I avisen var der forleden dag en artikel om, hvorledes Trafikforeningen Djursland føler, de taler for døve ører vedrørende bl.a. Grenaa-banens fremtid. Herom skriver et SF-folketingsmedlem i dag:
”Det er pÃ¥ tide, at regeringspartierne spænder hjelmen og kommer med nogle éntydige meldinger om, hvad de vil med den kollektive trafik i Østjylland. Skal vi havet et opdateret spornet fra Odder til Grenaa? HvornÃ¥r? Og er det letbanetog, der skal tage pladsen efter de nuværende langsomme tog?
Trafikforeningen Djursland leverer i Amtsavisen/Stiften en berettiget kritik af transportminister Carina Christensens (K) manglende prioritering af den østjyske trafik. I dén forbindelse stiller de ministeren de ovenstående tre gode spørgsmål. Dem vil SF gerne hjælpe dem med at få svar på, og derfor har vi bedt ministeren besvare brevet og oversende svarene til Folketingets trafikudvalg.
Det er på tide, at regeringen får styr på planer og udmeldinger om Østjyllands trafik. Man bliver meget hurtigt forvirret, når man lytter til de selvmodsigende udtalelser. På trods af, at Anne-Mette Winther Christiansen (V) i en nyhedsudsendelse på TV2 Østjylland torsdag d. 10. april så godt som lovede, at Grenaa-banen vil blive fornyet snart, er der intet, der tyder på, at hun har dækning for sine udtalelser. Tværtimod.
For i transportminister Carina Christensens svar til undertegnede vedr. Grenaa-banen fra d. 18. februar 2008 skriver hun, at der ”ikke er planlagt større sporombygning før 2013”.
Det er simpelthen pÃ¥ tide, at vi fÃ¥r ryddet op i hele dét rod af informationer, der udgÃ¥r fra regeringspartierne. Hér vil det hjælpe gevaldigt, hvis Carina Christensen kommer op af stolen og svarer fyldestgørende pÃ¥ Trafikforeningen Djurslands gode spørgsmÃ¥l.”
Skrevet af SF-trafikordfører Jonas Dahl i Randers Amtsavis d. 8. maj
Kilde: Randers Amtsavis
sof