Kommunen har forpligtelser vedr. børn med særlige behov
Der er en gruppe af børn, som har brug for speciel undervisning, og som kommunens økonomi ikke må sætte grænser for hjælpen til, siger en mand fra Bønnerup i det følgende:
”Heldagsskolerne i Norddjurs foreslÃ¥s nu lukket for at kunne starte forfra med opbygning af specialpædagogiske tilbud i kommunen.
Hvad med at lukke folkeskolerne for at kunne starte forfra med at opbygge det almenpædagogiske tilbud?
Heldigvis (?) ser jeg, at forudsætningen for lukning er, at politikerne kender børnenes fremtidige skole, før man lukker deres nuværende.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på den berømte Salamanca-erklæring om specialundervisning, som Danmark har underskrevet, hvori der bl.a. står:
”Skolerne bliver nødt til at finde metoder til at undervise alle børn – ogsÃ¥ dem, der har alvorlige vanskeligheder og handicap”.
I ”Vejledning om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand” (21.1.2008) stÃ¥r der:
”Det væsentlige er, at den specialpædagogiske bistand skal gives pÃ¥ baggrund af en faglig og saglig vurdering af elevens undervisningsmæssige behov. Der kan sÃ¥ledes ikke i vurderingen henvises til manglende økonomiske ressourcer. For en gruppe af folkeskolens elever betyder dét, at deres særlige undervisningsbehov bedst tilgodeses i en specialklasse, en specialskole, et regionalt undervisningstilbud eller i en intern skole i et dagbehandlingstilbud eller i et anbringelsessted.”
AltsÃ¥ er elevens behov afgørende – og ikke ”manglende økonomiske ressourcer”.
Forældrene kan altid klage til KlagerÃ¥det for vidtgÃ¥ende specialundervisning, som giver forældrene ret i 70% af klagerne over de kommunale tilbud. Men dét er da for sølle.”
Skrevet af Mogens Clausen fra Bønnerup Strand i Århus Stiftstidende d. 29. juni
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof