Dette spørgsmål stiller ex-borgmesteren i Randers efter at have læst oppositionens nye skatteudspil:
”I deres nye skatteudspil præsenterer S og SF en sÃ¥kaldt ”klimaafgift” pÃ¥ lufttrafikken. Bag det fine navn gemmer sig selvsamme passagerafgift, der blev afskaffet af regeringen i 2007, da afgiften havde en markant negativ effekt pÃ¥ ikke mindst lavprisselskabernes interesse for det danske marked og i særdeleshed ville betyde, at lufthavnene uden for København ville være i alvorlig lukningsfare, hvis afgiften fortsatte.
Siden 2007 er situationen endda totalt forandret for luftfarten, men oppositionen har tydeligvis glemt, at vi er midt i en økonomisk krise, der reducerer og helt fjerner ruter ud af deres drift, hvilket erhvervslivet i Østjylland allerede mærker i dag. MÃ¥ske er det dog slet ikke et spørgsmÃ¥l om, at oppositionen har overset dette – mÃ¥ske er de bare ligeglade! Man kan jo hælde til sidstnævnte svar, nÃ¥r S og SF selv pÃ¥peger, at forslaget er et bevidst forsøg pÃ¥ at svække lufttrafikkens konkurrenceevne indenrigs for at fÃ¥ folk til at tage toget.
Selvbedraget fortsætter, når den røde fløj forsøger at forsvare dette dybt konkurrenceforvridende forslag ved at sige, at afgiften ikke er så stor, at det vil flytte trafik til lufthavnene i nabolandene. Dét er noget vrøvl! Erfaringer viser tydeligt, at det vil have store konsekvenser at genindføre en passagerafgift. Således blev den svenske regering for nogle år siden nødt til at droppe planerne om at indføre en miljøafgift, da eksempelvis Ryanair øjeblikkeligt meldte ud, at de ville flytte alle deres ruter fra Sverige, hvis den blev indført.
Indføres denne ”nye” afgift i Danmark, vil lavprisselskaberne flygte til nabolandene, og indenrigsruterne vil miste mange af deres passagerer. Dét vil pÃ¥ sigt føre til, at eksempelvis Aarhus Lufthavn vil blive tvunget til at lukke med en kæmpeforøgelse af arbejdsløsheden til følge, da lufthavnen i dag er en livsnerve for de mange internationalt orienterede virksomheder i hele Østjylland. De bliver derfor tvunget til at flytte til København, hvis Aarhus Lufthavn ikke har de nødvendige ruter for deres brug.
Da Irland gjorde op med lufthavnsafgifter i 2000, medførte det en stigning i lufttrafikken pÃ¥ 30%, svarende til fem millioner passagerer. Forestiller man sig dette scenario med omvendt fortegn, har man dén passagerflugt, Danmark ville opnÃ¥ med indførelsen af oppositionens ”klimaafgift”.
S og SF har i deres iver for at virke miljøbevidste tydeligvis glemt at tænke sig om. Derfor er det vigtigt, at det lokale erhvervsliv i Østjylland gÃ¥r pÃ¥ banen og lægger pres pÃ¥ de to partier, sÃ¥ vi kan fÃ¥ deres øjne op for, at det er livsvigtigt for en fortsat positiv vækst i Østjylland, at den sÃ¥kaldte ”klimaafgift” bliver skudt ned øjeblikkeligt.”
Skrevet af V-folketingsmedlem Michael Aastrup Jensen i Randers Amtsavis d. 2. september
Kilde: Randers Amtsavis
sof