterretningssager |
||||||
J.nr.: |
|
Init.: |
mc |
0 |
kmb-326.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
a. Love, bekendtgørelser og cirkulærer.
b. Breve fra Kommunernes Landsforening:
1. Rigsrevisionens undersøgelse af obligatorisk forvaltningsrevision i kommunerne.
2. Anbefaling af økologiske fødevarer i kommunerne.
3. Spørgeskemaundersøgelse "Kommunernes syn på og udmøntning af O’99 på skoleområdet".
4. Grøn indkøbspolitik.
5. Forsøgs- og udviklingsarbejder med en mere fleksibel skolestruktur vedrørende sikring af små skoler og dagtilbud i landdistrikter.
6. "Nyt på integrationsområdet" nr. 61/8. marts og 62/22. marts 2001.
7. Delegeretmøde 2001 - Formandens beretning.
c. 03.25.01P17
Udlændinge Styrelsen, Økonomi- og centerafdelingen, ændrede landstal for 2001 samt ordinært landstal 2002-2004.
d. 03.25.18P22
Udlændinge Styrelsen, Orientering om muligheden for midlertidig indkvartering på et asylcenter efter, at kommunen har overtaget ansvaret for en flygtning.
e. 15.00G12
Arbejdsformidlingen Århus Amt, ledighedstal for januar 2001.
f. 15.04.10I00
Nyhedsbrev fra Stenvad Mosebrugscenter - Moseposten, februar 2001.
g. 16.00.00P35
Socialministeriet, referat af regeringens folkehøring om indsatsen for de sindslidende den 9. nvember 2000.
h. 30.10.05P22
Grenaa Politikreds - Virksomhedsberetning - 2000.
3. Sager afgjort af udvalgene |
||||||
J.nr.: |
|
Init.: |
mc |
0 |
kmb-327.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Der foreligger beslutningsdagsordener fra:
4. Regnskab 2000 |
||||||
J.nr.: |
00.01 S08 |
Init.: |
hjl |
0 |
of-284.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Der foreligger regnskab for 2000 indeholdende obligatoriske oversigter og detailinformation tillige med specifikation til regnskabet.
Endvidere er der udarbejdet koncept til Årsberetningen 2000.
Økonomichefen indstiller, at regnskabet godkendes og afgives til revision.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. marts 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales.
5- Likviditetsbudget |
||||||
J.nr.: |
00.01 Ø10 |
Init.: |
hjl |
0 |
of-281.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Indledende drøftelser om kommunens økonomiske situation.
Til støtte for drøftelsen fremsendes til økonomiudvalgets medlemmer et udarbejdet likviditetsbudget.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. februar 2001
Fraværende: Ingen.
Likviditetsbudgettet blev gennemgået. På baggrund af kommunens økonomiske situation indføres der øjeblikkeligt anlægsstop, således at der indtil videre ikke gives yderligere anlægsbevillinger.
Følgende anlæg kan dog videreføres:
Følgende anlæg, hvortil der er givet anlægsbevilling, stoppes, når igangværende etape/projektering er tilendebragt:
Anlægsstoppet er gældende indtil videre, og indtil Økonomiudvalget skønner, at der er basis for igen at igangsætte anlægsarbejder.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 8. marts 2001
Fraværende: Ingen.
Til efterretning.
Nørre Djurs Listen anmoder om, at sagen optages til beslutning på førstkommende kommunalbestyrelsesmøde.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. marts 2001
Fraværende: Ingen
6. Revisionsberetning nr. 115 |
||||||
J.nr.: |
00.01 K01 |
Init.: |
hjl |
0 |
of-115.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Kommunernes Revisionsafdeling fremsender beretning nr. 115 vedrørende revisionsbesøg i perioden fra 11. september 2000 til 18. januar 2001 (delberetning for regnskabsåret 2000).
Beretningen er opdelt i følgende afsnit:
Formålet med revisionsbesøget har været at vurdere, om de etablerede forretningsgange inden for udvalgte områder er hensigtsmæssige og betryggende, samt at foretage uanmeldte beholdningseftersyn.
Der har været udført revisionshandlinger på følgende områder: Kasseeftersyn, statuskonti, inkassoområdet, dataanalyse, sagsrevisioner (sociale sager samt boligstøtte), lønrevision, tildeling af boliger til ældre, tilsyn med støttet boligbyggeri, afstemning af tilbagebetalingspligtig hjælp, Stenvad Mosebrugscenter og specialregnskaber.
Det er revisionens opfattelse, at områderne er undergivet fornøden kontrol og at der på denne baggrund foreligger et korrekt grundlag for den løbende økonomistyring.
Der er dog konstateret svagheder i den interne kontrol vedrørende sagsrevision sociale ydelser, ligesom revisionen har anbefalet flere ændringer af forretningsgange m.v. for kontanthjælps-/aktiveringsområdet samt integrationsområdet.
Endvidere er det noteret, at der for nogle statuskonti ikke var foretaget fornødne berigtigelser, men at forholdet er mindre væsentligt i relation til kommunens samlede økonomistyring.
For administrationen af tildeling af boliger til ældre, tilsyn med støttet boligbyggeri samt lønområdet, har revisionen afgivet anbefalinger til forretningsgange m.v.
Revisionen har givet anledning til bemærkninger vedrørende sagsbehandling kontanthjælp/aktivering og introduktionsydelse.
Økonomichefen indstiller, at beretningen tages til efterretning, og at socialchefens forslag til besvarelse af de afgivne bemærkninger godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. marts 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales.
7. Erhvervshandlingsplan 2005 |
||||||
J.nr.: |
24.00.00P22 |
Init.: |
cl |
0 |
ok-280.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Nørre Djurs Erhvervsråd fremsender "Erhvervshandlingsplan 2005".
Strategier for handlingsplanen er vedtaget af erhvervsrådets bestyrelse den 20. februar 2001.
Indsatsområder:
Handlingsplanen vedlægges dagsordenen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. marts 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales godkendt.
8. Ny skolestart |
||||||
J.nr.: |
17-02-07 |
Init.: |
kmk |
0 |
bk-010.doc |
ÅBEN SAG |
På grund af en fejl i beslutningsgrundlaget er kommunalbestyrelsens afgørelse i møde den 8. marts 2001 annulleret.
Sagen sendes tilbage til Børne- og Kulturudvalget til fornyet behandling.
Sagsfremstilling:
Med baggrund i Kommunalbestyrelsens beslutning d. 10. december 1998 blev der iværksat et to-årigt forsøg på folkeskolerne i skoleårene 1999/00 og 2000/01.
Der er ultimo 2000 foretaget en evaluering af projektet. Evalueringsopgaven er udført af Århus Dag- og Aftenseminarium ved dets Evaluerings-, Forsknings- og Udviklingsenhed.
Evalueringsrapporten er den afsluttede eksterne evaluering af det gennemførte skoleforsøg med ny skolestart, der har omfattet børn i børnehaveklasserne, 1., 2. og 3. klasse. Rapporten blev udsendt til Kommunalbestyrelsen og øvrige interessenter, og blev på møde den 25. januar 2001 gennemgået af evaluatorerne Benedikte Vilslev Petersen og Carsten Rønn.
Resultatet af forældreundersøgelsen indgår i evalueringsrapporten.
Der er foretaget økonomiske overslag over omkostninger i forbindelse med forsøget. Materialet er vedlagt sagen.
Skolebestyrelsernes udtalelser er vedlagt sagen.
Børne- og Kulturchefen har desuden udarbejdet et notat, der er vedlagt sagen.
Ud over det øvrige foreliggende i sagen er der udarbejdet økonomisk overslag over 3 scenarier:
Børne- og Kulturchefen anmoder Kommunalbestyrelsen om at tage stilling til forsøgets fremtidige status, idet der skal udstikkes mål og rammer for denne del af folkeskolens virksomhed.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. februar 2001
Fraværende: Kaj Agerskov
Gert Eriksen og Kirsten Bech Nielsen anbefaler, at forsøget fortsætter på uændrede vilkår. Jens Peter Jellesen og Torben Lund anbefaler forsøget fortsat, dog med nedsættelse af timetallet til 25 ugentlige timer.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. februar 2001
Fraværende: Ingen.
Et flertal C og V anbefaler forsøget fortsat, dog med 25 timer ugentligt.
Et mindretal S anbefaler forsøget fortsat på uændrede vilkår.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 8. marts 2001
Fraværende: Ingen.
For forslaget om at fortsætte forsøget på uændrede vilkår stemte S samt Kirsten Bech Hansen (7 stemmer). Imod stemte V og C samt Arne Trend-Poulsen og Malte Larsen (10 stemmer).
For et ændringsforslag, hvorefter beslutningen formuleres "Godkendes, samtidig under forudsætning af, at "overlapstimer" (lærer/pædagogtimer) fordobles fra 1 til 2 timer pr. dag" stemte samtlige medlemmer.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 15. marts 2001
Fraværende: Kirsten Bech Hansen og Torben Lund
Gert Eriksen og Kaj Agerskov anbefaler, at forsøget fortsætter på uændrede vilkår.
Jens Peter Jellesen anbefaler forsøget fortsat, dog med nedsættelse af timetallet til 25 ugentlige timer.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. marts 2001
Fraværende: Ingen
Oversendes til kommunalbestyrelsen.
9. Folkeoplysningsudvalgets sammensætning |
||||||
J.nr.: |
18.15.00A015 |
Init.: |
kmk |
0 |
bk-017.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
I den nye Folkeoplysningslov er der sket ændringer for så vidt angår Folkeoplysningsudvalgets sammensætning. De nye regler ses af lovens § 34.
Det er efter de nye bestemmelser overladt til Kommunalbestyrelsen at afgøre antallet af medlemmer i Folkeoplysningsudvalget, idet der dog skal være mindst 7 medlemmer.
Den særlige regel om handicaporganisationernes ret til en plads er bortfaldet.
Det overlades samtidig til Kommunalbestyrelsen at beslutte, om der skal vælges tilforordnede til Folkeoplysningsudvalget.
Folkeoplysningsudvalgets nuværende sammensætning:
Herudover er der 4 tilforordnede, som deltager i udvalgets møder uden stemmeret:
Børne- og Kulturforvaltningen stiller sekretariatsbistand til rådighed.
Folkeoplysningsudvalget har ved to møder drøftet udvalgets sammensætning, og der blev nedsat en arbejdsgruppe, som mere indgående har diskuteret en mulig ændring af sammensætningen.
Arbejdsgruppen indstiller til Folkeoplysningsudvalget, at Folkeoplysningsudvalgets fremtidige sammensætning bliver:
2 medlemmer udpeget af og blandt kommunalbestyrelsen medlemmer
2 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra foreninger, hvis virksomhed omfatter undervisning m.m.
3 medlemmer udpeget af kommunalbestyrelsen efter indstilling fra foreninger for børn og unge.
Børne- og Kulturforvaltningen stiller sekretariatsbistand til rådighed.
Konsekvensen vil være, at der til fremtidige Folkeoplysningsudvalgsmøder bliver 7 medlemmer, hvor der før var 13 medlemmer/tilforordnede.
Beslutning i Folkeoplysningsudvalget den 28. marts 2001
Fraværende: Allan Johanson, Mimi Sørensen og Torben Lund
Folkeoplysningsudvalget anbefaler arbejdsgruppens indstilling.
10. Forslag til ændring af bevillingsniveauerne |
||||||
J.nr.: |
00.01Ø02 |
Init.: |
oh |
0 |
su-555.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Der fremsendes forslag om, at bevillingsniveauerne for det sociale udvalg med virkning fra budgetår 2002 ændres fra generelt at være tilknyttet hovedfunktionerne, med enkelte undtagelser, til at være tilknyttet de vedtagne måltemaer svarende til en bevilling pr. måltema.
Budgettet for det sociale udvalg består af 9 måltemaer. Hvert måltema består af flere funktioner, hvor funktionerne / personkredsen naturligt hører sammen.
En ændring af bevillingsniveauerne vil betyde en lettere og hurtigere tilpasning / omplacering af budget og budgetbeløb.
