En mand fra Dansk Folkeparti har et godt forslag til, hvordan man kan effektivisere undervisningen i folkeskolen:
”Folkeskolerne bør i højre grad sigte efter, at lærerne er i klasseværelset, nÃ¥r timen starter.
Flere undersøgelser peger på, at skolebørn går glip af hundredvis af undervisningstimer i løbet af deres skoletid, fordi undervisningen ikke starter til tiden. Ved at lærerne er i klassen, allerede når det ringer ind fra frikvarter, kan de tage godt imod børnene og sikre ro fra starten af.
Hvis børnene er alene de første par minutter, opstår der alt for nemt larm og kaos. Det stjæler alt sammen kostbar undervisningstid. Samtidig sender de sent ankomne lærere et forkert signal i forhold til dét med at komme til tiden.
Hvis undervisningen reelt først starter tre minutter efter, at timen er begyndt, bliver det til et kvarters tabt undervisnings på en hel skoledag. Dét bliver til en god time om ugen, fem timer om måneden o.s.v.
Flere skoler har stor succés med at indføre en skoleklokke, som giver en advarende lyd, et par minutter før timen starter. Så véd både lærerne og eleverne, at det nu er tid til at vende næsen mod klasseværelset. Vi har stadigt flere elever i klasserne, og dét øger behovet for at skabe arbejdsro for både elever og lærere. Samtidig er der nedskæringer i timetal mange steder.
Lad os fÃ¥ en sundere skolepolitik i kommunerne og pÃ¥ skolerne pÃ¥ dette omrÃ¥de! Og lad os sÃ¥ bruge de nødvendige midler pÃ¥ at fÃ¥ indkøbt de moderne skoleklokker! Dét vil uden tvivl være en godt investeret éngangsudgift.”
Kilde: Skrevet af skolepsykolog & DF-folketingskandidat Nicolai Sennels fra Brabrand i Amtsavisen d. 24/11.
/Bjarke & Rex.