Den ansvarlige minister gør sig i dag nogle tanker om indførelse af holddannelser i den danske folkeskole:
”Thomas Medom (SF) skriver d. 29. november, at regeringens forslag om at udvide muligheden for at anvende holddannelse i folkeskolen vil føre til en lavere faglig standard. Dét er jeg helt uenig i.
Jeg ønsker at give større lokal frihed, hvilket har været efterspurgt i årevis.
Holddannelse handler ikke om at sortere elverne efter deres evner eller at dele dem op i forhold til social baggrund eller etnicitet. Regeringen vil ikke sætte eleverne i bås. Vi vil sætte overliggeren højest muligt, så alle lærer mest muligt.
Det gør vi ved at respektere elevernes faglige forskelligheder og udfordre dem maksimalt. Holddannelse giver blandt andet mulighed for, at de dygtigste i de enkelte fag kan udfordres på endnu højere niveau. Samtidig kan de elever, der fagligt er usikre, rykker sig uden at føle sig overhalet og sat på sidelinjen af elever, der er flere klassetrin foran.
For at alle får de rette tilbud, skal skolerne naturligvis have øje for, hvordan den enkelte trives og lærer i frikvartererne og timerne. Holddannelse skal ligesom nu forvaltes på en måde, så eleverne ikke fastholdes, men hele tiden udvikler sig. Dét udelukker ikke trygt, kammeratligt fællesskab. Øget holddannelse kan tværtimod være med til at skabe større trivsel til gavn for alle.
Det er de dygtige og engagerede lærere og ledere pÃ¥ landets folkeskoler, der har bedst forstand pÃ¥, hvordan skoledagen og undervisningen skal tilrettelægges og varieres, sÃ¥ alle elever lærer mest og nÃ¥r længst. Med større frihedsgrader til at anvende holdundervisning fÃ¥r skolerne endnu flere handlemuligheder stillet til rÃ¥dighed.”
Kilde: Skrevet af V-undervisningsminister Tina Nedergaard i Randers Amtsavis d. 3. december.
/Bjarke & Rex.