For nylig blev det afsløret, at en kommunal medarbejder havde bedraget Syddjurs Kommune for et millionbeløb i begravelseshjælp. Denne sag skriver Dansk Folkepartis byrådsmedlem om i det følgende:
”Det giver en underlig fornemmelse at læse om bedragerisagen fra Syddjurs Kommune. Den ene dÃ¥rlige undskyldning efter den anden. Ingen vil tage ansvar, ikke sÃ¥dan rigtigt, men pakker sagen ind i tÃ¥gesnak og løfter om, at nu skal der følges op med ledelsestilsyn og budgetopfølgning.
Har vi ikke hørt dét før? Jo, utallige gange. Er det blevet bedre? Nej! Ingen har ansvar for noget, udover i denne konkrete sag, hvor økonomiudvalget siger, at ”der ingen tvivl er om, at det egentlige ansvar ligger hos dén medarbejder, der har bedraget kommunen”.
Hvilket vidsyn, hvilket fantastisk overblik! I al dén tid, Syddjurs Kommune har eksisteret, har BDO (kommunernes revision) fremsendt revisionsrapporter med nøjagtigt samme kritiske bemærkninger. Hvad har så været resultatet gennem årene af denne vedvarende kritik? Ingen.
Det mÃ¥ være frustrerende for de mange kommunalt ansatte ledere, som virkelig gør et stort arbejde, at opleve kolleger, der uden konsekvenser giver resten af de ansatte et dÃ¥rligt image. Dansk Folkeparti har stor sympati med disse medarbejdere, og vi kan kun igen pÃ¥pege, at Ã¥rsagen til alle disse ”sager” syldes dÃ¥rlig ledelse.
Men nu tages der virkelig fat om nældens rod. Nu nedsættes der en arbejdsgruppe, som skal beskrive en forbedret bogførings- og budgetkontrol. Om det sÃ¥ denne gang lykkes at fÃ¥ en tilfreds revision af forholdene i Syddjurs, bliver spændende at se.”
Skrevet af DF-byrådsmedlem Per Dalgaard fra Syddjurs Kommune (og fork. af red.) i Randers Amtsavis d. 7. april
Kilde: Randers Amtsavis
sof