OgsÃ¥ det følgende indlæg handler om det samme som ovenfor – bare fra en lidt anden vinkel:
”Hvad er det, vi danskere gerne vil kendes for i udlandet? Er det Muhammed-tegninger, én af verdens højeste selvmordsprocenter, unges drukture,, eller er dét, som vi engang var – et hyggeligt kongerige med venlige danskere, der i rummelighedens navn forstÃ¥r at sige fra?
Vi lever også af turisternes valuta i Danmark, og skal denne indtægtskilde bevares, må vi sørge for, at alle kan få en positiv oplevelse af landet og dén gæstfrihed, vi engang var kendt for. De seneste måneders mediedækning har imidlertid ikke virket som nogen apéritif for turister, der som bekendt har holdninger som alle andre, og fokus lige nu er åbenbart rettet mod dét land, der roser sig selv som bannerfører for ytringsfriheden.
Egentlig tror jeg, de fleste danskere er ved at være godt trætte af at høre navnet Muhammed – et medieskabt billede af et ret sÃ¥ uinteressant emne for danske borgere i almindelighed, men i disse tider en etisk bommert, der allerede har afstedkommet mange tab og begrænsninger for tredjepersoner, der næppe har bedt om hjælp fra medierne til at lukke virksomheder eller aflyse rejser.
Ytringsfrihed og liberale holdninger er en udmærket kombination, sÃ¥ længe den administreres med ansvar og ikke mindst følelse.”
Skrevet af Kurt Lykke Lindved fra Randers i Randers Amtsavis d. 26. marts
Kilde: Randers Amtsavis
sof