Kommunalbestyrelsen i Norddjurs har opfordret til debat om fremtidens skolestruktur. I dag bringer vi således et svar fra Aktivgruppen for Toubroskolen:
”Aktivgruppen har gennemgÃ¥et Norddjurs Kommunes rapport maj 2009 vedrørende ændringer i skolestrukturen og ønsker at kommentere:
Kommissoriet (opgaven) for rapporten er mangelfuld, mÃ¥ske misforstÃ¥et og ikke samstemmende med de kriterier, der blev opstillet ved kommunalbestyrelsesmødet d. 3. februar 2009. Endvidere er pressemeddelelsen ikke i overensstemmelse med dén rapport, den præsenterer. Der bliver fremhævet, ”at man vil lægge kombinationsmuligheder frem, sÃ¥ beslutningerne kan træffes pÃ¥ et sÃ¥ kvalificret grundlag som muligt”, hvilket jo i sig selv er umuligt, nÃ¥r opgaven pÃ¥ forhÃ¥nd afgrænses til kun at dække de 4 skoler, Langhøj, Glesborg, Voldby og Toubro, som har været nævnt siden skolestrukturdebatten startede igen i efterÃ¥ret 2008, kun et halvt Ã¥r efter første ændring.
Ifølge kommunalbestyrelsens beslutning d. 3. februar 2009 skulle alle muligheder tages i betragtning – ikke kun de 4 skoler plus Østre Skole, som pludselig er udtrukket.
Herudover udelukker rapporten flere aspekter som for eksempel:
1.Det sociale aspekt for børnene, eksempelvis i forhold til transporttid, spildtid og samhørighed med andre aktiviteter i lokalområdet.
2.Ændringer af skoledistrikterne bliver der ikke kigget pÃ¥ – kun i forbindelse med og efter lukning af de 4 skoler. Justering af skoledistrikter er ellers et specifikt punkt fra mødet d. 3./2.
3.Vurdering af bygningsmasser og behov for renovering behandles ikke. Hér står Toubroskolen nyrenoveret med kapacitet til flere børn, hvorimod man skal udbygge mange andre steder for at rumme elevrrne.
Man hævder i pressemeddelelsen, at hele området skal under lup, og at man skal se på områderne hver for sig og sammen med naboområder.
I stedet for den store mængde af scenarier, der bliver oprullet, kunne man have startet med at tilpasse skoledistrikterne til kommunalplanen 2009, hvor for eksempel Trustrup/Lyngby er ét af centerområderne.
Faktuelt er der mange, rigtigt mange beregninger, men essentielt belyser rapporten, at landskolerne ikke er dyrere end byskolerne, og det vil koste mindst 500.000 kr. om året bare at flytte Toubro-skolens elever (med de givne busruter). Hvor ville det være dejligt med 500.000 kr. ekstra til uddannelse i stedet.
PÃ¥stande underbygges
Store dele af rapporten koncentreres om at fastholde og underbygge allel pÃ¥stande om det rigtige i at lukke de 4 skoler. Alle eksperter med de rigtige facitter er iindkaldt for at overbevise politikerne og lette samvittigheden med sentenser som: ”om 10 Ã¥r er modstanden væsentligt reduceret, for sÃ¥ er forældregruppen ikke den samme”. Jamen, er dét et argument, at tidens gang læger alle sÃ¥r?
En anden ekspert fremhæver, at problemet med lukning af skoler er værst for forældre, børnene tilpasser sig hurtigt andre forhold; ja, heldigvis tilpasser børnene sig, ellers kunne vi jo aldrig ændre noget i samfundet. Men dette er jo netop kernen i diskussionen; vi på landet ønsker ikke, at vores børn tilpasser sig storbyskoler og andet livsmønster; vi ønsker den lokale identitet bevaret. Derfor er dette argument ikke for lukning, men mod lukning af skoler.
Andre store dele af rapporten fortaber sig i information om procedurer, indskolingsskoler og friskoler; er dét et mål, at friskoler skal erstatte kommuneskolerne?
Aktivgruppen for Toubroskolen har tidligere i sin egen rapport – forelagt d. 2. april 2009 – nævnt konstruktive løsninger for skolen og lokalomrÃ¥det som helhed med den sÃ¥kaldte ”børneby” som centerløsning. Denne løsning i lokalomrÃ¥derne kunne have været behandlet i nuværende kommunale rapport. Lokalsamfundet stÃ¥r klar til et samarbejde med kommunen om dette.
Grundlæggende mener Aktivgruppen, at kommunens rapport er uegnet som vurderingsgrundlag, da den subjektivt koncentreres om at berettige lukninger af forud bestemte skoler. En uværdig rapportfremestilling, men det er glædeligt, at politikerne i medierne tilkendegiver konstruktive holdninger udfra almindelig sund fornuft, hvilket giver hÃ¥b om, at vi kan fÃ¥ et fornuftigt samarbejde om at skabe en geografisk afbalanceret kommune og skolestruktur.”
Skrevet på vegne af Aktivgruppen for Toubroskolen af Svend Janerka i Djurslands-Posten d. 2. juni
Kilde: Djurslands-Posten
sof