Soenderhaldportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Kørsel med vagtlæger under al kritik!

Det er med nogen undren og frustration vi her på Djursland ser, hvordan vi stadig kan risikere at blive »mishandlet« på vores akutberedskab, og det er med en vis bekymring, at vi i dagspressen og på TV ser, at Region Midtjylland har valgt at lade medicinske analfabeter som taxaselskaber overtage transporten af vagtlæger rundt til de forskellige patienter.

Tidligere har der været aftaler med firmaer, der dels har kunnet stille specialudrustede biler til rådighed for vagtlægerne, biler der dels havde en hensigtsmæssig indretning, dels havde masser af specialudstyr i bagagerummet, der gjorde dem til en mindre lægebil, dels havde en chauffør, der var uddannet i at bruge dette udstyr til gavn for både læge og patient.

Det skal også nævnes, at Regionens lægevagtsordninger gælder for Horsens, Århus, Djursland, Randers og Silkeborg, hvor man nu har valgt at overdrage lægevagtskørslen til transportfirmaer der aldrig har løst lignende opgaver før, altså almindelige taxaselskaber med almindelige taxachauffører.

Der er ikke taget tilstrækkeligt hensyn de betingelser, der ellers er angivet i Regionens udbudsmateriale, man har ikke i højere grad taget hensyn til de CV profiler, der er anført i specialfirmaernes tilbud, hvoraf det fremgår, at deres chauffører har grundigt kendskab til genoplivningsprocedurer, at de har udvidede førstehjælpskundskaber, og at de igennem de sidste flere år har kørt lægevagtskørsel (mange er i øvrigt tidligere Falck-reddere).

Der er i licitationsmaterialet ligeledes lagt vægt på, at de forskellige læger kommer til at køre sammen med de chauffører, de er vant til at køre med, således at lægen ikke skal forholde sig til mange forskellige hjælpere under en vagtperiode. Spørgsmålet er så, om Taxa kan leve op til det krav.

I stedet vælger man chauffører, der stiller uden erfaringsgrundlag, og man nedprioriterer en del af de kriterier, man selv har stillet med hensyn til kvalifikationer, hvilket dels er medicinsk uansvarligt, dels er en negligering af de firmaer, der har gjort sig grundigt umage for at leve op til de specialkrav, der har været ønskelige for læge og patient, og som ellers har gjort meget for at leve op til de krav, der gør dem egnede til at udføre lægevagtskørsel. Der er kun 2 ord, der kan dække den trufne beslutning, nemlig: Dybt kritisabelt.

Hvad der yderligere er kritisabelt er, at de tilbudsgivende vognmandsforretninger først fik besked på licitationsresultatet fredagen før påske, hvilket medførte, at de involverede forretninger kun have meget kort tid til at informere og fyre de medarbejdere, der på grund af resultatet blev overflødige.

Vi har også forstået, at de i området involverede læger er både overraskede og frustrerede over, at Regionen har valgt ikke at indgå fornyede aftaler med disse specialfirmaer, selv om prisforskellen i den store sammenhæng ikke kan være særlig betydningsfuld i forhold til de problemer, der skal løses. Lægerne kan oven i købet give eksempler på, at der har været flere tilfælde, hvor patienten ville være afgået ved døden, hvis ikke samme læge havde anvendt en af disse specialbiler med tilhørende udstyr og dens assisterende chaufførs rutine og kompetence. (Chaufførerne er i stand til og har lov til at bruge genoplivningsudstyr og andre kvalifikationskrævende hjælpemidler, selv om lægen ikke lige står ved siden af. Hvor mange taxachauffører er i stand til det?)

Idégruppen Grenaa, der tidligere har lavet en undersøgelse over patientforløb på Djursland efter nedlæggelsen af Grenaa Centralsygehus, kan her tilføje, at undersøgelsen bl a. viste, at mange mennesker, der står i en akut situation med en patient, der kræver øjeblikkelig hjælp, i al deres tvivlrådighed og afmagt ringer efter vagtlægen i stedet for at anvende et 112 opkald. Dette medfører ofte, at den første vigtige hjælp kommer fra vagtlægen og ikke fra den ellers for tilfældet mere relevante lægebil. Dette understreger betydningen af, at vagtlægerne har adgang til livreddende udstyr og kvalificerede hjælpere i tilstrækkeligt omfang, når de møder en sådan situation, og det er jo lige det, de kasserede specialfirmaer kan tilbyde...!
Vi har i radio og TV kunnet høre hr. Flensted Jensen udtale, at det eneste man er interesseret i at købe er transport - og kun det. Den eneste kvalifikation chaufføren åbenbart skal have, ud over sin tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring er, at han skal have gennemgået et førstehjælpskursus. Forstå det hvem der kan.
Det burde ikke være nødvendigt at minde hr. Flensted Jensen om, at det at køre med vagtlæger ikke er det samme som at køre en taxakunde til moster Gerdas fødselsdag. Det kan være livsvigtigt at den første hjælp, der når frem til en alvorligt syg patient, har det udstyr og den medhjælp der skal til, for at håndtere situationen på forsvarlig vis

Vi synes, at Djursland og andre områder i samme situation, er hårdt nok ramt i forvejen på akutberedskabet, men vi kan samtidig konstatere, at beslutningstagerne i Regionen, der har afgjort denne sag, ikke har taget tilstrækkeligt hensyn til dette problem eller til hr. Flensted Jensens påståede kvalitetsløft. Vi har ligeledes konstateret, at det ikke er de i sundhedsudvalget arbejdende politikere, der har slutansvaret for denne sags udfald, men at sagen er blevet overgivet til et forretningsudvalg, som åbenbart kun udøver kassetænkning i deres beslutningsprocesser.

Det kan de områder, der ligger langt fra centralsygehusene ikke være tjent med. Regionspolitikerne bør gribe ind og ændre denne fejlagtige beslutning. Det må være en OMMER!

Med venlig hilsen
Preben Mortensen
Idégruppen Grenaa
Åstrupskrænten 47
8500 Grenaa

Kilde: Grenaa Bladet

sof


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam