Artikler på Nørre Djurs Web
Grenåbanens chancer små

Det ser ikke umiddelbart ud til, at Djurslands-borgmestrenes bestræbelser på at få del i de penge, der er sat af til togdriften i Østjylland, kommer til at krones med held. De så gerne en gennemgribende modernisering af Grenåbanen, men DSB og Banestyrelsen prioriterer anderledes.

Her på Nørre Djurs NetNyt er vi meget levende interesserede i at følge den debat, der for tiden er i gang om mulighederne for i fremtiden at få noget bedre offentlig transport på og til og fra Djursland end den, vi gennem de sidste mange år er blevet budt. Vor egen kommunes afskaffelse af den interne kollektive trafik i 1990, Grenå-Hundestedfærgens lukning for få år siden, den forringede service på Grenåbanen og sidst de dårligt korresponderende køreplaner for ruterne 121 og 213 – alt sammen er det faktorer, der har gjort Djursland til et u-land, hvor man må finde sig i at være nede i et helt andet gear end resten af landet. Vi nærmer os faktisk en situation, hvor turen til vores områdes storbyer Århus og Randers tager lige så lang tid, som det tager med Fjerritslev-bussen til København.
Udviklingen, eksempelvis i Nørre Djurs, har gjort, at vi i fremtiden er nødt til at satse mere på erhvervsliv og turisme, i stedet for landbruget og fiskeriet, hvor der ikke er så mange beskæftigede som tidligere. Skal man tiltrække turister og pendlere, såvel som nye arbejdspladser, kan det simpelt hen ikke nytte, at folk skal bruge så meget tid på at komme til og fra vores dejlige område. Derfor er det helt på sin plads, at de 8 borgmestre på Djursland har stillet forslag om at få gjort Grenåbanen til en forsøgsjernbane med bedre materiel og dermed hurtigere transporttid til følge.
Forleden fortalte vi om, at den nye aftale om million-bevillinger til togdriften i Østjylland bliver et prioriteringsspørgsmål, hvor Grenåbanen kommer til at konkurrere med bl.a. Arhus-Silkeborg om, hvor pengene skal investeres. Fra DSB og Banestyrelsen viser papirer, som Dagbladet Djursland er kommet i besiddelse af, desværre, at de har sat strækningen til Silkeborg øverst på deres prioriteringsliste. I begrundelsen for dette skridt hedder det fra DSB`s og Banestyrelsens side, at man på den måde giver togmuligheder til områder i nærheden af Århus, som ikke før har været betjent, med et forventet stort passagertal til følge.
Over for avisen erkender DSB dog, at en hurtigere og bedre service på Grenåbanen ville give mindst 100.000 flere passagerer om året. Men da vi altså i forvejen er betjent med vores oldnordiske Grenåbane, er denne røget ned på 2. pladsen på ønskelisten.
Herfra krydser vi fingre for, at det vil lykkes vores politikere både i amtet og i Folketinget at få DSB og Banestyrelsen på andre tanker ved de kommende forhandlinger.
Kilde: Dagbladet Djursland

[ Dagsoversikt ]

Skrevet af Rex, redaktion 5, den 10-7-2000
Copyright Nørre Djurs Web 2000