Et folketingsmedlem kommer hér med et forslag til, hvordan man kan nedbringe fraværet i folkeskolen:
”En skole i Randers har gjort noget ved dét problem, mange skoler slÃ¥s med: store skoleelevers pjækkeri. Løsningen er enkel: de elever, der ikke møder op, skal sende en sms til deres lærer. Hvis fraværet ikke rigtigt kan forklares eller griber om sig, kontakter skolen eleven og forældrene.
Men takket være kravet om en sms er det ret ofte ikke nødvendigt. Pligten til at sende en sms får nemlig eleverne til at møde op. Fårup Skole har et rekordlavt fravær på bare to dage i gennemsnit, efter kravet om sms er blevet indført.
PÃ¥ andre skoler stÃ¥r det værre til. En anden skole i Randers Kommune har 16 fraværsdage i gennemsnit. Særligt slemt er det pÃ¥ skoler med mange tosprogede elever. For eksempel forsømte eleverne pÃ¥ Tovshøjskolen i Ã…rhus 21,2 dage i gennemsnit i sidste skoleÃ¥r. Nogle børn er sÃ¥ meget væk, at de reelt ikke gÃ¥r i skole – skoleløse, kaldes de. Og problemet vokser Ã¥r for Ã¥r.
For bare et par årtier siden var det næsten utænkeligt at pjække i dét omfang, det sker i dag. Det gjorde man bare ikke.
Børn og unge er ogsÃ¥ blevet mere selvstændige og mindre autoritetstro – og godt for dét. Men det gik for vidt og blev til selvcentrering og manglende samfundssind. Det er særligt et stort problem især hos tosprogede børn, der ikke har de danske samfundsnormer med sig i bagagen.
Vi skal ikke tilbage til tidligere tiders kæft-trit-og-retning. Men der er brug for at genopfinde nogle af de gamle dyder. Dét kræver, at voksne skal turde være voksne og stille krav og sætte grænser. Cæcilie Gade, der er skoleelev, sagde det sÃ¥ godt pÃ¥ et møde mandag: ”For mange lærere vil være venner med os, men de skal være mere tydelige og i stedet bestemme noget mere”.
Det er derfor, idéen fra skolen i Randers er sÃ¥ god. Hér er de voksne voksne. Men de tager ikke ansvaret fra de unge. De lærer selv at tage ansvar med sms.”
Kilde: Skrevet af V-folketingsmedlem Karen Jespersen i Randers Amtsavis d. 17. december.
/Bjarke & Rex.