Hér stiller Niels Vissing fra Randers nogle spørgsmål til, hvordan det kan være, at f.eks. politiet i Randers har kapacitet til at bruge så mange mand itl en fangetransport, når man angiveligt mangler personale:
”Der er for fÃ¥ politifolk i Danmark, siges det igen og igen - og det er muligvis ogsÃ¥ korrekt, at vi har for fÃ¥ betjente til de mange opgaver, de har. Dét har jeg ikke nok indsigt i forholdene til at kunne vurdere. Men det kan undre, at man sÃ¥ kan læse, at én eneste fange der skal transporteres fra Randers til Ã…rhus, kan beslaglægge adskillige betjente.
Jeg har selv haft »æren« af at se, når fem-syv politibiler racer af sted på motorvejen, og jeg tænkte, at der måtte være sket et frygteligt uheld ét eller andet sted, men dagen efter kunne jeg læse hér i avisen, at det havde været en fangetransport.
Så skete der en ulykke - hvor én af de mange politibiler kører sammen med en lastbil - og i artiklen står, at farten var 200 kilometer i timen. Det er jo for det første fuldstændig vanvittigt at køre så hurtigt, og for det andet: Hvor finder politiet de mange betjente, som er med i en sådan transport, hvor adskillige biler deltager?
Hvorfor kan man ikke køre med én bil og to betjente? Det tyder jo ikke ligefrem på, at der mangler betjente, når man sender så mange biler af sted - og så midt i myldretiden.
Som daglig trafikant på motorvejen véd jeg også af erfaring, at lastbilerne kører som en brækket arm - så hvorfor sætte betjentenes liv og lemmer på spil og for dén sags skyld også fangens liv på spil?
Ingen tvivl om at lastbilen med stor sandsynlighed har kørt alt for stærkt, men at politiet kører som beskrevet hér i avisen, er for mig at se fuldstændig tåbeligt!
Vi har mangel pÃ¥ betjente, siges der som sagt igen og igen, men en fangetransport af en ældre herre har man en mængde af folk til - forstÃ¥ det, hvem der kan?”
Skrevet af Niels Vissing fra Randers i Randers Amtsavis d. 17. november
Kilde: Randers Amtsavis
sof