Ét af forslagene til de massive besparelser i Norddjurs er endnu engang at spare på mandskabet på kommunens dagcentre for ældre. Dette er faldet en gruppe ansatte fra dagcentret i Auning for brystet, og de skriver følgende:
”I disse dage arbejdes der igen pÃ¥ besparelser i Norddjurs Kommune. Det er den anden runde i Ã¥r. I første omgang vedtog byrÃ¥det, at der skulle spares 900.000 pÃ¥ dagcentrene. Det betød, at 4 af de 17 ansatte blev afskediget. Hér i anden runde snakkes der om besparelser pÃ¥ mindst 1,3 mio., men mÃ¥ske bliver det mere (der var forslag om det dobbelte). Træder denne besparelse i kraft, vil det betyde, at endnu 5 personer eller flere skal afskediges. Dette vil efterlade 8 personer til at varetage funktionerne. I dagcentrene ydes der vedligeholdelsestræning efter Servicelovens § 86. Vedligeholdelsestræning kan rette sig bÃ¥de mod et fysisk træningsbehov, men der dækkes ogsÃ¥ behov af mere social karakter. Kommunen skal ifølge lovgivningen stille dette tilbud om vedligeholdelsestræning til rÃ¥dighed, desværre for os stÃ¥r der ikke noget i loven om pÃ¥ hvilket niveau, denne ydelse skal gives. Som situationen er, kommer der ca. 645 personer i kommunens dagcentre hver uge.
Vi undrer os over, at man igen vælger at spare pÃ¥ omrÃ¥det, og har diskuteret, hvad Ã¥rsagen kan være. Vi er kommet frem til, at én af Ã¥rsagerne kan være, at der i dagcentrene ogsÃ¥ kommer mange ressourcestærke personer. Disse mennesker yder en kæmpestor indsats for deres mindre stærke medborgere. Specielt pÃ¥ centre som Posthaven og Møllehjemmet i Auning yder mange frivillige en indsats til gavn og glæde for andre borgere. Kan denne store og synlige gruppe bevirke, at politikerne kunne mene: ”hér mÃ¥ kunne spares”? De mennesker, der kommer i dagcentrene, kommer gerne én til to gange om ugen. Hvis der skal spares yderligere, vil dette lovpligtige tilbud til de svage ældre i mange tilfælde bortfalde. Dette vil give øgede opgaver for hjemmeplejen, egen læge og større bekymring og arbejde for de pÃ¥rørende. For slet ikke at omtale borgernes livskvalitet. For at tydeliggøre, hvad de frivillige kan og vil, afsluttes dette indlæg med at beskrive, hvordan vi ser de frivilliges indsats. De gør en forskel, og de værdsættes af mange. En frivillig er, som navnet antyder, én, der kommer af fri vilje – dét vil sige, de kommer, fordi de har lyst. Dét vil samtidig sige, at de ikke har nogen form for forpligtelse. For at skabe og bevare lysten til at være frivillig skal den enkelte selv have et udbytte. Sagt med andre ord: den frivillige skal selv have noget ud af at komme. Det kan være:
at opbygge eller forstærke et netværk
at være hjælpsom over for andre – f.eks. ved at køre en kørestol, nÃ¥r vi handler i Brugsen
at være nyttig – f.eks. ved at skaffe nye frivillige
at formidle viden – f.eks. undervisning i EDB
at være behjælpelig med praktiske ting – f.eks. borddækning
Det styrker følelsen af at være værdifuld.
En anden vigtig pointe er, at de frivillige kan være med til at hæve niveauet i samtalen, og i andre sammenhænge kan de være rollemodeller, f.eks. nÃ¥r vi spiser. Personalets opgave er at lave rammerne for, at dét kan lade sig gøre. For at skabe de rette rammer skal personalet være opmærksomme over for den enkelte frivillige. I hvilken retning gÃ¥r personens interesser, hvor meget tid vil han/hun bruge o.s.v. Samtidig skal personalet vise deres pÃ¥skønnelse af den enkeltes indsats – sagt med andre ord: der skal give anerkendelse f.eks. ved at fortælle dem, hvor vigtig deres indsats har været.
En anden vigtig ting at lægge sig pÃ¥ sinde er at vide og anerkende, at de frivillige ikke har nogen forpligtelser. Aktivitetscenteret skal kunne gennemføre en ordentlig dag, selv om der er frafald blandt de frivillige. Korpset af frivillige er ikke nogen homogen størrelse. Der sker hele tiden udskiftninger, og personalet skal konstant være opmærksomme over for at rekruttere nye medlemmer. NÃ¥r det lykkes at fÃ¥ skabt et netværk af frivillige, sÃ¥ skabes en cirkulær proces, hvor de frivilliges, brugernes og personalets interesser gÃ¥r op i en højere enhed. De frivillige tilfører energi til brugerne, brugerne viser større glæde, og nÃ¥r brugerne viser større glæde, sÃ¥ tilføres der energi og glæde til personalet. NÃ¥r personalet oplever energi og glæde, sÃ¥ kan de investere overskuddet af energi til de frivillige. Med dette er grobunden til en meget positiv spiral lagt.”
Skrevet på vegne af medarbejderne i aktivitetscentret i Auning af Karen Margrethe Flindt, René Pallesen, Gunver Buhl, Pia Øhrman, Grethe Davidsen, Lillian Benkjer og Annelise Olesen i Lokalavisen d. 16. september
Kilde: Lokalavisen
sof