Formanden for Norddjurs Børne- og Ungdomsudvalg Mads Nikolajsen fra SF, glæder sig hér over forslaget til folkeskolereform og maner til gensidig respekt og samarbejde parterne imellem i arbejdet med forslaget.
Mads Nikolajsen.
|
"Regeringen er nu kommet med sit forslag til folkeskolereform. Her er afsæt til et stærkt løft af vore børns uddannelse. Den er lavet i et tæt samarbejde med Kommunernes Landsforening (KL).
Der er grund til at ønske forslaget velkommen og god vind. Mer og bedre folkeskole. Mere skoletid, mere variation mellem indlæring og fysisk aktivitet, to voksne i undervisningen mere end i dag, i en inkluderende skole. Engelsk fra første klasse, som vi f.eks. har i dag på Auning Skole. Mer undervisning i praktiske fag, kreative fag samt natur og teknik.
Der er ting, der fortjener mere bearbejdning og afklaring. Tre eksempler: Hvordan bliver det med fritidsordning efter den længere skoledag? Hvordan klarer kommunerne økonomien? Og hvordan omlægges lærernes arbejdstid, så der bliver mere tid sammen med eleverne?
Det sidste spørgsmål bliver i øjeblikket kørt op som en hård konflikt. Den er et politisk minefelt, som det måske er uklogt at kommentere. Men jeg gør det alligevel: Jeg kan godt irriteres:
- over KL´s lønforhandleres retorik overfor lærerne. OgsÃ¥ i et forhandlingsforløb er der brug for at anerkende folkeskolens lærer.
- over lærerformand Anders Bondo´s udfald mod en sætning fra Helle Thorning Schmidt. Han giver indtryk af at reformen bygger pÃ¥ fornemmelser, selv om det støtter sig pÃ¥ pædagogisk forskning.
Jeg synes ikke det er slemt at foreslå omlægning af lærertid. Hvis f.eks. noget skriftlig rettearbejde veksles til, at læreren vejleder eleverne, mens de skriver. Hvis e-mail erstatter møder mere til pædagogisk koordinering. Fint for mig. Og fair overfor læreren. Og rigtig godt for eleven. Men det må ske i dialog.
Reformen er en landspolitisk sag. Her i Norddjurs lægger vi vægt på dialog med lærernes organisation. Dens repræsentanter medvirker for tiden i to kommunale arbejdsgrupper. De laver forslag til efteruddannelse af lærerne til inklusion og til IT-pædagogik. Norddjurs Kommune og lærerkredsen er ikke altid enige. Men vi udveksler synspunkterne, har dialog sammen.
Respekt for lærergerningen er vigtig. En afgørende faktor for at skabe en folkeskole, hvis kvalitet er respekteret."
Kilde: Mads Nikolajsen, form. for Norddjurs Børne- & Ungdomsudv., i Adresseavisen Syddjurs onsdag d. 12/12.
/Bjarke.