Paderup Gymnasium har gået forrest m.h.t. at integrere elever med Aspergers Syndrom, men ordningen er ikke permanent, og det burde den være, mener følgende brevskriver:
’”I 2008 oprettede Paderup Gymnasium (PD) en studieretning med særligt henblik pÃ¥ unge Aspergers Syndrom (mild autisme).
Unge med aspergers er normalt begavede, men de har blandt andet problemer med at kommunikere og indgå i et socialt samspil med andre. Eleverne på Åaderup Gymnasium gennemgår nøjagtigt det samme uddannelses- og eksamensforløb som almindelige elever, men i dagligdagen suppleres undervisningen med specielt udvalgte lærebøger og fagdidaktik, der er tilpasset asperger-elevens individuelle styrker og svagheder.
Hertil gÃ¥r der kun ca. 10 elever i aspergers-klassen. Hvert Ã¥r bevilges hverr elev ca. 220.000 kroner fra Undervisningsministeriet plus normalt taxameter (60.000 kroner), altsÃ¥ ca. 386.000 kroner. Pengene bruges pÃ¥ de førnævnte materialer, lærernes efteruddannelse og lignende. Men desværre er ordningen kun et forsøg – med begrænsede midler.
Hvis ordningen derimod blev skrevet ind i Finansloven, sÃ¥ var ordningen sikker pÃ¥ overlevelse og eventuel udvidelse. Dertil kunne flere gymnasier fÃ¥ mulighed for at udbyde studieordningen, hvorfor det kunne gavne flere unge med aspergers sÃ¥ledes, at de senere kan fÃ¥ en god uddannelse (aspergerg-eleverne ligger i den gode ende af karakterskalaen) og dermed indgÃ¥ i en normal hverdag. For som det er i dag udbydes aspergers-studieretningen kun fra PG og høje Taastrup Gymnasium. Dét mÃ¥ kunne gøres bedre.”
Skrevet af Simon Mølholm Olesen fra Randers i Randers Amtsavis d. 27. februar
Kilde: Randers Amtsavis
sof