Samtidig vil der til budget 2002 ske en tilpasning af kontoplan og regnskabsrapporter således, at der for hvert måltema udskrives et samlet budget / forbrug og dermed en bedre mulighed for at vurdere, om nettoudgifterne på området passer til bevillingen.
Bilag: Oversigt over måltemaer vedlægges.
Socialchefen indstiller, at forslaget godkendes.
Beslutning i Det sociale udvalg den 20. marts 2001
Fraværende: Lars Glerup og Mogens Christensen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. marts 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales.
11. Forslag om etablering af seniorboliger |
||||||
J.nr.: |
16.07P20 |
Init.: |
oh |
0 |
su-522.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling:
Fornyet drøftelse vedrørende forslag om etablering af seniorboliger i Bønnerup.
Arkitekt Poul Erik Clausen er inviteret til at deltage i mødet kl. 14,00, hvor han fremlægger projektforslag, herunder fremkomme med forslag til tidsplan og projektets økonomi.
Bilag fra mødet den 20. juni 2000 beror i sagen.
Beslutning i Det sociale udvalg den 7. november 2000
Fraværende: Ingen
Sagen sendes til høring i Ældrerådet.
Fornyet drøftelse med baggrund i Ældrerådets indstilling.
Beslutning i Det sociale udvalg den 21. november 2000
Fraværende: Lars Glerup
Sagen udsættes.
Ældrerådets indstilling afventes.
Ældrerådet har i mødet den 11. december 2000 drøftet forslaget fra arkitekten og har besluttet at foreslå, at projektforslaget principgodkendes, og at grundarealet sikres til formålet.
Endvidere foreslår ældrerådet, at der afholdes et møde for kommunens borgere, hvor projektet kan fremlægges og interesserede borgere tilmelde sig og deltage i projektets endelige udformning.
Borgermødet foreslås afholdt i Bønnerup i uge 5 eller uge 6.
Der vedlægges forslag fra arkitekt Poul Erik Clausen og kopi af Ældrerådets dagsorden.
Socialchefen indstiller,
at der arrangeres et møde mellem ejer af areal, Grenaa Andelsboligforening og planlægningsafdelingen med henblik på aftale om erhvervelse af arealet,
at projektet principgodkendes med Grenaa Andelsboligforening som byggeherre,
at projektet gennemføres efter Lov om alment boligbyggeri,
at der udarbejdes en lokalplan for området,
at projektet gennemføres med ældrerådet som byggeudvalg,
at der afholdes et borgermøde som foreslået af ældrerådet, og
at den foreslåede tidsplan med byggestart 1. kvartal 2002 godkendes.
Beslutning i Det sociale udvalg den 19. december 2000
Fraværende: Malte Larsen og Lars Glerup
Indstilling anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. januar 2001
Fraværende: Ingen.
Der afholdes borgermøde forinden endelig stillingtagen til øvrige at’ere.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. januar 2001
Fraværende: Ingen.
Godkendt.
I fortsættelse af borgermødet, hvor der deltog ca. 100 personer, har Ældrerådet i mødet den 26. februar 2001 besluttet at arkitekt og forretningsfører indbyder de ca. 40 personer, der har tilmeldt sig som interesserede i projektet til et møde for at afklaret de nærmere forhold omkring projektets omfang.
Arkitektfirmaet har desuden udarbejdet et forslag til tidsplan for projektet.
Der skal som følge heraf træffes beslutning om projektets videre godkendelse.
Socialchefen indstiller,
at
at projektet principgodkendes med Grenaa Andelsboligforening som byggeherre,
at projektet gennemføres efter Lov om alment boligbyggeri,
at der udarbejdes en lokalplan for området,
at projektet gennemføres med repræsentanter fra Ældrerådet, og
at den foreslåede tidsplan med byggestart 1. kvartal 2002 godkendes.
Beslutning i Det sociale udvalg den 6. marts 2001
Fraværende: Ingen
Indstilling anbefales
Beslutning i Økonomiudvalget den 27. marts 2001
Fraværende: Ingen
Anbefales.
12. Eventuelt |
||||||
J.nr.: |
|
Init.: |
mc |
0 |
kmb-328.doc |
ÅBEN SAG |
Sagsfremstilling: