Der er netop stiftet en ny forening, der vil arbejde hårdt for at få flyttet lufthavnen fra Tirstrup og tættere på Århus:
”I et læserbrev i Ã…rhus Stiftstidende d. 8. maj ytrer Ango Winther (S) sin utilpashed over debatten om en ny lufthavn til Østjylland, der for nylig fik ny luft af noget, som kuriøst bliver omtalt som en ”eksamensopgave”.
”Eksamensopgaven” er en ph.d.-afhandling pÃ¥ 290 sider, der bunder i fire Ã¥rs forskning i situationen for infrastruktur og erhvervsudvikling i Østjylland siden 1945.
Dens klokkeklare konklusion er: manglen pÃ¥ bedre lufthavn i Østjylland har hæmmet væksten. Hermed bortfejes ogsÃ¥ alle pÃ¥stande om, hvorvidt placering i Tirstrup er god nok for regionen eller ej – dét er den ikke.
Der nævnes i læserbrevet fra Ango Winther seks besnærende, fremtidige tiltag i Ã…rhus Lufthavn i Tirstrup, og lad os hÃ¥be, der snart bliver gjort alvor af disse. Bestyrelsen med Ango Winther i front skulle Ã¥benbart bruge hele 11 Ã¥r pÃ¥ ”at træde ind i det nye Ã¥rtusinde”.
I lufthavnens lurvede ankomsthal hænger fortsat et skilt med information til rejsende i ”EF”. Og sÃ¥ burde det vel ingen undre, at 25 Ã¥rs tilløb var nødvendigt for at kunne anlægge en ny vestlig adgangsvej pÃ¥ 4,5 km. Samme dag, vejstrækningen Ã¥bnedes, oplyste lavprisselskabet Norwegian, at selskabet ingen planer havde om at Ã¥bne ruter fra Tirstrup, blandt andet begrundet med lufthavnens ”uheldige placering”.
Lufthavnens nuværende ruter til de største byer i Norden må anses som et absolut minimum for en lufthavn, som skulle forestille at betjene Danmarks næststørste by.
Ser man bort fra det kontroversielle lavprisselskab Ryanairs rute til Stansted ved London, må de få resterende udenrigsruter til ubetydelige lufthavne i Polen, Spanien og Norge betegnes som ligegyldige for erhvervslivet.
Det går dog frem også for Tirstrup i disse tider, men sammenlignet med andre danske lufthavne, som oplever endnu større vækst, er det vand i forhold til dét, en ordentlig lufthavn tæt på Århus ville kunne mønstre.
Hele Østjylland burde i dén grad støtte op om initiativerne i Ã…rhus' midlertidige lufthavn i Tirstrup – indtil regionens længe ventede lufthavn tættere pÃ¥ byen kan tages i brug. For det vil ske – før eller siden. For øjeblikket kæmper vi bare med en tÃ¥belig og yderst irrationel protektionisme over for ”dødssejleren” midt pÃ¥ Djursland, der aldrig har været tiltænkt civil luftfart.”
Kilde: Stud.scient. Erik B. Jacobsen, Ã…rhus & stud. HA Adam E. Pedersen, Kbh., - foren. Lufthavn til Ã…rhus.
/Bjarke & Rex.