En skolelærer fra Ã…rhus er røget ud i nogle kraftige samvittighedskvaler. Hvordan skal han forklare sine elever om ”voksne” politikeres moral eller mangel pÃ¥ samme:
”Det lyder som et rigtigt godt mÃ¥l, nÃ¥r statsministeren siger, at den danske folkeskole skal være verdens bedste skole. Jeg gør gerne mit til, at mine elever bliver ”verdens bedste”.
Men jeg har fÃ¥et et alvorligt problem. Jeg er bÃ¥de dansklærer og samfundsfagslærer, og jeg lærer mine børn bÃ¥de at læse og forstÃ¥, og jeg lærer mine børn noget om samfundet – om demokrati, folkestyre, lovgivning og retssystemet.
Men pludselig viser dette sig at være en farlig cocktail, for nu stiller de mig spørgsmål om sagen om de forsvundne mails, om Sundhedsministeriets undersøgelse om betaling af privathospitaler, og de stiller spørgsmål om Lene Espersens svar i Folketinget og efterfølgende interviews.
Mine dygtige elever kan jo læse i pressen, at Minister-ansvarlighedslovens §5, st. 1 og 2, taler om, at en minister straffes, hvis hun giver Folketinget ”urigtige eller vildledende oplysninger”. Og dét mener eleverne jo nok, at hun har gjort. Hvilket jeg har svært ved at afvise, da de jo læser godt og hører godt.
Nogle kalder dét, hun har sagt, for en løgn, men dét moderer jeg naturligvis.
Nogle foreslår, at jeg skal skrive en undskyldning til politimesteren for den lille fartbøde, som jeg har fået, ligesom Lene Espersen har gjort. Men dét har jeg forklaret mine elever, at dét kan man ikke.
Hvad skal jeg gøre? Jeg mÃ¥ mÃ¥ske lære dem lidt mindre? Men sÃ¥ bliver de jo ikke verdens bedste elever.”
Kilde: Skrevet af Preben Holst fra Højbjerg i Århus Stiftstidende d. 10. oktober.
/Bjarke & Rex.