Soenderhaldportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Klimaafgift på flyafgange kan lukke de regionale lufthavne

V-skatteminister Peter Christensen advarer her mod et S-SF forslag om at lægge en afgift på 75 kr. på en flyafgang for hver passager.

”Hvis S og SF fÃ¥r mulighed for at gennemføre deres sÃ¥kaldte klimaafgift, vil det betyde, at en tur/retur indenrigsrejse pÃ¥lægges en afgift pÃ¥ 150 kroner, mens en tur/retur udenrigsrejse pÃ¥lægges en afgift pÃ¥ 75 kr. Dét vil betyde en uvis fremtid for de regionale lufthavne.
København vil fortsat have en stor lufthavn med et bredt udbud af flyafgange særligt til udlandet, som ikke rammes sÃ¥ hÃ¥rdt af ”klimaafgiften”. Den sÃ¥kaldte klimaafgift rammer en indenrigsflyvning dobbelt sÃ¥ hÃ¥rdt som en tur sydpÃ¥, uden at det sÃ¥dan lige i klimasprog – selv for en hærdet SF`er – lader sig forklare, hvorfor et familiebesøg i Nordjylland skal koste dobbelt sÃ¥ meget i klimaafgift som en tur til Thailand.
Desto længere man kommer væk fra hovedstaden, desto sværere bliver det at spå om fremtidsudsigterne for de regionale lufthavne, som primært lever af indenrigsflyvningen. Derfor glæder det mig da også, at flere lokale S og SF`ere i Nordjylland er begyndt at vågne, for regningen kommer, og den kan bliver stor.
Regionale lufthavne frygter, at det ikke længere vil være rentabelt at opretholde indenrigsruter, og at det kan true deres eksistens og koste arbejdspladser. Der er også flere af lufthavnene, der vil have svært ved at videreføre driften uden offentlige midler. Hvis det går så galt, at nogle af de mindre danske lufthavne må lukke, vil det være katastrofalt for væksten, mobiliteten og beskæftigelsen.
Faren for dramatiske konsekvenser for ruter og lufthavne er reel. Da Spanien indførte en afgift på 15 kr. pr. flybillet, lukkede Ryanair 80% af ruterne i Alicantes lufthavn. Og der var i dét tilfælde kun tale om en afgift, der svarer til en femtedel af dén afgift, som S og SF har planer om. Holland opgav deres passagerskat i 2009 efter 12 måneder, da man fandt ud af, at afgiften havde kostet den hollandske statskasse et beløb i milliardklassen. Sverige aflyste en ellers planlagt flyafgift for nogle år siden, og Irland har ligeledes aflyst en flyafgift, netop fordi konsekvenserne ville være for negative.
I bedste fald må man håbe på, at flyselskaberne ikke trækker sig helt ud af det danske marked, men nøjes med at reducere antallet af ruter eller afgange. Klimaafgiften vil reducere både flyselskabernes og lufthavnenes omsætning. Skatteministeriet har skønnet, at en klimaafgift på indenrigsflyvninger samlet vil koste de danske lufthavne og luftfartsselskaberne et omsætningstab på ca. 130 mio. kr. (2009-tal). Der er tale om et meget stort tab sammenlignet med, at det jo ikke er en stor givtig forretning i forvejen at drive regional lufthavn. Samlet set havde Ålborg, Bornholm, Karup og Sønderborg lufthavne en omsætning i 2009 på 166 mio. kr. og et årligt samlet overskud på 3 mio. kr. Og samtidig må man vel konstatere, at det ikke for flyselskaber som Cimber har været nogen guldrandet forretning at betjene danske indenrigsruter.
Jeg hÃ¥ber, at S og SF`erer pÃ¥ Christiansborg er komet pÃ¥ bedre tanker i løbet af sommeren og mÃ¥ske har lyttet til alle dem uden for Christiansborg, der faktisk er glade for, at der er velfungerende lufthavne ogsÃ¥ i Jylland, pÃ¥ Fyn og Bornholm.”

Kilde: Skrevet af V-skatteminister Peter Christensen i Randers Amtsavis d. 25. august.

/Bjarke & Rex.


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam