Borgere og institutioner i Norddjurs er på det seneste blevet opfordret til at komme med nye og friske idéer til, hvordan strukturen skal være på skoleområdet i fremtiden. Hér giver en gymnasielærer fra Grenaa sit bud:
”Jævnligt rapporteres om planer om skolelukning som middel til kommunale besparelser. Ligeleder berettes om stigende problemer i folkeskolens ældste klasser. At indlæringen er lav, fremgÃ¥r af, at ministeriet har sænket den internationale bestÃ¥grænse i matematik fra 60% korrekt besvarelse til 20% ved afgangsprøverne.
I stedet for skolelukninger kunna man globalisere den danske skole. Det er ganske enkelt, man skal blot genopfinde mellemskolen. Indlæringen vil øges betydeligt, og vi vil da ikke mere være det eneste land i verden, der tvinger unge mennesker til at forblive på deres barneskole.
En tur til Nordamerika vil vise, hvordan en mellemskole opbygges efter international standard: den unge sammemnsætter selv sit skema, der gentages dagligt i et halvt år, hvor der så skiftes til et nyt skema. Der er skriftlige prøver undervejs afsluttende med en større halvårlig prøve. Alle lærere er specielt uddannet til at undervise unge.
Den danske folkeskoler overtræder alle disse standarder, da den stadig bygger på tysk dannelsestænkning i stedet for international oplysningstænkning. Den er ikke blokopdelt, men linieopdelt, hvilket tvinger de unge til at gå i faste klasser og påtvinger dem faglige niveauer, de ikke magter, og fagområder, de ikke er interesseret i. Den forhindrer de unge i at møde faget dagligt for at øge indlæringen. Den tvinger de unge til at vente 2-3 år, før de kan komme til eksamen, og denne kan ikke tages om. Den giver mundtlige karakterer i stedet for skriftlige, oven i købet givet af samme person, som giver undervisningen, og som derfor er inhabil.
I tomme skolebygninger kan hurtigt etableres mellemskoler omfattende 7.-9. klasse efter den internationale model med fag opdelt i halvårsblokke med løbende skriftlige prøver.
Mellemskoler vil løfte de unges præstation fra 20% til 60%, fordi prøverne er halvÃ¥rlige og altid kan tages om. Og alle vil videre i skolesystemet, fordi de fik lov til at lære noget, hvor de var biologsik klar til det – i mellemskolen. Sidste skoleÃ¥r kan tilbydes blokke med gymnasiefag pÃ¥ C-niveau, hvilket vil lette overgangen. SÃ¥danne mellemskoler vil virke som magnetskoler og øge tilflytningen til deres omrÃ¥der.”
Skrevet af lektor Allan Tarp fra Grenaa Gymnasium i Randers Amtsavis d. 23. maj
Kilde: Randers Amtsavis
sof