Forfatteren til det følgende indlæg har gentagne gange sammen med andre partifæller samt SF`ere gjort opmærksom på forskellige misforhold ved Lars Løkkes prissætning af ydelser til de private hospitaler. Han er på det seneste blevet bekræftet i sin kritik af en rapport, som Rigsrevisionen netop har udsendt:
”Det er afslørende, at Lars Løkke Rasmussen (V) nu bliver kritiseret af Rigsrevisionen for som sundhedsminister at have forgyldt private sygehuse pÃ¥ bekostning af vore fælles hospitaler.
Men ikke nok med dét: Den samlede vurdering siger, ”at der ikke i tilstrækkelig grad er taget hensyn til pris og kvalitet i tilrettelæggelsen af det offentlige sygehusvæsens køb af private sundhedsydelser”. Og at aftalerne med de private sygehuse, der skal sikre borgernes udvidede frie sygehusvalg, ikke er indgÃ¥et under hensyn til pris og kvalitet. Det smager grimt af misbrug af skatteydernes penge.
Samme Lars Løkke Rasmussen fastsatte selv i 2005 de takster for, hvad de offentlige hospitaler skal betale de private sygehuse for behandlinger pÃ¥ en række omrÃ¥der i 2006. Aftalen er forlænget flere gange og har sikret de private forretninger mulighed for at head-hunte læger og sygeplejersker med meget høje lønninger – pÃ¥ bekostning af mange patienter.
Venstres formand har stået i spidsen for et politisk felttog, der sikrer fed forretning på bekostning af syge mennesker. Dét bliver lokale Venstre-folk ved med desperat at forsvare.
Skævhederne er mange og store: Private aktører kan skumme fløden, idet de frit kan vælge, hvilke ydelser de vil tilbyde. De kan specialisere sig inden for en bestemt behandling, hvor der er en god forretning at gøre, og afslå alle andre behandlinger.
Offentlige sygehuse kan naturligvis ikke afvise patienter, men er nødt til ogsÃ¥ at behandle patienter, som ”giver underskud” i forhold til DRG-taksterne, som er gennemsnitstakster.
De private forretninger kan ogsÃ¥ sige nej til patienter, som pÃ¥ den ene eller anden mÃ¥de er ”besværlige”. Dét betyder, at de kun tager ”raske” patienter, hvor der ikke kan ventes komplikationer. Derfor behøver de ikke have beredskab klar i tilfælde af noget uventet. Skulle det ske, har de ret til akut at indlægge patienten pÃ¥ et offentligt hospital.
Ønsket om at udvikle det danske sundhedsvæsen fra godt til verdens bedste kræver udvikling, og dén koster mange penge. Derfor er de offentlige hospitaler nødt til at investere i nye teknikker og behandlinger og meget forskning. Denne private sektor kan høste frugten af denne indsats uden selv at investere i denne vigtige udvikling, hvilket giver helt ulige vilkår i konkurrencen.
PÃ¥ samme mÃ¥de med dén uddannelse, der foregÃ¥r pÃ¥ de offentlige hospitaler af læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale. Der er tale om en opgave, som det fælles hospitalsvæsen er forpligtet til at pÃ¥tage sig for at sikre, at der ogsÃ¥ er sundhedspersonale i fremtiden. De private aktører pÃ¥ markedet har ikke den samme forpligtelse og pÃ¥tager sig kun i meget begrænset omfang opgaven. Tværtimod lokker de medarbejdere væk fra vore sygehuse, sÃ¥ mangelen pÃ¥ personale bliver endnu værre.”
Skrevet af S-regionsrådsmedlem Kaj Møldrup Christensen i Randers Amtsavis d. 15. maj
Kilde: Randers Amtsavis
sof