Jytte Schmidt, der sidder i det norddjurske byrÃ¥d for SF, fortæller i det følgende om, hvorfor hun og hendes parti er skeptisk ved tanken om at ”dække huller” i udgifterne til den kommunale service med indtægter fra reklamer:
”Det kan være besnærende i en tid med nedskæringer pÃ¥ kommunale serviceydelser at sige ja tak til muligheden for at sælge reklameplads bÃ¥de i forvaltningerne og pÃ¥ plejecentre, skoler og institutioner.
Jeg mener, det er grundlæggende forkert, at basis-serviceydelser som pasning, undervisning og ældrepleje skal finansieres af private firmaer. De skal finansieres via skatten, sÃ¥ alle fÃ¥r samme grundvilkÃ¥r. Meningen er mÃ¥ske, at reklamepengene skal gÃ¥ til dét, der ligger ud over kerneydelsen – til ”flødeskummet”. Men det bliver svært i hverdagen at skille det ad.
Et eksempel: Hvis en dygtig skolebestyrelser henter reklamekroner hjem til en lejrskole (”flødeskummet”), sÃ¥ kan de penge, der var tiltænkt lejrskolen, bruges til nye bøger, men hvad sÃ¥ med eleverne pÃ¥ de skoler, der ikke har en skolebestyrelse med mange ressourcer og gode forbindelser til erhvervslivet?
Er det rigtigt at lade elever være reklamesøjler – og for hvem?
Og kan det være rigtigt, at skole- og institutionsledere sammen med bestyrelser skal bruge deres ressourcer på at hente reklamepenge hjem? Var det ikke bedre, at disse ressourcer blev brugt på gode kerneydelser?
Nej!! Overlad reklamepengene til fritidsverdenen og betal dén skat, der er nødvendig, sÃ¥ det kommunale fællesskab kan yde en god offentlig service uden at være afhængige af private firmaer!”
Skrevet af SF-byrådsmedlem Jytte Schmidt fra Norddjurs Kommune i Randers Amtsavis d. 28. februar
Kilde: Randers Amtsavis
sof