De stærkt omdiskuterede busnedlæggelser bl.a. på Djursland er foreløbig udsat til april, fortalte regionsformand Bent Hansen i sidste uge. Dette uddybes hér af en lokal Venstre-politiker:
”Siden det tidlige forÃ¥r har der hængt trusler i luften om nedlæggelse af flere busruter i Region Midt. Naturligt har kommuner, borgere, virksomheder og uddannelsesinstitutioner reageret med protester.
Forleden dag meddelte regionsrÃ¥dsformand Bent Hansen, at man udsatte beslutningen og finansierede underskuddet pÃ¥ busdriften – indtil videre – med midler fra erhvervsstøttekontoen. Alle Ã¥ndede lettede op – ja, sÃ¥ gÃ¥r livet videre, som det plejer. Endelig beslutning skal tages til forÃ¥ret efter forhandlinger med kommunerne. Dét er heller ikke nyt – sÃ¥dan var det ogsÃ¥ for et Ã¥r siden. MEN – nu kommer det virkeligt spændende forløb, og der er ikke tid til at hvile pÃ¥ laurbærrene. FormÃ¥r regionens trafikselskab Midttrafik og kommunerne virkelig at frigøre sig af fortidens mÃ¥de at planlægge kollektiv trafik? Der er ikke tvivl om, at der ved kommunalreformen blev flyttet grænser mellem regionens og kommunernes økonomiske ansvar for den kollektive trafik.
Kommunerne skal skaffe sig overblik over transportbehovet inden for egne grænser for al slags transport: børn, unge, ældre – til skole, ungdomsuddannelse, forskellige aktiviteter, genoptræning efter hospitalsbesøg, handicaptransport m.v. Disse behov skal sammen med regionens ”grænseoverskridende” transport samles af Midttrafik i en kommunalt og regionalt dækkende køreplan. Dén opgave er svære, men ikke umulig.
Det svære bestÃ¥r i at kombinere brugen af materiel og personale pÃ¥ en mÃ¥de, sÃ¥ omkostningerne bliver overkommelige, specielt i de tyndt befolkede omrÃ¥der. Hér kan man forestille sig telebusser, som i morgen- og aftenmyldretid kører i fast rute til nærmeste regionale bus eller tog, men pÃ¥ andre tidspunkter er fleksible i rute og formÃ¥l. Af hensyn til faste pendlere er det vigtigt, at de regionale busser og tog kører sÃ¥ hurtigt og direkte som muligt mellem de større byer samtidig med, at tider og ruter korresponderer – bÃ¥de regionalt og pÃ¥ landsplan.
Bent Hansens ovennævnte initiativ blev fulgt af hans beklagelse over, at finansieringen gik ud over erhvervsstøtten. Opfatter Bent Hansen ikke ungdommens adgang til uddannelse og kundskaber som den bedste erhvervsstøtte overhovedet? Adgang til transport og dermed bedre uddannelse er væsentligt for dem, der bebor udkantomrÃ¥derne i Region Midt, som herved bringes i bedre balance?”
Skrevet af V-lokalnæstformand Lotte Hornemann fra Grenaa i Lokalavisen d. 16. september
Kilde: Lokalavisen
sof