Ifølge Jyllands-Posten så har Banedanmark nu sagt nej til at opgradere Grenåbanen mellem Ryomgård og Grenå.
Djurslandskommunerne har peget på at toget alligevel stoppes et par måneder næste år, når Grenåvej skal løftes over jernbane inde i Århus. Det ville ellers være klog timing for banen og de togrejsende.
Hvad der også er tosset er, at Banedanmark ifølge JP tidligst vil sætte opgradering på investeringsoversigten i 2013-2014 og så kun til 75 km/t. Men det er helt til grin, at Banedanmark efter disse mange års ventetid i 2014 kun vil opgradere til 75 km/t ikke til f.eks. 100 km/t. Bortset fra, at det ikke er spor morsomt, at Djurslands muligheder og samkøringen med hele letbaneprojektet i Østjylland forringes på den måde. Og bortset fra at det er misbrug af skattemidler at udføre banearbejdet og kun opgradere fra 70 km til 75 km. Banedanmark kan ikke finde ud af at lukke et par markled og lave sikkerhed på strækningen. Men hvorfor det er svært mellem Grenå og Ryomgård, når det var muligt for 10 år siden mellem Ryomgård og Hornslet fatter jeg ikke!
Banedanmark gør ikke kun grin med Djursland. Banedanmark gør også transportministeren til grin, hvis denne forhalelse får lov at blive gennemført.
Djurslandsborgmestrene har henvendt sig til transportministeren for at få opgradering i 2010. Ministeren har ikke svaret endnu. Men jeg forventer at han sætter Banedanmark på plads. Ellers gør han både os og sig selv til grin.
Mads Nikolajsen
Kommunalbestyrelsesmedlem (SF)
Norddjurs kommunes medl af den politiske
følgegruppe for Østjyllands letbanesamarbejde.
Kilde: Mads Nikolajsen
sof