Følgende kan ses som en slags svar på ovenstående indlæg om dagplejens fremtid i Norddjurs Kommune:
”SÃ¥ er forslaget til struktur og organisering pÃ¥ skole- og dagtilbudsomrÃ¥det sendt i høring i perioden d. 14. april-17. maj 2010.
Overordnet tager forslaget udgangspunkt i to organisationsmodeller – en bymodel med skolerne som selvstændige enheder og med dagtilbudsomrÃ¥det organiseret i større enheder. Og en landdistriktsmodel med etablering af børnebyer, hvor skole og dagtilbud organiseres sammen. Begge modeller skal understøtte udvikling og rummelighed gennem styrket samarbejde pÃ¥ tværs af omrÃ¥derne.
På dagtilbudsområdet er der i Grenaa 2 forslag. Et forslag 1, hvor de 7 daginstitutioner og dagplejen organiseres i to dagtilbudsområder hver med fælles ledelse, administration, bestyrelse og MED-organisation. Og et forslag 2, hvor de samme tilbud organiseres i et område med en fælles ledelse, administration, bestyrelse og MED-organisation.
I det udsendte høringsforslag nævnes på side 4, at der i forslagene til by- og landdistriktsmodellerne indgår, at dagplejen fra at være én samlet aftaleenhed (bortset fra område Auning) indgår som en del af organiseringen i de enkelte områder. Og at som alternativ til, at dagplejen indgår i de enkelte områder, kan dagplejen bevares som én selvstændig aftaleenhed. Dog er det forudsat, at dagplejen i Auning forbliver en del af område Auning.
Denne formulering kan ses i sammenhæng med forslag 2 på dagtilbudsområdet i Grenaa, hvor dagplejen kan organiseres som en selvstændig afdeling på lige fod med daginstitutionerne og hvor de 2 afdelinger tilsammen vil udgøre et nyt styrket dagtilbudsfællesskab med hver sin daglige/faglige ledelse og en fælles strategisk ledelse. Dagplejens kultur er en anden end daginstitutionernes. I det nye dagtilbudsfællesskab vil dagplejen have mulighed for at bevare denne kultur samtidig med, at der på væsentlige områder vil være behov og mulighed for et styrket samarbejde om at spotte risikobørn og tage hånd om overgange på alle niveauer. Dagplejen kan hér bidrage med erfaringer fra harmoniseringen og det tværfaglige samarbejde gennem de seneste år.
BÃ¥de dagplejen og institutionerne kender til, at et barn fÃ¥r behov for et andet tilbud, fordi det vurderes at være det bedste for barnet. Det styrkede dagtilbudssamarbejde kan være med til at sikre en tidlig indsats med ”rette tilbud til rette tid til rette barn”. Og dén viden og erfaring, som dagplejen og daginstitutionerne har pÃ¥ dette felt, skal mÃ¥lrettet bruges til at videreudvikle kvalitet og rummelighed pÃ¥ tværs – til et styrket fokus pÃ¥ forebyggelse og til at skabe og videreudvikle faglige netværk pÃ¥ kryds og tværs i kommunen som helhed.
Helheden skal være mere end summen af delene. Og dét er der mulighed for i en model, hvor dagplejen og daginstitutionerne indgÃ¥r pÃ¥ lige fod i et pædagogisk fællesskab om at sikre sammenhæng, helhed, kvalitet og rummelighed i de dagpasnings- og skoletilbud, vi giver til vores børn i Norddjurs.”
Skrevet af S-børne- og ungdomsudvalgsnæstformand Else Søjmark fra Norddjurs Kommune i Lokalavisen d. 4. maj
Kilde: Lokalavisen
sof