Forleden bragte vi et indlæg fra undervisningsministeren, der fortalte om en nyligt offentliggjort undersøgelse. Hos lærerne mener man, at undersøgelsen hviler på forkerte tal:
”Lærernes tid bag katedret svinger meget, hedder det i en overskrift pÃ¥ et Ritzau-telegram bragt i Stiften d. 19. januar pÃ¥ baggrund af en undersøgelse fra UNI-C under Undervisningsministeriet.
Forskellene mellem de kommuner, hvor lærerne har flest og færrest undervisningstimer, skulle ifølge undervisningsminister Tina Nedergaard betyde, at man kan frigive 2,3 mio. undervisningstimer svarende til 3000 lærerstillinger ved at lade lærerne undervise ligeså meget som i de fem kommuner, hvor de underviser i flest timer. Problemet er bare, at tallene er forkerte.
Ritzau har selv ringet til de to kommuner, som ligger i bund, og begge kommuner gennemhuller tallene. En stikprøve, hvor to ud af to viser fejlagtige tal, burde have stoppet historien dér. Det er useriøst at bygge en historie op om nogle tal, som man selv har fundet frem til er forkerte!
I Danmarks Lærerforening har vi yderligere kontaktet en række kommuner fra undersøgelsen, som også slår fast, at tallene er forkerte. Undersøgelsen fra UNI-C er til skraldespanden, fordi tallene helt indlysende er urigtige.
NÃ¥r man bruger tal i sin argumentation, som beviseligt er forkerte, sÃ¥ er det talfusk. Ærgerligt, at Tina Nedergaard driver skolepolitik pÃ¥ et forkert grundlag, og ærgerligt at det sÃ¥ ukritisk formidles videre.”
Kilde: Overenskomstudvalgsformand Gordon Ørskov Madsen fra Danmarks Lærerforening i Stiften d. 23/1.
/Bjarke & Rex.