Nedskæringerne på skoleområdet i disse år er fatale for børnenes velfærd, advarer en mand fra Centerpartiet om i det følgende:
”I Silkeborg tales der om, at seks skoler skal lukkes for at overholde et urealistisk stramt budget. Skal børn stuves sammen i klasselokalerne – som ”bur-børn”?
Kan vi gøre andet, end vi plejer? (besparelser) – tænke langsigtet og investere i folkeskolerne? – nedbringe klassekvotienterne, sÃ¥ de nærmer sig kvotienterne pÃ¥ private skoler, minimere lærernes administrative opgaver og øge antallet af lærere/voksne? Kan vi investere i lærernes uddannelse, efter- og videreuddannelse for de mange, der har et ønske/behov for det? Kan vi undervise eleverne pÃ¥ deres eget niveau? I hvert fald er det noget af dét, der øger mulighederne for læring.
Jeg vil en folkeskole for alle børn i Danmark. En folkeskole, hvor alle børn trives, udvikles og forbliver hele mennesker. Jeg vil, at børn tages alvorligt, oplever at vi har tid til at lytte, at vise nærvær, empati og engagement. NÃ¥r de mødes pÃ¥ denne mÃ¥de med respekt, engagement, empati og nærvær udvikler de selvtillid, selvfølelse og selvværd. De udvikler en positiv identitet og lærer at begÃ¥ sig socialt. Børnene bliver nemlig ikke, hvad vi siger, de skal blive (i flot formulerede visioner). De bliver, hvad vi i handling viser dem. Tilbyder vi dem 6-8 timer dagligt i forfaldne bygninger, med utidssvarende lærebøger, over 30 elever i en klasse med kun én lærer – uden tid til og mulighed for individuelle hensyn og nærvær. Viser vi dem sÃ¥, at mennesker ikke er værd at interessere sig for – at de skal være sig selv nærmest, at kun økonomi og karakterer tæller? Nærvær, empati, sociale færdigheder er ubetydelig og livet er én stor konkurrence?
Kan netop tryghed, nærvær, empati og anerkendelse være værd at pÃ¥skønne ogsÃ¥ i handling? Kan disse være grundlæggende for mulighederne for læring? Kan det betyde fagligt stærkere elever ved afgangsprøverne? – nedbringe antallet af elever, der sendes til specialundervisning – færre ensomme børn og unge? – være kriminalitetsforebyggende? – medføre hele, harmoniske og selvstændigt tænkende individer? Har vi rÃ¥d ti likke at investere i folkeskolerne?
Jeg mener personligt, at vi kan tilbyde alle vores børn alt, hvad de har behov for, hvis vi vil. Det er et spørgsmÃ¥l om prioritering. Nogle prioriterer, at vi bliver blandt de 10 rigeste lande i verden. Dét gør jeg ikke, for dét har store konsekvenser menneskeligt. Jeg vil ikke lukke folkeskoler – tværtimod – jeg vil tilføre ressourcer til at udvikle de eksisterende skoler i dialog og samarbejde med børn, forældre, lærere, pædagoger, psykologer og socialrÃ¥dgivere.”
Skrevet af Tonny Nielsen fra Centerpartiet i Randers Amtsavis d. 31. marts
Kilde: Randers Amtsavis
sof