Af MF Anne-Mette Winther Christiansen (V)
Jeg har længe anbefalet, at vi skulle have lavet et specielt fokus på letbanen, og har diskuteret det med vores ordfører på trafikområdet. Han har lyttet, og nu bruger han anbefalingen direkte i forhandlingerne hos transportministeren. Dette kunne læses i avisen i sidste uge.
Letbanen skal udvides og tage Grenaabanen og Odderbanen med, og vi skal have købt de letbanetog man kører med i Kassel, hvorfor vi har døbt dem »Kasseltog«, til at køre på strækningen. DSB som har fejlet så utroligt, behøver overhovedet ikke at anstrenge sig for at få Svendborgbanens tog til Djursland, nej vi skal springe det led over, og tilrette perronerne direkte til letbanen i stedet.
Det blev også foreslået i forhandlingerne, at vi skulle lave det som et projekt, hvor vi hurtigt kunne begynde, og dermed også se effekten, for derefter at overveje, om det kunne blive tilsvarende løsninger, som kunne bruges i andre dele af landet!
At SF bliver ved med at brokke sig, og fremture med, at der intet sker, det bekræfter blot, at de ikke sidder med til forhandlingerne.
Det vigtigste er, at vi kommer i gang, og når vi sidder med ved forhandlingsbordet, er det jo let at få budskaberne frem. Jeg kan for øvrigt godt forstå, at socialdemokraterne forsøger at komme med ind i trafikforliget, for det er lettere at præge udviklingen ved at være med, mens det er rigtig svært at skulle acceptere, at udviklingen blot kører forbi én.
Men så skal de jo også være med til at levere varen, og stemme for finansloven.
Vi har forstået, at socialdemokraterne ønsker at blive optaget i trafikforliget, mod at de stemmer for Kombilinieføringen ved Silkeborg.
Nej, må vi lige få socialdemokraternes oprigtige mening om motorvejen ved Silkeborg!
Det må være mærkeligt at være socialdemokrat i Silkeborg, og vide at man er til salg for en plads ved forhandlingsbordet på trafikområdet. Måske er det reelle svar, at der internt i partiet er så stor splittelse, at der ikke kan mønstres en klar entydig holdning. Hvordan kan man så stille sit mandat til salg?
Kilde: Grenaa Bladet
sof