Artikler på Nørre Djurs Web
Brev til trafikminister Jacob Buksti

I sidste uge omtalte vi det brev, som 8 borgmestre fra Djursland har sendt til Trafikministeriet for at få Grenå-banen gjort til forsøgsbane. Med den heftige debat for tiden om de dårligere busforbindelser er det meget rart at se, at vores borgmester, Leif Sørensen (S), på denne måde er med til at markere Djursland på det kollektive trafikområde. Brevet er dateret d. 15. marts 2000, og som en opfølgning på det har borgmestrene d. 6. juni sendt et uddybende projektforslag. Her bringer vi i første omgang brevet, men hvis der er nogen, som har lyst til at læse selve projektbeskrivelsen også, så send os endelig en e-mail. Brevet lyder som følger:

Styrkelse af jernbanen fra Århus til Grenå
Gennem flere år har banen Århus-Grenå (også kaldet Grenå-Banen) været genstand for drøftelse på mange niveauer. Debatten har gået meget på at styrke Grenå-banen, så flere ville benytte banen.
Djursland er meget afhængig af gode transportforhold for vore virksomheder og borgere. Der pågår for tiden et meget stort transportpolitisk udredningsarbejde i Århus Amt. I et samarbejde mellem DSB, Århus Kommune og Århus Amt undersøges hvilke tiltag, der skal til for at kanalisere en større del af pendlere fra den individuelle trafik over i den kollektive trafik. Dette arbejde er udførligt beskrevet i rapporten ”Bane- og Vejforhold i Århus – Infrastrukturrapporten.”
Fra Djurslandsvejenes indføring i Århus (Grenåvej) fokuseres der i rapporten på anlæg af busbaner på de eksisterende vejbaner, så busserne får en forbedret fremkommelighed.
Derforuden er der vedrørende Grenåbanen anbefalet en niveaufri passage af Grenåbanen på Grenåvej i Århus, så der kan etableres kvarterdrift på linien mellem Hornslet og Århus.
Borgmestrene for de 8 Djurslands-kommuner har bemærket, at den yderste del af Djursland fra Hornslet og udefter kun perifert er nævnt i udredningen.
Djursland har altid været meget afhængig af den udvikling, der sker i området ved Århus, derfor er det med stor bekymring, at vi i Djurslands-området føler os ”koblet af”.
Grenå-banen er meget vigtig for vore virksomheder og borgere. Godstrafikken over Grenå Havn er steget meget betydeligt med trafikhavnens udvidelse. Her forventes en yderligere stigning i årene fremover. For persontransporten har Grenå-banen gennem snart 125 år været den sikre forbindelse til omverdenen. Med 2600 indpendlere og 1600 udpendlere dagligt – alene fra Grenå Kommune – er der et transportbehov, der for en stor del pendlere kan opfyldes af forbedrede forhold for jernbanetrafikken.
Der er selvfølgelig en del problemstillinger, som skal tages op, hvis Grenå-banen skal gøres mere attraktiv.
En opgradering af Grenå-banen vil være økonomisk krævende. Men vi anser Vej- og Jernbaneaftalen af 26. november 1999 (indgået af regeringen og forligspartier) som en mulighed for over en årrække at få nogle forbedrede forhold for befolkningen på Djursland i forhold til en kollektiv persontransportpolitik. Der er årligt afsat 30 mio. kr. over en 5-årig periode 2000-2004 til udbygning og styrkelse af nærbanetrafikken ved Århus og Ålborg. Parterne vil følge forsøgene med udviklingen af nærbanetrafikken og vurdere relevante finansieringsbehov. Til dette formål afsættes der en reservepulje i årene 2001-2004 på i alt 100 mio. kr.
Der kan bl.a. peges på,

at transporttiden bliver kortere ved bl.a. at
modernisere sikringsanlæggene med fremrykning af tændpunkter for bomme,
at der sker en afskæring af flere ubevogtede
overkørsler,
at der anskaffes nyt, moderne materiel til Grenå-banen,
at de nødvendige krydsningsstationer anlægges
at køreplanen tilpasses bedre for pendlere og andre rejsende på Grenå-banen hvad angår køreplantimer, og
at køreplanen på Grenå-banen tilpasses togtiderne med afgang fra Århus til København og modsat.

Samtidig foreslår vi:
at anlægge den tidligere nævnte, niveaufri overskæring på Grenåvej i Århus, og
at samkørsel med Odder-banen bliver en realitet

Kommunerne på Djursland anmoder hermed om at blive inddraget i opgaven med at få styrket Grenåbanen til gavn for virksomheder og borgere på Djursland.

Underskrevet af de 8 borgmestre på Djursland: Leif Sørensen (Nørre Djurs), Torben Jensen (Rougsø), Kirsten Wyrtz (Sønderhald), Inger Nielsen (Rosenholm), Knud Thorgaard (Ebeltoft), Vilfred F. Hansen (Rønde), Holmer C. Lund (Midtdjurs) og Gert Schou (Grenå).

[ Dagsoversikt ]

Skrevet af Rex, redaktion 5, den 27-6-2000
Copyright Nørre Djurs Web 2000