Hos SF er man ikke spor begejstret for, at V-regeringen ikke ogsÃ¥ tænker pÃ¥ busser i den nye trafikplan, som jo ellers skulle være sÃ¥ ”grøn” og miljøvenlig:
”Regeringens nye trafikplan indeholder forslag til ni nye motorveje. Men planen indeholder ingen støtte til de mange lukningstruede jyske busruter. Der er altsÃ¥ ingen hÃ¥ndsrækning til bedre transportforhold i Randers-omrÃ¥det. Den nye plan vil hverken mindske CO2-udslippet eller partikelforureningen, og den vil slet ikke skabe bedre transportmuligheder i Østjylland.
Regeringens nye trafikplan giver desværre ikke det tiltrængte løft til en bedre offentlig trafik i Randers og i Østjylland. Planen er blottet for ambitioner, og den indeholder ikke mange forslag og investeringer i nye og spændende kollektive trafikprojekter.
En stærkere kollektiv trafik i byerne vil ellers formindske den livsfarlige partikelforurening og det store CO2-udslip. Den vil også betyde, at vi får en sundere by med mindre røg og støj, og vi vil kunne se frem til, at trafiksikkerheden stiger. Derfor har vi i SF i mange år knoklet for investeringer i tog, busser, cykelstier, letbaner og andre miljøvenlige projekter. Det er derfor en kæmpe skuffelse, at det borgerlige Danmark endnu engang prioriterer motorveje frem for kollektiv trafik.
I stedet for en letbane planlægger regeringen flere store motorvejsprojekter, der alle skal løbe ind til de store danske byer. Dét vil betyde flere biler i byerne, flere køer, mere trafikkaos og endnu mere forurening i byerne. Danmark er i forvejen ét af de lande med flest kilometer motorvej pr. indbygger. I Europa bliver vi kun overgÃ¥et af Østrig og Luxembourg. Det er ganske enkelt et gammeldags og forældet syn pÃ¥ trafik, nÃ¥r regeringen ikke vil indse, at der er brug for moderne kollektiv trafik – ikke kun mellem byerne, men ogsÃ¥ i byerne. Det lader desværre til, at Venstres nye grønne profil er bluff fra ende til anden.
Regeringens trafikplan glimrer ved sit fravær af støtte til de mange lukningstruede busruter i blandt andet Randers-området. Busdriften i Region Midtjylland er truet på livet, og regeringen har i sin plan lukket øjnene for dette faktum. Dét er trist, da disse busruter er helt centrale for en masse menneskers mulighed for at komme på arbejde og besøge andre mennesker. I SF har vi i vores finanslovsforslag foreslået, at trafikselskaberne skal have 300 millioner kroner i 2009 for at rette op på dén negative spiral, som trafikselskaberne er inde i.
PÃ¥ trods af de mange fejl synes jeg ogsÃ¥, den nye plan indeholder enkelte elementer, der fortjener ros. Det er positivt, at der arbejdes efter en ny timeplan i togdriften mellem de store byer. Og det er positivt, at der er satset pÃ¥ cyklismen. Men gevinsten af disse investeringer vil være væsentligt mindre, nÃ¥r man ikke gør noget for at skabe moderne trafikløsninger i de store byer, og nÃ¥r udsultningen af den lokale og regionale kollektive trafik fortsætter.”
Skrevet af SF-folketingskandidat Thomas Medom i Randers Amtsavis d. 23. december
Kilde: Randers Amtsavis
sof