Soenderhaldportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Djursland mellem klimapolitik og asfalt-populisme



Alle taler nu om klimaet, men ingen gør noget ved det. Sommersnak om klima og vejr og sommerens trafikdebat illustrerer dette: Vi bekymres over flere og større klimaændringer. Men debatten om nye broer og veje og flere biler og større lastvogne kører i højt gear, uden at tage klimapolitik alvorligt. Behovet for at regulere menneskeskabte klimaændringer nu er veldokumenteret. Trafikken er en af de største »leverandører« af CO-2 udslip, og dermed af menneskeskabte klimaproblemer. Derfor er omstilling til mere kollektiv trafik og til de mindst forurenende trafikformer afgørende nu. De skal sikres på landsplan, men lokalt skal vi være medspillere i den proces. Det er svært på Djursland med vores vidtstrakte geografi.
Regeringen har nedsat en infrastruktur-kommission, der gør modsat: Alle egne af Danmark skal nu melde ind hvilke trafikinvesteringer, der skal ske i fremtiden. Prioritering er klogt. Problemet er bare, at alle egne af Danmark konkurrerer om at omstille trafikken, så vi forværrer klimaproblemerne. Flere biler, broer, motorveje, mere gods på lastbiler. Værst af alle i fornægtelsen af klimaproblemer er regeringspartiet venstre. Venstre har netop midt-juni udsendt et debatoplæg om trafikinvesteringer: »Frihed og Fremtid«. 20 sider uden ét ord om sammenhæng mellem klimapolitik og trafik. Fraværet af klimapolitik tager både frihed og fremtid fra kommende generationer. Venstres oplæg nævner nye motorveje og vejudvidelser eller broer i næsten enhver valgkreds i landet og er kortsynet »asfalt-populisme«.
Heller ikke lokalt er klimapolitik med i trafikmeldingerne. Djursland er med i en fælles udmelding til infrastrukturkommissionen fra region Midtjyllands fælles oplæg til den. Det er gået galt i trafikudspillet til regionen, og her er de to borgmestre - desværre helt på linje med alle mulige andre lokal- og landspolitikere - kommet på afveje ved en ensidig vægtning af biltrafik. Djurslands to borgmestre er ellers oftest rigtig gode til at optræde samlet, for hele Djursland. Men Djurslands forhandlere har glemt at foreslå forbedringer for Grenaa-banen. De har også ladet sig kyse ved det »midtjyske fællesbord«: En tunnel til optrapning af lastvognsgods til Århus Havn (Marselisborg-tunnelen) indgår i den fælles melding. Århus Havn gør alt at ophobe biler og gods, på bekostning af havnene i Grenaa og Ebeltoft - og miljøet. Og det er overladt til Randers Kommune at agitere for bro over Randers Fjord på en ensidig måde, uden at alternativer påpeges. Det er både dårlig lokal- og klimapolitik.
For både Djursland og for klimaet er det afgørende, at Grenaa-banen bliver en hurtig togforbindelse. At sammenkobling med Odder-banen realiseres, og at det landsdækkende jernbanenet kobles ordentligt på. At hurtigbusnettet via Molsfærgerne forbedres med fler ruter og terminaler. At mere gods kommer på skinner, her har Grenå Havn klare fortrin. Og så må region og kommuner udvikle det kollektive trafiksamarbejde massivt, med snild teknik, flere pendler anlæg, busforbedringer og tog-bus-kobling, i hele vores midtyske region.
På landsplan er der brug for en massiv omlægning af trafikken. Vore forslag er små her-og-nu investeringer med store klimagevinster. Uden asfalt-populisme.

Med venlig hilsen
Mads Nikolajsen,
og Kirstine Bille
SF-medlemmer af
hhv. Norddjurs og
Syddjurs’ og Norddjurs’
kommunalbestyrelser

Kilde: Grenaa Bladet

sof


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam