Fra det lokale handicapråd lyder der optimistiske toner efter et offentligt møde, hvor bl.a. handicappedes integration i skolen blev positivt modtaget:
”Formandskabet i Norddjurs Kommunes HandicaprÃ¥d deltog med stor interesse i kommunens første temaaften i skolekvalitetsdebattens fase 2 – ”Kvalitet i specialundervisningen”. Vi vil hér takke for invitationen og kvittere med en tilbagemelding.
Først og fremmest var det en fornøjelse, at temaaftenens forløb synliggjorde en bred vilje blandt kommunens skolefolk til at arbejde for, at alle børn har deres plads i deres lokale skole.
Vi hørte med glæde visionen om, at fremtidens skoler hér i Norddjurs, herunder heldags- og specialskolerne, kan blive inkluderende skoler. At uanset det enkelte barns forudsætninger, herunder et evt. vidtgÃ¥ende handicap, sÃ¥ bør en grad af inkludering i det almindelige skolebørneliv være mÃ¥lsætningen. Nogen inkluderes 100%, andre i mindre grad. Visionen mÃ¥ være, at muligheden for inklusion skal være til stede – om det sÃ¥ kun er 1 time om ugen!
Vi håber, at denne vision bliver det toneangivende i kvalitetsprocessen. Det ville være en fornem og eksemplarisk udmøntning af den nye FN-konvention for handicappedes rettigheder.
Vi ser frem til en god proces.”
Skrevet af Jens Holst og Jes Refsgaard (begge Grenå) fra Norddjurs Kommunes Handicapråd i Århus Stiftstidende d. 27. april
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof