Soenderhaldportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Hvem skal skabe kvalitet i folkeskolen?

Spørgsmålet stilles af en randrusianer i det følgende indlæg:

”PÃ¥ baggrund af de nyeste PISA-resultater mener undervisningsministeren, at kvaliteten i den danske folkeskole er for dÃ¥rlig. I stedet for at have verdens bedste folkeskole har vi tilsyneladende verdens dyreste, og det kniber med at producere gode resultater.
Det er noget skidt, og som i enhver anden sag er det vigtigt at finde ud af, hvem der har skylden. Der er tilsyneladende p.t. to muligheder. Enten er det lærerne, eller ogsÃ¥ er det socialdemokraterne. Lad os lige se pÃ¥ ”kammeraterne” først! Er det virkelig deres fejl, sÃ¥ skal de bestemt have besked. Lidt historieresearch viser imidlertid, at det er mere end 30 Ã¥r siden, der sidst har siddet en socialdemokrat som undervisningsminister. Nu betyder dét jo ikke, at de kære socialdemokrater er uden skyld, for de har leveret stemmer til folkeskoleforligene gennem de seneste mange Ã¥r. SÃ¥ de er altsÃ¥ medskyldige – Ligesom Venstre, Konservative, Radikale o.s.v. SÃ¥ mÃ¥ det være lærerne, der har fejlet.
Ak ja. Lad os da bare give dem skylden, for dét har vi jo prøvet før! Det er helt sikkert, at der sidder en ”uengageret og uambitiøs” lærer hist og hér, ligesom der sikkert ogsÃ¥ sidder en ”uengageret og uambitiøs” mekaniker eller bankrÃ¥dgiver hist og hér. Problemet er bare, at ganske mange heriblandt ogsÃ¥ politikere udtaler sig med høj røst om lærerstanden og dens kvaliteter eller mangel pÃ¥ samme med noget nær samme ballast, nemlig ”jeg har jo ogsÃ¥ gÃ¥et i skole, og jeg kender….”
Okay sÃ¥. MÃ¥ske jeg skulle prøve det samme ude hos min mekaniker, næste gang vognen skal til service. ”Jeg har jo kørt bil i mange Ã¥r, sÃ¥ jeg véd…..” Nej det holder ikke rigtigt. Tiden er ikke inde til at tale om skyld og fejl og pege fingre.
Tiden er inde til at se udfordringerne i et andet perspektiv og tage ansvar. Eleverne kommer altsÃ¥ ikke i verdensklasse, hvis deres undervisningstimetal er pÃ¥ minimum eller mindre. Der skal meget mere fokus pÃ¥ læsning og dansk, for hér er ”hovedmotoren”.
Ansvar. Folketing og kommuner må afsætte penge, som svarer til ambitionsniveauet. Giv den enkelte skole/bestyrelse mere frihed! Hvem kan næsten være mere positivt engagerede end eleverenes forældre?
Lad os ogsÃ¥ vurdere, om ikke det kunne give mere ”dynamik og drive”, hvis en skoleleder kun var pÃ¥ den samme skole i en kortere Ã¥rrække – mÃ¥ske seks Ã¥r? Ansvar. Det er kommunens. Lad os bede smÃ¥ og mellemstore virksomheder udvide deres sociale ansvar ved at være adoptionsvirksomhed for en skole eller to. PÃ¥ dén mÃ¥de kan virksomhederne pÃ¥ deres egen mÃ¥de fortælle, hvad en ”rigtig” arbejdsplads er og dermed bistÃ¥ forældre og vejledere i uddannelsesvejledningen. Ansvar. Virksomheder og skoler har en oplagt interesse i samarbejdet. Lad os ved samme lejlighed bede bÃ¥de forældre og virksomheder tage ansvar omkring fritidsjob! Er der tid til bÃ¥de faglig fordybelse og fritidsjob? Ja, vil mange sikkert svare.
Men hvad så med alle dem, som vælger lommepenge frem for litteratur? Det er lidt det samme med fritidsinteresserne. De er sunde, og de er nødvendige af mange grunde. Men kan man vælge så mange fritidsinteresser, at det presser lektierne i baggrunden? Og når vi nu berører dette vigtige emne, så er det pudsigt, at de fleste godt véd, at såfremt man skal være rigtig god til en idrætsgren, så skal der øves og trænes rigtigt meget, mens lektierne hos nogle ikke helt får den samme opmærksomhed, selv om princippet er helt det samme.
Og for nu at være rigtig gammeldags. Hvem har ansvaret for, at TV'et eller PC'en bliver slukket i ordentlig tid på værelset?
Der er altså mange anvendelige nøgler at dreje på for at højne kvaliteten i folkeskolen, og ansvaret er ikke kun lærernes, selv om vi med rette bør kunne forvente, at undervisningen formidles af engagerede og dynamiske mennesker, der har lyst til at være sammen med børn og unge.
Sluttelig kunne det være relevant at pÃ¥pege, at der selvfølgelig ikke stÃ¥r noget i folkeskoleloven om, at det nødvendigvis skal være kedeligt at gÃ¥ i skole. Det mÃ¥ gerne være spændende, afvekslende, inspirerende og sjovt, men der er naturligvis en grund til, at det hedder undervisning og ikke underholdning.”

Kilde: Skrevet af Lars Bang fra Randers i Randers Amtsavis d. 15. december.

/Bjarke & Rex.


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam