Det mener i alt fald en mand fra det nordvestlige hjønre af Norddjurs Kommune, som skriver følgende:
”Det kan da ikke være rigtigt, at færgetiderne pÃ¥ Randers Fjord skal sættes ned, nÃ¥r vi lige har fÃ¥et en helt ny dyr færge; pÃ¥ dén mÃ¥de stopper vi jo mulighederne for med fordel at arbejde pÃ¥ begge sider af fjorden.
Og udbud af arbejdspladser – dem kunne vi hér pÃ¥ Norddjurs godt bruge nogle flere af, og det samme gælder jo ogsÃ¥ for de tunge køretøjer, som lige var ved at kunne se en besparelse ved at kunne benytte færgerne, sÃ¥ oven i købet sætter man priserne for pendlere op med ca. 125%. Fra 5200 kr. til 13000 kr. for Ã¥rskort er da den sikre mÃ¥de at fÃ¥ tingene til at gÃ¥ i stÃ¥.
Endvidere er det jo planen, at færgerne skal énmandsbetjenes, så alene dér er der jo en stor besparelse. Formålet med at have færgerne skal da være, at både turister og lokale samt pendlere kan benytte færgerne til en rimelig pris, så vi har mulighed for at arbejde, handle og for dén sags skyld komme hinanden ved; så man kan ikke på dén måde spare sig ud af de dumheder, vi har lavet især med den nye færge.
Nej, vi er nødt til at få sejltiden op, så man kan nå en arbejdsplads til kl. 7 inden for rimelig afstand (håndværkere møder kl. 7), og den gamle tid for stop af sejltid kl. 22 var nok ikke helt ved siden af.
Priserne skal være sådan, at enhver, der har lyst, tager en tur over med færgen uden at skulle optage et lån, så ville færgen blive brugt og være en del af vejnettet i stedet for at være stopklods for alt initiativ. Så vil vi over en tid opbygge en tillid til forbindelsen med efterfølgende større trafik.
Når jeg nu er i gang, så finder jeg det også forkasteligt, at vi skal køre på de elendige stenveje, som for det første (strækningerne omkring Udby) var udlagt på et tidspunkt, hvor det var for koldt til dén slags veje, med dét resultat, at vi faktisk lige siden har kørt rundt i løse sten med stenslag på forlygter, forruder, lakskader og masser af punkteringer på samvittigheden, og når jeg så erfarer, at vi på de samme strækninger skal den samme omgang igennem igen, så må man da sige stop.
Dét, der spares pÃ¥ vejene, kommer bilisten til at betale for for ikke at tale om cyklisten. Der er jo ikke lavet nogen som helst afstribning – dét var der jo pÃ¥ den gamle asfalt – er det overhovedet lovligt at undlade dét sÃ¥ længe?
Den første halve meter fra rabatten er ikke egnet til cykel, især ikke sÃ¥ længe stenene er løse, sÃ¥ det undrer ikke mig, at cyklisterne – især børn pÃ¥ cykel – bliver færre. SÃ¥ jeg læser med stor undren, at Norddjurs er udnævnt til at være cykelkommune, og RÃ¥det for Større Færdselssikkerhed har afsat 160 millioner kroner til at sikre cyklisterne.”
Skrevet af Ole Rasmussen fra Udby i Randers Amtsavis d. 27. marts
Kilde: Randers Amtsavis
sof