Et socialdemokratisk kommunalbestyrelsesmedlem fortæller hér om nødvendigheden af at få en motorvej hele vejen til Grenå:
”I det netop vedtagne trafikforlig er der afsat 2 mio. kr. til en forundersøgelse af, hvad en forlængelse af Djurslandsmotorvejen indebærer. Der er ikke benævnt en bestemt længde og endeligt ophør af vejen.
Derfor er det beskæmmende at se og høre, forskellige interessenter drager dén konklusion, at den skal ende ved Tirstrup, nærmere betegnet Århus Lufthavn.
Jeg vil derfor opfordre de sagsbehandlere, der fÃ¥r med forundersøgelsen at gøre, til at de tager ”forlængelse af Djurslands-motorvejen” for pÃ¥lydende og beregner stærkningen helt til Djurslands østligste punkt, nemlig GrenÃ¥.
Det er bevisligt, at Århus er meget afhængig af lufthavnen. Var den der ikke, ville hele universitetsstrukturen ramle sammen. Dette gælder også inden for universitetshospitalssektoren. Også mange store virksomheder benytter dagligt lufthavnen. Der kører busser og taxier i pendulfart.
Hvis motorvejen etableres helt til Grenå, vil Århus også få gavn af Grenå Havn. Der er umiddelbar adgang til Kattegat. Også kursusvirksomhederne og hotelbranchen vil kunne blive interessante. Selv lystbådehavnen kunne udvikles, idet brugerprisen måske var mere spiselig.
Selve prisen for motorvejen begrænses af, at man kan benytte den eksisterende del af motortrafikvejen. SÃ¥ er der økonomi til den videre gennemførsel til GrenÃ¥. Samtidig løses idéerne med omfartsveje uden om Tirstrup og Trustrup.”
Kilde: Skrevet af S-byrådsmedlem Niels Basballe fra Norddjurs i Randers Amtsavis d. 9. december.
/Bjarke & Rex.